Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Patmos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-04-15, 04:04
jensohlsson jensohlsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 25
Standard Sv: Patmos

Ja, jag är kanske lite partisk när jag skriver det här. Jag har varit på Patmos varje år sedan jag var tre år, och är snart 27 nu.

Patmos är en ö man återvänder till. Det finns många sådana öar i Grekland, som har en stor andel turister som kommer tillbaka år efter år. På Patmos är det många som kommer tillbaka år efter år, bor på samma hotell/hus och gör i princip samma sak varje gång.

Patmos har en unik atmosfär som jag inte kan slita mig från. Varje vår börjar man intensivt längta tillbaka, och enda botemedlet är att åka dit.

Patmos är inte större än att man lätt känner igen människor och lätt lär känna folk där, speciellt om man kommer tillbaka varje år.

Den gamla byn ligger högst uppe på berget och kallas för Chora. Det är en otroligt mysig by med smala gränder, ett antal restauranger och några affärer som säljer kläder och hantverk. Här ligger också den mest överskattade turistattraktionen, Johannes-grottan. Jag var där första (och enda gången) för två-tre år sedan. Det är mest ett litet rum med grottväggar och ett ställe där man förgyllt grottväggen där den här Johannes har legat och plitat ner uppenbarelseboken. Ja, det är ju Greklands allra heligaste plats, så se det, men ja... Det är inte detta Patmos handlar om.

Patmos erbjuder en unik atmosfär och storslagen miljö. Hela ön är väldigt bergig och lite karg, men samtidigt väldigt fin. Det finns ett flertal stränder som man bör besöka. Psilliamos är en lite otillgänlig sandstrand med vågor och en en liten taverna. Dit kommer man genom att gå över berget från Diakofti, där man parkerar sin moped/bil. Annars går de sista kvarvarande badbåtarna hit dagligen.

Andra stränder som jag rekommenderar är annars Agriolivadi, förmodligen därför att det är där jag bor på Patmos och det är där jag sitter och äter frukost vid 1-2-tiden innan jag gör något annat som man känner för.

På Kambos är det lite mer aktiviteter med vattensport och ett trevlig café, som heter George´s Place, som är kännt för sin äppelkaka. Missa inte "Full Moon"-partyt här!

Därefter ligger, om man fortsätter åt vänster, Lampi. Lampi är en fin stenstrand med fantastiska runda blanka stenar. Här är det mycket vågor och det är perfekt att snorkla. På tavernan beställer man saganaki, getost flamberad i Metaxa. Många åker till Lampi bara för att äta Saganaki.

Åker man åt höger efter Kambos kommer man till många små och oexploaterade vikar som i bland har en enklare kantina/taverna och ibland är helt tomma. Livadi är den populäraste av de här stränderna.

På kvällen går man oftast ut i Scala, som är en mycket mysig och trevlig liten stad/by. Eller åker man upp till Chora och äter och kommer ner till Scala på kaffe/drinkar/nattklubb.

Nattlivet är inte som på Kos, men det existerar i allra högsta grad. Det finns ett par musikbarer/discotek som har öppet till 5 eller till solen går upp på helgerna. Man brukar gå dit vid 1-2 eller så. Innan dess är det trevligaste att sitta på något café och dricka öl eller drinkar. Vid 3 kommer Chora-folket ner, då Astivi, som är Patmos kanske exklusivaste och dyraste musikbar, stänger. I huvudsak finns det två nattklubbar, som har öppet till fem. Det är klassiska Konsolato, som funnits i massor av år, som är ett ganska litet ställe. Sidan om det ligger ett underligt ställe som heter Kasbah. Kasbah är ännu mindre än Konsolato och är egentligen bara en liten bar. Men det brukar vara mycket folk här och folk dansar så gått det går i alla fall. Kasbah är stället som helst inte vill stänga, utan ibland sätter på musiken igen när öns enda polisbil åkt förbi klockan fem för att kolla att musiken är avstängd.

Patmos har faktiskt lite av allting. Det finns numera riktigt utmärkta restauranger, där Benettos är den allra bästa, med mat i internationell klass. Det finns massvis av mycket prisvärda restauranger med god mat. Jimmys Balkony i Chora har t.ex. en utsökt kyckling i citronsås.

Art Café i Scala är lite av ett vattenhål för många återvändare, inklusive mig själv. Det ligger på andra och tredje våningen av ett hus, där man sitter på taket i mysiga soffor och fotöljer. Väldigt trevligt och gemytligt ställe med sjyssta priser! Arion och kanske Patmos mest klassiska bar, som funnits i alla tider. Letar man efter någon brukar man hitta dem här.

Boende finns det gott om i Scala. Både hotell och rum. Man hittar rumsuthyrare i hamnen när båtarna kommer.

Båtar går från Pireaus och Rhodos dagligen. Från Samos brukar det gå "Flying Dolphin". Sedan finns det lite andra småfärjor som går till ett antal öar. Har t.om. åkt en liten fiskebåt från Samos till Patmos en gång, när delfinen hade fått motorhaveri. Det tog fyra timmar och var ganska gungigt. Men vi kom fram samma dag, och slapp stanna på Samos, vilket var det viktigaste.

Sammanfattningsvis: Åk dit! Patmos är en fantastisk ö!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-04-15, 09:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Patmos

Tack för den långa beskrivningen. Att nattlivet inte är som på Kos låter betryggande för då skulle jag nog aldrig gett Patmos en chans. Det berömda nattlivet har fått mig att inte återvända till Kos trots att jag gillade ön för 25 år sedan.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-04-15, 20:13
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Patmos

Ja man kanske skulle ta å åka till Patmos igen....
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-04-15, 22:17
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Patmos

Tänk, så bra det är att alla tycker olika! Själv trivdes jag inte alls på Patmos och kommer nog aldrig att åka dit igen. Till råga på allt blev jag inblåst och höll inte på att komma därifrån. Men det var inte öns fel, förstås.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-04-16, 20:55
Marouli Marouli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 62
Standard Sv: Patmos

Kan bara instämma i ditt inlägg Jens.Precis så är Patmos också för oss.Flera gånger har vi sagtetta var nog sista gången vi var här,men det har nu blivit mer ett talesätt.Den 28.e maj är vi där igen,för fjortonde gången .Bor i samma rum, träffar samma vänner, både greker och turister,tar promenaden över bergen till Psilli Ammos, tar moppen till alla härliga stränder runt om ön och njuter av den fantastiska naturen.Efter ca 35 båtluffar och ett stort antal ö-besök är det bara att konstatera att när vi går av båten i Skala,då är vi hemma!!"Vår"hyrestant kommer med all säkerhet att ringa nästa helg och önska glad (grekisk)påsk samt fråga när vi kommer i år.Kul! Patmos har som sagt en mycket speciell atmosfär och man blir liksom aldrig "klar" med ön.Rekommenderar varmt ett besök!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-05-01, 13:42
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Patmos

Har just kommit tillbaka till Aten efter en vecka pa Patmos. Kan bara rekomendera att resa till on pa varen! Naturen ar gron, det ar blommor overallt och det ar lugnt och fridfullt. Man kan latt hitta en egen strand och gora strandfynd. Patmos har alltid stillheten men pa varen ar on speciell!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT