Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-09-04, 15:49
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Hur ofta..

Undrar hur ofta ni andra lagar mat med lite Grekiska inslag hemma?
Inte middag kanske,men tex. har Kalamata oliver till maten eller tzatziki?

Förstår att ni som har mer anknytning till Grekland gör detta mest varje dag, men vi vanliga dödliga...

Här blir det 1-2 gånger i veckan,typ Oftas på helgen när man har lite mer tid och göra tex. moussaka eller tsoutsoukakia

Riitta, som fortfarande känner vitlöksmaken efter dagens lunch
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-09-04, 16:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hur ofta..

Hustru Birgitta är en pärla i alla avseenden, men särskilt duktig i matlagning!!

Jag har kunnat förmärka att i alltfler maträtter har den grekiska matlagningskonsten vunnit fotfäste här hemma. Olivoljor hava vi i fem olika varianter, samtliga grekiska, och därtill ska läggas olika fetaostar.

De grekiska vinerna äro mera regel än undantag liksom retsinan.

Fyra grekiska kokböcker ha inhandlats under de senaste årens resor i arkipelagen. Böcker fyllda med spännande maträtter.

Arne

"Bakom varje pärla till Hustru finnes dock en pärle-mor...."
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-09-04, 16:13
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur ofta..

Det har man ju förstått länge att Birgitta är jätteduktig på och laga mat och jag har ju fått många bra råd och tips av henne.Tack för dom

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-09-04, 16:23
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Hur ofta..

Her er det stadig innslag av gresk i kjøkkenet; jeg bruker gresk krydder i mange retter, for å få en ekstra spiss på det - hjemmelaget pizza, gryteretter, kylling mm. Ellers er det fetaost i kjøleskapet og gresk olivenolje på benken. Og når det er jente-kveld her hos meg, er det ofte gresk mat på menyen.

Og snart er det ekte gresk mat hver dag i to uker... (klarer ikke å la være og nevne det!)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-09-04, 17:17
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur ofta..

Kryddorna glömde jag Dom använder man ju nästan varje dag och olivoljan också


Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-09-04, 17:48
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Hur ofta..

.....ja använder mitt ihopsamlade salt från Karpathos ofta....sen lite hemsläpad olivolja då och då.Gröna oliver går det åt mycket, förstås, fast dom kan ju va från Spanien.....
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-09-04, 19:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur ofta..

Olivolja, grekiska kryddor, får och getost används ofta i det här köket men även en del annat från medelhavsköket. Mycket kanel i kötträtter, ofta zuccini i olika varianter. Citron till kyckling samt till levergrytan. Nu när bondens marknad finns i stan varje helg inhandlas mycket grönsaker och rätterna får ibland inspiration av det grekiska köket..

Röda linser, vita bönor etc är också favoriter samt mycket röd och gul lök samt naturligtvis grekiska oliver.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-09-04, 21:15
Lisas avatar
Lisa Lisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Hur ofta..

Mest varje dag, äter huvudmål på jobbet
Till kvällen passar någon enkel meze rätt
Rödbetor med feta, squasplättar, spenatpaj finns alltid i frysen.

Lisa
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-09-05, 08:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur ofta..

Kalamataoliven mmmmm!
Det er helt utrolig hvor mange middager som blir bedre med litt /eller mye kalamataoliven i. Og alene til et glass vin eller ouzo, eller sammen med fetaterninger med olivenolje og rigani på...

Vi fikk noen kilo lokalprodusert olivenolje av min koumbaras mor i fjor, den er snart oppbrukt, så vi får kjøpe mer når vi skal til Nafplio i høst (så fikk jeg nevnt det også... )

Tzatziki har vi også en del, godt til stekt fisk, for eksempel, og vi sparer IKKE på hvitløken. Vi lager fasoulada, stifado, kolokythokeftedes og vanlige keftedes rett som det er, og har flere gode greske kokebøker som brukes ganske flittig. Kan anbefale en kokebokskribent som heter Rena Salaman. Bare å se på matbildene gjør meg kjempesulten...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-09-05, 17:00
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Kan anbefale en kokebokskribent som heter Rena Salaman. Bare å se på matbildene gjør meg kjempesulten...
Rena Salaman, ja... Har en kokbok av henne, översatt från engelska originalet (The Greek Cook) till finska. En härlig bok, där recepten är indelade årstidsvis, och MYCKET fakta om typiska råvaror för varje årstid står det som inledning till varje kapitel. Bilderna är verkligen fina de också! Mig veterligen har inte denna bok översatts på svenska, men hur är det på norska? Är det just denna bok du nämner i ditt inlägg, Admirala?

Ivi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-09-05, 17:08
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur ofta..

Har du köpt boken i Finland? Skulle gärna vilja ha den

Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-09-05, 17:26
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur ofta..

Ehh... jag dricker mycket vatten varje dag.... räknas det???

Nej skämt åsido, det jag tänkte berätta är att boken Fedons grekiska som nämns i en annan tråd och som jag fått av Cia, är fantastiskt fin och bra och mycket mer än en vanlig kok- och bakbok; den är också en bilderbok med vackra bilder från Grekland, en historiebok och innehåller en många intressanta texter om landet, kulturen och maten!
Cia och jag gjorde moussaka och räkpastasås enligt recepten i den och det blev jättemumsigt!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-09-05, 18:37
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Har du köpt boken i Finland? Skulle gärna vilja ha den

Riitta
Jepp! Kan säkert ordna detta, beställa den t.ex. till bokhandeln i Torneå (i fall de inte har den inne) och skicka den till dig sedan. Inga problem!

Ivi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-09-05, 18:43
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hur ofta..

Hej från Rhodos alla kalimeror . Ska inte berätta om vädret, ni får gissa .

Jag äter fetaost, olivolja och tomater med lite hackad lök till maten VARJE dag. Har upptäckt att det är omöjligt att tröttna på denna kombination. Dricker dessutom ett glas rödvin varje dag, men detta är en sed jag tagit med mig från Frankrike.

Vad gäller de övriga grekiska rätterna fixar jag väl en del (en favorit är papoutsaki) , men överlåter det mesta åt herr grek som är en stjärna i köket .
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-09-05, 19:12
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Nej skämt åsido, det jag tänkte berätta är att boken Fedons grekiska som nämns i en annan tråd och som jag fått av Cia, är fantastiskt fin och bra och mycket mer än en vanlig kok- och bakbok; den är också en bilderbok med vackra bilder från Grekland, en historiebok och innehåller en många intressanta texter om landet, kulturen och maten!
Fick du den av Cia, vilken överraskning!

Ruby
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-09-05, 19:26
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
Hej från Rhodos alla kalimeror . Ska inte berätta om vädret, ni får gissa .

Jag äter fetaost, olivolja och tomater med lite hackad lök till maten VARJE dag. Har upptäckt att det är omöjligt att tröttna på denna kombination. Dricker dessutom ett glas rödvin varje dag, men detta är en sed jag tagit med mig från Frankrike.

Vad gäller de övriga grekiska rätterna fixar jag väl en del (en favorit är papoutsaki) , men överlåter det mesta åt herr grek som är en stjärna i köket .
Här njuter jag av den "sista" fina sommarkvällen. Gick en långpromenad med digitalkameran och tog lite bilder.
Du har tur som har "herr grek" i köket
Fast "herr svensk" här hemma är rätt så duktig på och fixa god mat
(fast det tar sin lilla tid )

Ha det så jättebra på Rodos

Riitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-09-05, 19:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi
Jepp! Kan säkert ordna detta, beställa den t.ex. till bokhandeln i Torneå (i fall de inte har den inne) och skicka den till dig sedan. Inga problem!

Ivi
Snällt av dig, men dom kanske kan beställa hem den här också, eller vad tror du?

Riitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-09-05, 19:59
jo-hannes avatar
jo-hanne jo-hanne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 21
Standard Sv: Hur ofta..

Hos oss blir det grekisk inspererad mat på bordet flera gånger i veckan. Tzatziki, fetaost, oliver, rödlök, tomater, zuccini, egna örtkryddor m.m. Våra egna får och lam betar på ängarna hemma vid vår bondgård och bättre kött får man ju inte om man skall vara självisk . Det blir därför tillagat många rätter med lam och oftast med grekisk inspiration och tillbehör. Vi har omvänd några fanatiska lamköttsmotstandare som förut sagt att allt lamkött smakar "kofta".

En ouzo sitter ju inte helt fel innan maten heller

Jo-hanne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-09-05, 20:49
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur ofta..

Så bra ni har det.Tänk och kunna göra goda lammrätter av egna lamm
Det är inte så lätt och få tag på lammkött när man vill fixa lien gryta eller nåt

Det ser ut som dom flesta som åker till Grekland lagar gärna grekisk mat hemma också

Riitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-09-05, 20:59
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av jo-hanne
Våra egna får och lam betar på ängarna hemma vid vår bondgård och bättre kött får man ju inte om man skall vara självisk . Det blir därför tillagat många rätter med lam och oftast med grekisk inspiration och tillbehör. Vi har omvänd några fanatiska lamköttsmotstandare som förut sagt att allt lamkött smakar "kofta". Jo-hanne
Lamm är jättegott, men favoriten är ändå killing Ni har möjligtvis inte getuppfödning också?

//Zanét
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT