Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-05-02, 05:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Sådär.
Sitter i hamnen och väntar på att färjan ska avgå.
Kretasommaren 2015 (den första av många) har snart börjat!
Lycka till och hör av dig här på Kalimera!
Birgitta.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-05-02, 10:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Lycka till och hör av dig här på Kalimera!
Birgitta.
Samma från mig!

/ Anne
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-05-02, 13:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Sitter i hamnen och väntar på att färjan ska avgå.
Kretasommaren 2015 (den första av många) har snart börjat!
Härligt!

Berätta gärna hur det går för dig.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-05-03, 10:31
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Sitter i bostaden, så gott som uppackad och klar. Det enda som saknas nu är väl en antennkabel till tv:n. Och någon från Sverige såklart.
Och ja, det finns jobb på Kreta, även för en utböling som bara har tre ord i det grekiska ordförrådet. Men semester och vila är det mest prioriterade nu.

Nu ska det andas, strögas runt och kollas på omgivningarna!
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-05-03, 16:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Nu ska det andas, strögas runt och kollas på omgivningarna!
Låter underbart!

Var är du?
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-05-03, 18:37
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Var är du?
Bor precis utanför Hersonissos. Har nosat lite i Milatos cave idag, legat på Malia beach och handlat mat. Sjukt dyrt är det med mat här, nästan värre än hemma. Ska försöka hitta något lämpligt alternativ att handla på istället för fina mataffären i city.

Jag köpte iaf frukt och grönt av en man som åkte runt med bil med högtalare på taket. Färska fina grejer.
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-05-03, 19:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Ska försöka hitta något lämpligt alternativ att handla på istället för fina mataffären i city.
Brukar finns billigare alternativ nära större städer, så du hittar säkert någon.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-05-09, 09:49
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Så.
Den första veckan har passerat. En underbar tid med massor av värme och avkoppling. Ett par brända axlar har jag fått. Den konstruktiva hjärnan har delvis varit helt av, det har varit prio på vila.
Trots det har mycket fallit på plats. Jag har fått erbjudande om jobb men jag har bett dem avvakta lite. Hold your horses...
Snart kommer den bättre hälften på besök, också hon för ren avkoppling även om vi alltid har en liten radar ute efter erbjudande om bättre bostad, helst året om, och sysselsättning.
Givetvis håller vi förväntningarna i schack. Lönebilden är inte vad vi är vana vid...på långa vägar.
Kan detta bli en form där vi åker till Sverige för att tjäna pengar på vintern och leva på Kreta sommartid med någon enklare form av sysselsättning eller rörelse så är det gott nog. Allt löser sig i sinom tid.

Iallafall, det har gått över förväntan. Jag har inte behövt lyfta ett finger och snubblat vidare i planen automatiskt. Härligt.

Mvh från en opportunistisk Svinfin.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-05-09, 13:59
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Härligt att höra ifrån dig! Lycka till i fortsättningen.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-05-10, 16:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Kan detta bli en form där vi åker till Sverige för att tjäna pengar på vintern och leva på Kreta sommartid med någon enklare form av sysselsättning eller rörelse så är det gott nog.
Låter som ett ett prefekt upplägg.

Citat:
Iallafall, det har gått över förväntan.
Kul att allt har börjat så bra, nu kan det bara bli ännu bättre. Njut!
Svara med citat
  #71  
Gammal 2015-05-19, 17:14
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Brukar finns billigare alternativ nära större städer, så du hittar säkert någon.
Det har ordnat sig bra. "Billigt" i den meningen finns nog inte, men jag har hittat två affärer som i det närmaste kan beskrivas som storgross med skillnaden att man kan handla styckvis. Luddig mening men ni kanske fattar. Bättre är det iallafall.

I vanlig ordning får man möjligheter så fort befolkningen får veta att man är mer än vanlig turist. Affärsförslag/partnerförslag/jobbförslag trillar in. Vi svarar inte positivt på något utan väljer att lägga allt i samma korg och sorterar om ett tag. Ett långt tag.
Likadant är det med boendefrågan. Allt går att lösa, vi bara inväntar rätt tid. Än så länge är det nog dyrt eftersom årets turistsäsong står för dörren. Vi samlar även där allt i samma korg och slår till när säsongen är över.

Som bilden ser ut just nu så blir det en dipp. Förra året var ett rekordår för turismen och nu väntas en dipp, vilket de boende redan märker av. Det är inte alls samma tryck i år som det var under samma period förra året.
Vi ser tiden an...med försiktig optimism.

Solen? Den skiner för fullt.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2015-05-19, 20:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Som bilden ser ut just nu så blir det en dipp. Förra året var ett rekordår för turismen och nu väntas en dipp, vilket de boende redan märker av. Det är inte alls samma tryck i år som det var under samma period förra året.
Det var som attan, har fått för mig att fler åker till Grekand i år, men det kanske bara är där du är?
Svara med citat
  #73  
Gammal 2015-05-19, 23:37
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det var som attan, har fått för mig att fler åker till Grekand i år, men det kanske bara är där du är?
Det kan ligga nåt i det. Jag vet bara vad folk säger här. Och jag vet inte om de jag har kontakt med är direkt representativa för resten av Kreta. Men här är det än så länge sämre än förra året.
Den nya regeringen ställer till det och skapar vad jag har förstått stor osäkerhet. Uppfattningen är att han går folkets vilja till mötes men har gjort sig osams med resten av Europa.
Det är lite pest eller kolera för invånarna. De vill ha det bättre, de vill ha högre standard och mer lön kvar, men de får betala med sämre relation till omvärlden.
Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Prisnivån på bostäder, både köpes och hyres, är hög så länge det finns optimism, det återstår att se vart det leder.
I höst borde facit komma...
Svara med citat
  #74  
Gammal 2015-05-20, 16:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
I höst borde facit komma...
Jag tror att många svar kommer tidigare än så.
Svara med citat
  #75  
Gammal 2015-05-20, 20:50
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tror att många svar kommer tidigare än så.
Det gör det säkert. Jag pratade med en hotellägare förut och han menar att det som åsyftas är att handeln minskar drastiskt. Dels har folk mindre pengar att röra sig med, dels köper många all inclusive. AI gör att folk stannar kvar inom hotellområdet i större utsträckning och spenderar mindre pengar.
Frankrike väntas stå för den största ökningen i år med 60% fler bokningar jämfört med förra året.
Som kuriosa sa han (ang matkvalitét) att maten på ett AI-hotell beräknas kosta 6€ per dygn. Lägg detta i förhållande till vad man faktiskt betalar i tillägg för AI.
Det blir mycket glass och alkohol för att man ska få valuta för den verkliga kostnaden.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2015-07-25, 14:18
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Hej där!

Följer också tråden med stort intresse då våra "husdrömmar på kreta" kraschade men intresset för ett liv i Grekland och speciellt Kreta lever och frodas fortfarande.
Svara med citat
  #77  
Gammal 2015-07-25, 15:24
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Vi har också drömmar .men vår tanke är att hyra nåt...
Svara med citat
  #78  
Gammal 2015-07-25, 17:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ev Kretaflytt

SvinFin hur går det?


Lissi
Svara med citat
  #79  
Gammal 2015-07-26, 10:14
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Sv: Ev Kretaflytt

Samma sak för oss Athanasia. Vi är nog för fega med hela den för oss osäkra proceduren att köpa ett hus.

Friheten att "flytta runt" blir dessutom en bonus när man hyr.

Ser med spänning fram emot SvinFin:s äventyr på Kreta.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2015-09-19, 18:24
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Re: Ev Kretaflytt

En uppdatering såhär från Svedala.

Sommaren avlöpte på ett underbart sätt. Jag skapade kontakter och fick en ganska bra bas för att planera framtiden. Just nu är det stiltje i planerna men jag tar snart nya tag.

Det finns möjligheter för ett liv på Kreta, men då halvårsvis och inte permanent. Lönerna i Grekland är så otroligt låga. Tillsammans med de höga priserna så blir ekvationen omöjlig. Jag avundas de som är pensionärer och inte behöver tänka på inkomsten. Jag är förundras fortfarande över hur en normalgrek kan leva på sin inkomst.

Det finns bostäder att hyra för en rimlig peng, det är positivt. Man kan lätt hyra en bostad och ha den stående året om. En fin tvåa för ett par tusen i månaden duger gott.

Jag hade tanken att lägga vantarna på något övergivet hus men det är svårt. Det finns en uppsjö av dem men det är nästan omöjligt att finna dess ägare. Polisen är ovillig att hjälpa till. Rådet jag fick var att skaffa en advokat som kunde sköta all kontakt med de myndigheter som krävdes.
Det fungerar inte riktigt som i Sverige där man bara lyfter luren till kommunalkontoret...

Jag har lärt mig massor om hur livet funkar. Traditioner, rutiner, marknad och vardag. Det var väldigt nyttigt. En tråkig insikt är att man åker till ett land där man vet att det är en stor svart marknad med mutor och slöhet - och så är det 1000 gånger värre än man kunde ana.

Men iallafall -det är ett underbart land och någon gång i framtiden kanske jag bor där. Men inte så länge jag är i arbetsför ålder.

Om jag ska åka tillbaka för en likadan upplevelse?
You bet!
Med tanke på sommaren i Sverige så kan jag lugnt konstatera att jag valde rätt sommar. Jag tror att jag hade ca 4 timmar regn där vattnet studsade mot jordklotet och vände tillbaka upp igen.

Och som nästan alla på forumet skriver, greker är otroligt trevliga, varma och öppna människor.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT