Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2005-09-27, 10:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Jag tycker inte att det är researrangörernas sak att rekommendera matställen över huvud taget.

Tillbringade ju ett par dagar på Rodos nu när jag var på Karpathos och blev förvånad över att se restauranger med stora dekaler från researrangörerna. En sån dekal säger mig inget annat än att restaurangen och researrangören har affärer ihop. Och vad gör jag om maten inte är bra på en sån restaurang, ringer Apollo?

För övrigt tycker jag nog att det minsta man kan begära av nån som reser på semester är att vederbörande med lite nyfikenhet letar sig fram till och provar olika restauranger
Svara med citat
  #42  
Gammal 2005-09-27, 12:43
Jostein Jostein är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Askim, Norge
Inlägg: 70
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Inkfish,

Takk og takk!! Mottoet er: Let selv!!

Jostein
Svara med citat
  #43  
Gammal 2005-09-27, 14:53
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Men ändå..
Både Apollo OCH Fritidsresor...ni förstår tyngden i detta!!!!
Eller nå't.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2005-09-27, 15:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Kulinariska färdigheter eller vilken tyngd då? Ärligt talat varför skulle skandinaviska reseledare som oftast är ganska unga ha något speciellt att tillföra vid test av tavernor? Tyvärr är det nog så att möjligheten att äta gratis eller nästan gratis dominerar.

Eva
Svara med citat
  #45  
Gammal 2005-09-27, 15:45
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Men hallå !.... du kanske skulle ta lite tid till att läsa mellan raderna Eva L.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2005-09-27, 15:46
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Personligen undviker jag restauranger/tavernor som på något sätt är rekommenderade av resebolagen och känner också till en del näringsidkare som vägrar hamna i resebolagens "snaror".

Det hela handlar ju om ren business med avtal som måste följas, förutbestämda menyer med specialpriser etc - Jag kan inte se någon fördel med att gå på dessa matställen alls. Blir ganska irriterad när jag tänker tillbaka på den gången jag blev jagad av reseledaren för att jag inte dök upp på ett välkomstmöte där man minsann även räknat med mig och mitt resesällskap

Måltiderna/tavernasittningarna upptar ju faktiskt en stor del av ens semester och det finns väl inget roligare än att upptäcka matställen själv framför att gå på resebolagens dekalförsedda restauranger

//Zanét

Senast redigerad av Zanét den 2005-09-27 klockan 15:49.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2005-09-27, 15:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Det hela handlar ju om ren business med avtal som måste följas, förutbestämda menyer med specialpriser etc
Inte nog med det: Jag gissar att resebolagen tar betalt för att rekommendera tavernor och annat i sina brochyrer.
Den typen av "annonsering" alltså att man betalar för så kallad "redaktionell text" förekommer överallt, så varför skulle inte resebolagen förse sig med sin del av de pengar som finns i sådant.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2005-09-27, 16:00
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Tack Bertil.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2005-09-27, 16:17
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Inte nog med det: Jag gissar att resebolagen tar betalt för att rekommendera tavernor och annat i sina brochyrer.
Den typen av "annonsering" alltså att man betalar för så kallad "redaktionell text" förekommer överallt, så varför skulle inte resebolagen förse sig med sin del av de pengar som finns i sådant.
Resebolagen ser nog till att förse sig så mycket det går, oftast på både hotell-/restaurangägares och resenärers bekostnad.

//Zanét
Svara med citat
  #50  
Gammal 2005-09-27, 20:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Lindroos
Men hallå !.... du kanske skulle ta lite tid till att läsa mellan raderna Eva L.
Vill du läsa mellan raderna är det upp till dig eller hur. Jag har lika väl som någon annan rätt att ha en åsikt i frågan.

Eva
Svara med citat
  #51  
Gammal 2005-09-27, 20:43
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Ja ....visst..helt lugnt ...stor PUSS
Svara med citat
  #52  
Gammal 2005-09-27, 20:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Själv skulle jag då aldrig gå i närheten av en restaurang som inte rekommenderades av Apollo, Fritidsresor, hälsovårdsnämnden, försäkringskassan, länsstyrelsen, miljöministern, tv-kock-Tina och Gud Moder. Man är väl svensk !
Svara med citat
  #53  
Gammal 2005-09-27, 20:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Själv skulle jag då aldrig gå i närheten av en restaurang som inte rekommenderades av Apollo, Fritidsresor, hälsovårdsnämnden, försäkringskassan, länsstyrelsen, miljöministern, tv-kock-Tina och Gud Moder. Man är väl svensk !
Du glömde Kalimera.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2005-09-27, 20:50
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Resebolagen ser nog till att förse sig så mycket det går, oftast på både hotell-/restaurangägares och resenärers bekostnad.

//Zanét

Du har alldeles rätt Zanét, resebolagen gör upp avtal med restaurangägarna före varje säsong, i detta avtal ingår att rekommendera just deras ställe mot billigare mat och nästan gratis drinkar. Vet detta då vi själva var på väg att köpa en restaurang på Santorini, och hoppade av detta mest pga detta löjliga avtal som slutits mellan ett resebolag och restaurangägaren. (Vi hade ingen lust att ha fulla och stökiga reseledare att ta hand om varje kväll)
det värsta var att restaurangägaren inte vågade att bryta detta avtal, med risk för att bli bojkottad och få skit av reseledarna.

Yvonne

Senast redigerad av yvonne den 2005-09-27 klockan 20:52.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2005-09-27, 20:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Du glömde Kalimera.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2005-09-27, 21:00
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Nej...eller hur
Svara med citat
  #57  
Gammal 2005-10-05, 08:53
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

En sak är konstig ni går o äter på matställen som lämnas på rekommendationer här inne...

Men dom ställen som resebyråerna ger beröm om åren dom kommer faktiskt ifrån resenären som har varit på matstället o ätit för dom får ju in förslagen på deras papper som resenären fyller i när man åker till flygplatsen..

Jag har aldrig sett en onykter reseguide på något matställe för när dom är i tjänst så måste dom vara nyktra om det händer någon resenär något.

Jag har träffat på guider som kommer fram o hälsar när dom kommer till matstället man är på o frågar så allt är bra....

Jag har hittat mina favoritställen själv nere på Rhodos....

Längtar ner igen nästa år till Rhodos...
Svara med citat
  #58  
Gammal 2005-11-30, 13:53
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Smartas är väl att fråga grekerna själva vart dom gå när dom går på restaurang.
Fråga alla dom som arbetar på hotell affärer osv...eller dom som inte är greker men bor där av en eller annan anledning.
Resebyråernas rekommendationer är för det mesta uppgjort.
Nu sist jag var nere på Rhodos var det med sorg i hjärtat som jag såg att George Bar snart bara var ruiner kvar...*snyft*
men George har nu fått en välbehövlig pension...
Förresten, nu förtiden, i allafall på dom restaurangerna vi var på nu, så får man ingen ouzo när man kommer som välkomstdrink, medan man läser menyn....
inte ett glas likör med notan heller??
Det fick man i allafall förr, men nu behöver det väl inte fjäskas med oss turister för nu verkar grekerna ha fått det bra med tanke på dessa tjusiga butiker och sprillans nya bilar, som inte var några Skodor precis, utan BMW Mercedes och liknande
Men vad gör väl det, roligt för dom....men tyckte alltid det var en trevlig gest det där med ouzo och/eller likör...
Snart bär det iväg till Rhodos igen, min favvoö, åker själv denna gång tror jag, ska testa hur det är att vara själv därnere...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT