Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-05-15, 15:46
anlekan anlekan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 109
Standard Atens flygplats till Rafina

Vi beräknar att landa på Atens flygplats en torsdag kl 17:15. Tror ni att det finns en möjlighet att hinna med en färja som avgår kl 18:30 från Rafina då?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-05-15, 16:06
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Det tager ca. 30 minutter fra lufthavnen til Rafina med taxi. De er jo ret hurtige med at få bagagen af flyene i Athen, så jeg tror, I har en chance.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-05-15, 16:23
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Hinner ni inte kan jag rekommendera Hotel Corali vid torget i Rafina. Då får ni en trevlig kväll med folkliv och tavernor. Mysigt!

Katitzi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-05-15, 18:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Enl. turlistan t o m maj går buss 16.30 och 18 så det lär ni inte hinna, men jag misstänker att de tätar till på nästa turlista...Kolla på nätet....Ktel airport Rafina..

Jag landar I Aten för sent till min båt så jag bor på Avra med gratis transport till hotellet till Rafina. Ingår I priset.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-05-15, 20:20
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
... Jag landar I Aten för sent till min båt så jag bor på Avra med gratis transport till hotellet till Rafina. Ingår I priset.

Lissi
Nu blev jag nyfiken... Är det samma upplägg andra vägen också tror du - från Avra hotell till flygplatsen? Det hade passat fint senare i sommar! Men du som reser så ofta kanske har fått "special price"

Ha det gott några dagar i Sverige innan du får åka tillbaka till paradiset, Lissiväder eller ej...

MVH zakka
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-05-15, 23:30
Masses avatar
Masse Masse är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Jag landar I Aten för sent till min båt så jag bor på Avra med gratis transport till hotellet till Rafina. Ingår I priset.

Lissi
Är det något nytt som de har börjat med, gratis transport från flygplatsen till hotellet? Det var annars något vi missade i fjol när vi bodde på Avra (som vi gillade). Kom förvisso inte med flyg då, utan med buss från färja i Pireus för övernattning före flyget hem. Men bussen gick ju till flygplatsen där vi fick byta till Rafinabussen. Kan vara bra att veta till nästa gång.

Men tavernorna runt torget i Rafina tyckte vi inte var mycket att skriva hem om. Då uppskattade vi mera tavernorna längs hamnpromenaden.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-05-16, 09:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Är det något nytt som de har börjat med, gratis transport från flygplatsen till hotellet? Det var annars något vi missade i fjol när vi bodde på Avra (som vi gillade). Kom förvisso inte med flyg då, utan med buss från färja i Pireus för övernattning före flyget hem. Men bussen gick ju till flygplatsen där vi fick byta till Rafinabussen. Kan vara bra att veta till nästa gång.

Men tavernorna runt torget i Rafina tyckte vi inte var mycket att skriva hem om. Då uppskattade vi mera tavernorna längs hamnpromenaden.

Masse
Masse, jag missade detta förra året (eller rättare sagt fick ingen info) , men nu när jag bokade via booking.com och fick boendet bekräftat, så kom ett mail från hotellet med "shuttlens" avgångstider från flygplatsen och var den finns (vilken utgång man ska ta) och så skulle jag skriva vilken av tiderna jag ville åka på så att de skulle boka plats. Även det är bekräftat och att det var free of charge.

Lissi

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-05-16, 10:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Nu blev jag nyfiken... Är det samma upplägg andra vägen också tror du - från Avra hotell till flygplatsen? Det hade passat fint senare i sommar! Men du som reser så ofta kanske har fått "special price"

MVH zakka
zakka, jag vet inget om andra vägen men det kan Du nog skriva och fråga...Jag ska ju själv hem via Pireus den resan så min sista övernattning blir, ovanligt nog, inte i Rafina.
Special price har jag nog inte , men är efter otaliga bokningar på booking genom åren Geniusmedlem, men detta tror jag är en service som hotellet har till alla! Men andra vägen TILL flygplatsen går ju bussar nästan alldeles utanför dörren vid Avra..

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-05-16, 10:22
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av anlekan Visa inlägg
Vi beräknar att landa på Atens flygplats en torsdag kl 17:15. Tror ni att det finns en möjlighet att hinna med en färja som avgår kl 18:30 från Rafina då?
Checkar ni in bagage eller har ni bara "handbagage"?
Det kan ta 1/2 timma innan in-checkade bagage är framme.
Tror inte ni hinner med buss, däremot med taxi OM ni landar 17:15 eller tidigare.
Sedan är det fråga om det lönar sig, om hänsyn tas till kostnaden. Alltså, ni måste ändå bo någonstans den torsdag ni anländer till Aten, antingen i Rafina eller på den ö ni skall till, så det blir två alternativ:
1) Åka buss till Rafina och övernatta i Rafina (normalt lite dyrare än ute på öarna) och åka med någon färja tidigt på morgonen dagen efter
2) Åka taxi direkt till Rafina, kanske hinna med färjan och övernatta på den ö ni skall åka till.

Taxi Aten flygplats - Rafina kostar c.a. 40 E (tror jag) och tar 30 min.
Så, alternativ 2 blir säkerligen dyrare, kanske dubbelt så mycket jämfört med alternativ 1, men fördelen är att ni är framme samma dan sent på kvällen.
Och för att skynda på hela processen så stannar en person kvar vid bagageutlämning medan någon annan i familjen går ut och köper båtbiljeter (det går att köpa på flygplatsen, kostar någon euro extra) samt fixar en taxi till Rafina och är startklar för färden mot Rafina.

http://www.athens-taxicity.com/category/price-list.htm

Senast redigerad av RobEri den 2016-05-16 klockan 10:40.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-05-16, 12:16
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

En Taxi till Rafina ska inte kosta mer än EUR 35. Flyter trafiken på tar det 20 min.

Så om allt flyter på hinner ni med 18.30.

Camilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-05-16, 15:51
anlekan anlekan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 109
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Tack snälla för information och tips! Man vill ju inte stressa, men vi föredrar att komma till Andros på kvällen och till fina Villa Nefeli där vi ska bo (som för övrigt är medvetna om vår tids-situation). Vi får se hur det blir. Tjänar man på att förboka taxi eller det står väl en massa utanför terminalen vad jag minns som bara är att hoppa in i...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-05-16, 15:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Där står massor! Däremot vet jag inte om priset vid förbokning..kanske billigare? Förhandlingsbart? Själv far jag bara tagit buss.
Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-05-17, 00:47
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av anlekan Visa inlägg
Tjänar man på att förboka taxi eller det står väl en massa utanför terminalen vad jag minns som bara är att hoppa in i...

Den länk (http://www.athens-taxicity.com/category/price-list.htm ) jag skickade i mitt tidigare svar gäller förbokning av taxi online. OBS! Det innebär inte att jag rekommenderar förbokning av taxi, jag har aldrig åkt taxi från Aten flygplats. Jag skickade länken eftersom det innehåller prisuppgifter, bara som en referens (det står att det kostar 38 E till Rafina, upp till 4 pers). Och det är som Lissi påpekar: det finns massor med taxi utanför, men gör upp om priset innan ni kliver in i taxin!
Lycka till!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-05-17, 22:22
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Lissi att du var ett Genius visste jag redan innan med alla tips och info du delar med dig av Jag får höra med hotellet eller ta en av bussarna som du säger. Nu längtar jag väldigt till Grekland kan jag säga!!!

MVH zakka
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-05-18, 08:20
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Du kan finde tidstabel for shuttle bus fra lufthavnen til Avra Hotel og også for KTEL bussen på Avra Hotels hjemmeside under "Location & Access". Klik på bussen, og der fremkommer links.
Husk at kontakte hotellet og reservere plads via dem, hvis du ønsker at bruge deres shuttlebus. Jeg brugte den i april, og det fungerer fint.
God ferie
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-05-18, 17:30
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Atens flygplats till Rafina

Tack snälla Susie för info! Det såg ju väldigt lovande ut! Jag ska kontakta hotellet direkt. Ha det gott!

MVH zakka
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT