Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-14, 09:57
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Samos/Votsalakia

Hej!!

Vi är 4 st som skall åka till Samos den 2 Juni i en vecka. Jag, min syster Hanna, min son som är 15 år och min dotter 6 år.
Gud vad härligt det skall bli!

Hittade detta forum och hoppas få hjälp med ideer. Kanske bra resturanger och roliga, intressanta utflykter.

Vi skall bo i Votsalakia på Hotell Mando(Apollo] Kanske någon som bott där???

Har tidigare varit på Egina och Korfu.

Tacksam för många svar!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-14, 18:50
MormorC MormorC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 56
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Lyckostar som ska åka till Samos. Jag har varit där tre gånger och längtar alltid dit. Detta året ska vi dock prova på en, för oss, ny ö Lefkas. Få se om jag får en ny favoritö.
Vi har bott i Votsalakia två gånger. Där är lungt och fridfullt. Vi gjorde små utflykter till Maratokampos, en liten by en bit upp i bergen. Där går man lätt vilse i alla små gränder.
Ett besök hos nunnorna en bit upp i bergen ovanför Votsalakia är en stor upplevelse. Det är en bit att gå och väldigt varmt men det är värt besväret. Det känns som att komma till paradiset när man kommer dit upp. Nunnorna bjuder på kakor och Ouzo. Vi fick även en massa vindruvor som färdkost.
Vi hyrde en moped som vi körde över bergen till andra sidan med. På andra sidan finns en gudomlig liten bergsby som jag för tillfället glömt namnet på. Ni hittar säkert dit för byn är väldigt omtalad för sin skönhets skull.
Man behöver inte göra så väldigt mycket på Samos. Det räcker med att bara finnas till i den härliga naturen och känna de speciella dofter som bara finns på Samos.
Hoppas ni får en härlig semester och blir lika frälsta i Samos som jag. /Carina

Senast redigerad av MormorC den 2005-03-14 klockan 18:53.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-17, 07:06
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Ser att 92 stycken har varit inne och tittat på mitt inlägg.

Är det verkligen ingen mer som varit på Samos som kan berätta lite för mig???

Tacksam för mer svar.

Lotta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-17, 08:20
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Pröva denna länk till gamla forumet, alltid nå´t.

http://www.kalimera.nu/cgi-bin/dcfor...conf=DCConfID5

//PO
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-17, 09:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Sen kan man ju alltid gå till resebreven och läsa där. De är i allmänhet fyllda av trevlig information. Bara under 2004 finns det åtminstone sju resebrev som nämner Samos.

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-17, 09:31
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Tack för tipsen.

Fast det är ju alltid roligare och få personliga tips. Jag har läst några resebrev och skall läsa i förra gästboken nu.

Så om Du har mer tips skriv gärna de till mig. Kanske bara berätta hur fint och så det är!!??

Lotta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-03-17, 13:05
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Citat:
Ursprungligen postat av Lotta E
Fast det är ju alltid roligare och få personliga tips. Jag har läst några resebrev och skall läsa i förra gästboken nu.
Hmmm... jag förstår nog inte riktigt det där med "roligare" och "personliga tips". Vi är ju precis samma personer som skriver resebrev och som svarar här. Skillnaden är att i resebreven har vi mer utrymme att berätta personligt om våra upplevelser, medan de finns i färskt minne. Det är ju där vi verkligen kan bre ut oss om hur bra det var! Där kan vi också lägga in bilder, för att verkligen visa hur paradiset ser ut...

När man svarar på samma sak för femtonde gången, försvinner en hel del av entusiasmen, det kan inte undvikas... därför rekommenderar jag varmt resebreven!

Karin
119 dagar kvar...

Senast redigerad av karinafp den 2005-03-17 klockan 13:13.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-03-17, 16:55
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Jätte kul att läsa resebreven. Ingen har dock bott i Votsalakia! Alla har bott i Pytogorian. Alla tycker vi olika Karin. Tack för din hjälp.
Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Hmmm... jag förstår nog inte riktigt det där med "roligare" och "personliga tips". Vi är ju precis samma personer som skriver resebrev och som svarar här. Skillnaden är att i resebreven har vi mer utrymme att berätta personligt om våra upplevelser, medan de finns i färskt minne. Det är ju där vi verkligen kan bre ut oss om hur bra det var! Där kan vi också lägga in bilder, för att verkligen visa hur paradiset ser ut...

När man svarar på samma sak för femtonde gången, försvinner en hel del av entusiasmen, det kan inte undvikas... därför rekommenderar jag varmt resebreven!

Karin
119 dagar kvar...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-03-17, 22:16
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Hej!
Samos är en jättevacker ö!
Jag var där för två år sedan knappt. Vi åkte bil ända från Göteborg, så det var en upplevelse!
Vi bodde i ett litet hus som vi hyrde av en svensk dam, huset låg i bergsbyn Pagondas och vi trivdes mycket bra.
Vi bilade runt mycket eftersom vi ju hade bilen med oss, och det finns så mycket att se!
Det är svårt att tipsa för smaken är ju olika men här kommer mina favoriter på Samos:

Drakei bör ni inte missa, det är en liten bergsby högt ovanför havet och vägen dit är enastående vacker! Vi åt jättegod mat på den lilla tavernan på vänster sida när man kommer in i byn. Vi gick inte till den tjoande greken som hade takterassen.

Psilli Ammos är den abolut bästa stranden om man vill ha sandstrand. Den ligger några kilometer bortom Voutsalakia.

Pythagorion har en mysig hamnpromenad, men väldigt turistig.

Vi åkte till Ireon som är en liten stillsam turistort med många bra fiskrestauranger! Där kan man sitta vid vattnet och höra vågorna långsamt rulla in.

Kokkari är också väldigt mysigt, men där är det mera liv och rörelse.

Det finns många otroligt mysiga bergsbyar! Vi åt så god mat på en liten taverna i den lilla byn Milli. Torget i Milli är så mysigt, man sitter under de stora träden och runt om pågår den grekiska vardagen.

Manolates är en mycket vacker by med en enastående utsikt, åk dit!
Mycket turister men den är värd ett besök.

Även Vourliotes är en vacker by.

Sedan är det fint att åka vägen mot Pirgos, där kan man köpa honung efter vägen!
Vi köpte jättefin och prisvärd keramik också, tror det var i trakterna kring Koumaradei.

Vill man ha riktigt lugnt kan man besöka den lilla kustorten vid Balos beach, lite dålig väg dit men det finns bra tavernor när man kommer ner.

Vi åkte också ut på Samos östra udde, uppe i bergen där åkte vi till ett högt beläget kloster som hette Zoodochas Pigi. Mycket vacker utsikt.

Vi var också vid Potami waterfalls, fin och annorlunda natur med all grönska och sötvatten, rekommenderas!

Vill man ta en lång promenad i nästintill orörd vildmark kan man gå till naturskyddsområdet Seitani som sägs vara enastående vackert.
Vi påbörjade vandringen men avbröt eftersom man nog måste gå i över en timma...
Det var varmt och stigen blev allt mindre och jag är lite rädd för ormar.

Slutligen; jag tycker absolut att ni skall hyra bil. Det finns mycket att se och ni "måste" åka upp i bergen!
Glöm inte att provsmaka det söta desservinet som görs på Samos!
Samos är som sagt mycket vacker och grön, mycket vackra vinodlingar på bergssluttningarna.

Hoppas ni får lite nytta av mina tips och hälsa Samos från mig!

Mvh. Stina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-03-18, 07:21
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Ett besök i Manolates ska Ni inte missa.Den lilla restaurangen längst upp i byn har god och billig mat,och säljer dessutom egen honung och eget vin.En underbar ö.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-05-15, 18:32
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Citat:
Ursprungligen postat av Lotta E
Jätte kul att läsa resebreven. Ingen har dock bott i Votsalakia! Alla har bott i Pytogorian. Alla tycker vi olika Karin. Tack för din hjälp.
Ok då!

Släpp Votsalakia, men besök området! Bo i "turistiska" Pythagorion. Pythagorion. Från Pythagorion kan man med MC eller bil ta sig till Votsalaiakia eller snarare stränderna, byarna och berget Oros Kerkis bortom V. Ett fantastiskt landskap. Byn Drakaioi är ett utmärkt val. Också Agios Isodoris.
Slå in Samos på Googles eller liknande och forska noga.
Varför bo i Pythagorion, därför att det först och främst är en kulturstad/byggd, en historisk lokal och inte alls en turisthåla, det är bara yta.

Gör så!"
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-05-16, 14:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Det är väl ibland så att om man är ny i forumet, alternativt "ganska ny" så är man nog ganska ivrig och önskar sig de "roligare" och "personliga" tipsen. Åtminstone tror jag att jag själv var så 1999 när jag var ny. Jag gjorde även den tabben att jag ondgjorde mig över att det ganska fort blev trådar som snabbt tappade linjen och blev svåra att följa. Mycket snabbt förstod jag att det var kutym att det förr eller senare blev trådar som "flippade ut" en del.

Men det ger sig nog, tips får man här hur man än vänder sig.



Hasse


Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Hmmm... jag förstår nog inte riktigt det där med "roligare" och "personliga tips". Vi är ju precis samma personer som skriver resebrev och som svarar här. Skillnaden är att i resebreven har vi mer utrymme att berätta personligt om våra upplevelser, medan de finns i färskt minne. Det är ju där vi verkligen kan bre ut oss om hur bra det var! Där kan vi också lägga in bilder, för att verkligen visa hur paradiset ser ut...

När man svarar på samma sak för femtonde gången, försvinner en hel del av entusiasmen, det kan inte undvikas... därför rekommenderar jag varmt resebreven!

Karin
119 dagar kvar...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-05-16, 14:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Hmmm... jag förstår nog inte riktigt det där med "roligare" och "personliga tips". Vi är ju precis samma personer som skriver resebrev och som svarar här. Skillnaden är att i resebreven har vi mer utrymme att berätta personligt om våra upplevelser, medan de finns i färskt minne. Det är ju där vi verkligen kan bre ut oss om hur bra det var! Där kan vi också lägga in bilder, för att verkligen visa hur paradiset ser ut...

När man svarar på samma sak för femtonde gången, försvinner en hel del av entusiasmen, det kan inte undvikas... därför rekommenderar jag varmt resebreven!
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Det är väl ibland så att om man är ny i forumet, alternativt "ganska ny" så är man nog ganska ivrig och önskar sig de "roligare" och "personliga" tipsen. Åtminstone tror jag att jag själv var så 1999 när jag var ny.
Vi är ju alla olika som sagt. Jag är ju inte särskilt ny här på forumet, men jag föredrar tveklöst inlägg framför resebrev. Inte för att de är roligare eller personligare, utan kanske snarare för att resebreven ibland är lite väl utförliga, entusiastiska och personliga.
Jag tar gärna emot tips, men vill inte 'överta' andras upplevelser, därför gillar jag kortfattade inlägg bättre än resebrev.

Men på Kalimera är det ju så fiffigt att man kan välja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-05-16, 15:48
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Samos/Votsalakia

(Citat: Elisabet)

Inte för att de är roligare eller personligare, utan kanske snarare för att resebreven ibland är lite väl utförliga, entusiastiska och personliga.



Det var mitt från i fjol, ja.............



(Citat: Elisabet)
Men på Kalimera är det ju så fiffigt att man kan välja [/QUOTE]


Exakt !



Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2005-05-16 klockan 15:50.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-05-16, 16:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
(Citat: Elisabet)
Inte för att de är roligare eller personligare, utan kanske snarare för att resebreven ibland är lite väl utförliga, entusiastiska och personliga.



Det var mitt från i fjol, ja.............
Jag tänkte inte på något särskilt resebrev som varit mer så än andra, men rent generellt gäller det ju resebreven att de ofta är så.
Detta inte menat som någon kritik, tvärtom; det är ju det som är meningen med resebrev.
Och vad man tycker om att läsa sådana är ju en smaksak.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-05-16, 20:32
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Samos/Votsalakia

“Medelhavsländerna behåller sin plats som vår andliga bakgrund I tiden.”
Så inleder Carl och Jöran Fries bok ”Flyktig jord” från 1981. En bra inledning till detta inlägg. Känns rätt typ.

Det var nog det där ordet ”turisthåla” som tände mig. Jag är tvungen att återupprätta Samos och främst Pythagorion.
“This place was the centre of a great culture”. Så har den store grekiske poeten, Yannis Ritsos, skildrat Samos historia när han lärde känna ön under åren han var deporterad dit. Dryossa är förresten det gamla namnet på Samos.
Stavros, han vi brukar bo hos, berättar att hans ödetomt, snett mitt emot Dryossa, blivit beslagtagen av Kulturdepartementet, man har funnit antika lämningar, naturligtvis. Han pekar ut delar av ett vattensystem. Han konstaterade hur moderna de var förr i tiden.
Som historisk lokal är Samos inte lika känd bland oss turister, därav ”turisthåla” kan jag tänka mig. Under åren jag besökt ön har jag insett dess arkaiska storhet och historia alltmer. Idag är Samos för mig framför allt en historisk plats och som krona på verket har, Sture Linne´r, skrivit om denna ö i ”Europas ungtid”. Den läsningen var en fantastisk utvidgning av Samos som jag redan innan intresserade mig för.
Samos storhetstid inföll 530-520 f. Kr. och var då Egeiska havets viktigaste sjömakt. Det berättas också att Pythagorion var ”en av den tidens mest magnifika städer”, (S. Linne´r, den här gången ur ”Mulåsnan på Akropolis”).
Storheten kan lätt skyllas på härskaren Polykrates. Sture Linne´r säger också någonstans att ordet härskare på den här tiden kan översättas med ”kung”.
Polykrates avsattes så småningom, enligt en version av en persisk ståthållare, enligt en annan version, av befolkningen på Samos. Kanske hänger de ihop de där versionerna. Han lär som straff, ha bundits vid berget i nuvarande Turkiet, till gagn för gamar och annat vilt. Berget är Precis den topp man ser från hamnbassäng i Pythagorion på andra sidan Mykalesundet.
Vid egna vandringar i och runt Pythagorion hittar jag ett funnit ett badkar från gissningsvis 500-talet f. Kr. i en trädgård, där huset nu är övergivet, det står tomt. Jag har inget tvivel om att detta badkar härrör från antiken. Det har samma utförande som andra badkar jag beskådat på olika museer i Grekland. Och det ska jämföras med badkar som finns på Heratemplet i Irion.
Två år tidigare: Vid bad i Pythagorions utkant, åt Irionsidan till, en man dyker i vattnet upprepade gånger. Och, självklart höll jag på att säga, kommer han upp med en del av staty från förmodligen samma tidsperiod, 500-talet före Kristus. Den lilla statyn finns nu i museet i Pythagorion. Jag har förstått, att var man än ”sätter ned spaden” på denna del av ön så stöter man på historiska lämningar.
Den inre delen av piren är en del av en uråldrig hamn, som nu, 2003, blottlagts, och anses vara en av de äldsta hamnarna i världen byggd utan maskiner, byggd för hand. Under flera år har jag gått här och inte haft en aning om att den dolde ännu ett antikt byggnadsverk.
Detta plus allt jag inte nämnt finns i Pythagorion.
På någon plats har jag läst att någon tyckte att Samos är så turistifierat att ön inte går att skilja från E: s Mallorca. Turistkonceptet har lagt sig över både miljö och kultur att ingen kan skilja öarna åt, menar han. Jag kan också se turistytan, men framför allt ser jag allt det andra.
Bland annat för att Stavros ser det och pekar ut det för mig.

Varför blev jag inte ambassadör!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-05-17, 07:05
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Här har startat en diskussion om vad som är intressant resebrev eller personliga tips. Ja, det var väl jag som börja?! Kul att läsa vad alla tycker. Och intressesant att läsa Eriks inlägg.

Kul att höra att det inte är bara jag som gillar personliga tips. Har fått många tips, speciellt ett fint brev från Stina. Vi skall besöka alla dessa platser ni har tipsat oss om. Vi skall hyra bil i tre dagar och åka runt. Tat lugnt och kolla. Min son som är 15 är väldigt intresserad av den Grekiska historen. Han vill nog se mycket av det.

Jag har också förstått att Pytogorian är rätt ställe att bo på. Men nu är det så att vi valde Votsalakia. Men självklart skall vi besöka Pytogorian. Det är väl inte så långt emellan???

Nån som kanske bott i Votsalakia???

Jag längtar nu. 15 dagar kvar!!! Underbart.

Lotta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-06-15, 23:42
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Vad skoj!!!

Jag har i dag nämligen bokat en resa till Samos och just detta hotell.
Vi har kikat på det i flera veckor men i dag slog vi till.
Så nu hoppas jag att du kan berätta för mig om hur det var? Hur hotellet var? Läget? Stranden där i Votsalakia? Barnvänlig? Vad det fanns att se och göra där? Vi har två barn som är 5 och 8 år gamla. Hur var poolen på hotellet? Hundra frågor men det var så skoj att se någon som ska bo eller har bott på samma hotell.

Vi åker inte förrens i september så det är ju lååååångt kvar.

Hälsningar Mindi


Vi skall bo i Votsalakia på Hotell Mando(Apollo] Kanske någon som bott där???

Har tidigare varit på Egina och Korfu.

Tacksam för många svar!!! [/QUOTE]
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-06-16, 07:14
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Hej Mindi!

Hotellet var jätte bra. Poolen var alldeles lagom stor. Grunt och djupt och en liten barnpool.
Hotellet ligger i mitten av gågatan och trafiken kan vara lite störande. Och tuppen som gal från 4 på morronen. Man vänjer sig vid den.
Gå över gatan och sen är man på stranden. Kvinnan som äger hotellet är jätte trevlig och ligger man på hennes solstolar kostar den 5 euro. Och då kan man ta tre om man vill.
Stranden är jätte fin tycker jag. En av de bästa vi var på.
Många fina resturanger. Det är bara att välja. Alla är bra.

Hälsningar Lotta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-06-16, 13:47
cissi cissi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 6
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Hej,jak kan lova er att ni kommer tycka om Samos! Jag har själv jobbat hät i 3 år och längtar till 30 då jag åker. Måste bara tippsa om restaurang Ostria! Ligger bara 5-10 meter från havet! Är en jättemysig taverna! vet inte vad jag ska säga om utflykterna, min mamma åkte över dagen till Patmos... Hon tyckte tyvärr inte det var så bra fixat. Hon och dem andra blev nästan övergivna där och hade ingen aning om när dem skulle åka tillbaka, dem hade inte fått reda på något. Med det var tydligen jätte vackert, så jag kan tippsa er om att åka dit, men försök få reda på hur allt ska gå till! Det är en anna appola guide som arbetar där iår så jag hoppas att det har blivit bättre. Ni får ha det jätte bra där! Ett tips, gå till klostret tidigt, tidigt på morgonen, innan det blir så varmt! Och ta med vatten. Ni kan ju också åka o klolla på pytagoras grotta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT