Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-30, 13:22
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Skiathos eller/och Skopelos...

Hej alla Greklandsfantaster! Jag sitter och läser lite inlägg om dessa två härliga öar och fundera på en sak. Det är många som skriver mycket positivt om Skiathos men ej så mycket om Skopelos. Undrar vad det beror på? Är det så att de flesta "blir kvar" på ön där flyget landar för enkelhetens skull eller är det så att Skiathos faktiskt är populärare än Skopelos? Lite tankar så här en regnig och kall sommardag. Kan vara kul och veta vad ni andra tycker!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-30, 15:26
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Skiathos eller/och Skopelos...

De flesta blir helt klart kvar på Skiathos, men det gör inte Skopelos till en sämre ö. Läs i Skopelosforumet här ska du se att de allra flesta bara har positivt att säga om Skopelos. Det tar dessutom inte ens en timme med båten över. Vi var en vecka på Skopelos för ett tag sedan, men tillbringade sista natten på Skiathos, och blev alldeles yra i huvudet av alla barer och människor och souvenirbutiker och inkastare som fanns i hamnen där. Vi längtade hem till Skopelos som i min smak var mera lagom. Men det beror helt klart på vad man prioriterar, förstås! Skopelos är ju också en mycket större ö, med flera byar och större möjlighet att köra omkring - Skiathos är ju, i första hand, strändernas ö.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-31, 14:21
Sara87- Sara87- är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Åsa
Inlägg: 36
Standard Sv: Skiathos eller/och Skopelos...

Turistmässigt så är Skiathos mycket större än Skopelos. Lite som ett "Grekiskt Mallorca".

Jag och min man tog en charter till Skopelos + Skiathos 2 veckor i juni. Vi är 23 resp 28 år gamla och var först tveksamma till att åka till Skopelos då den ön beskrevs (av Resia) som ganska lugn och att utbudet var lite begränsat. Men så här i efterhand är vi väldigt glada att vi valde att besöka båda öarna.

Våran favoritö blev helt klart Skopelos

Men det beror ju på vad man är ute efter. På Skiathos finns MÄNGDER av restauranger, barer, butiker m.m
Skiathos stad är centrum och sedan finns det flera fina stränder att besöka längs kusten med bra bussförbindelse.

Skopelos var mycket lugnare. Där fanns också ett bra utbud med restauranger men inte så mycket pubbar eller barer. En lite större ö än Skiathos, med flera mysiga byar och fina stränder.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-06, 09:35
Peterkjs avatar
Peterkj Peterkj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 65
Standard Sv: Skiathos eller/och Skopelos...

Kan bara hålla med Sara87, trots att jag själv är "Peter48" Hon beskriver det exakt.
Jag har lagt in ett resebrev från Skiathos och Skopelos från 2007 med mycket bilder.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-08, 10:26
Sara87- Sara87- är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Åsa
Inlägg: 36
Standard Sv: Skiathos eller/och Skopelos...

Citat:
Ursprungligen postat av Peterkj Visa inlägg
Kan bara hålla med Sara87, trots att jag själv är "Peter48" Hon beskriver det exakt.
Jag har lagt in ett resebrev från Skiathos och Skopelos från 2007 med mycket bilder.
Kollade ditt resebrev och det var många fina bilder

Jag och min man sa redan när vi var på Skopelos i juni att hit MÅSTE vi åka tillbaka och fira vårt 5 års jubileum som gifta men nu när vi pratar om det så är vi sugna på att åka tillbaka redan nästa sommar
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-08, 11:29
noiden noiden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: strängnäs
Inlägg: 1
Standard Sv: Skiathos eller/och Skopelos...

Hej, De två öarna är väldigt olika, Skiathos har underbara stränder ett livligt nattliv. Bor man en bit utanför staden i Skiathos störs man ej av nattlivet. Varför inte välja en kombiresa. Då får du två helt skilda upplevelser under samma resa.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT