Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Patmos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-18, 15:21
Bernt Andrès avatar
Bernt Andrè Bernt Andrè är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 87
Standard Patmos

Reiser til Patmos i begynnelsen av Juni 2008 og lurte på hvordan er strendene, tenkte da på Psili Ammos?
Liker de strendene en kan være litt for seg sselv,men hadde jo vært fint om det er en taverna i nærheten.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-11-18, 17:16
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Patmos

Vi har hört berättas om denna strand av vänner på Patmos. Stranden är belägen cirka 10 km från hamnen och nås bäst med badbåt. Ett alternativ är buss, men då är det 30 minuters promenad till stranden från busshållplatsen.

Det finns en liten enkel taverna på stranden. Tror mest det är nakenbadare som frekventerar denna strand.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-18, 18:28
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Patmos

Hej!
Psili Ammos är en fantastisk strand som är värd ett besök. Precis som Arne skriver går det badbåtar dit. Har dock inte provat denna utan åkte moppe så nära det gick. Sedan fick vi vandra över bergen i ca 30-40 minuter innan vi kom fram till stranden.

Tavernan serverar god mat.

Visst är det många nakenbadare, men inte bra. Stranden har en blandning av folk eftersom det går badbåt dit.

Om man vill ta sig till stränder på egen hand med moppe (eller bil) finns det flera andra som är mer lättillgängliga och mycket fina. Men om jag minns rätt så är det bara Psili Ammos som har riktigt finkornig sand.

/Ofelia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-11-18, 18:32
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Patmos

Man kör moppe till Psilli Ammos på max 20 - 25 minuter, d v s man kör tills att vägen tar slut och parkerar sitt fordon. Sedan får man göra en liten vandring på c:a 20 minuter över en liten "bergstopp", bra på fötterna är en fördel när man ska ner (och upp igen) sista biten. Stigen är väl markerad och när vi gick den i somras tyckte jag att den var mer upprensad än tidigare. Ska man dit med riktigt små barn är nog badbåten att föredra.

Nakenbadarna (har aldrig sett så värst många där) brukar ligga längst bort från tavernan sett. Tavernan är helt ok men det kan ta tid att få in vad man beställt när det är mycket folk. Priserna ligger lite över det normala.

Enda nackdelen med Psilli Ammos är att det kan börja blåsa upp på eftermiddagen och då är det risk för sandblästring. Badbåten brukar lämna vid 16-tiden och då kan det gunga rejält.

Vi tycker att stranden är bra men vår favoritstrand på Patmos är Livadia Geranou.

Celbe
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-11-18, 18:38
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Patmos

Ooops, jag är nog inte så välträndad - om det tar 30-40 minuter för mig och 20 minuter för Celbe att gå över bergen.
/Ofelia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-11-18, 18:56
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Patmos

Vår favoritstarand på Patmos är också Livadi Geranou. En härlig strand på nordöstra delen av ön. Fin snorkling, trevlig taverna med vacker utsikt och inte alls mycket folk när vi var där i slutet av juni.

Om man inte vill ge sig iväg så långt från Skala så är Meloi en trevlig strand där det också finns en taverna (har dock inte testat den). Lite fler människor än på Livadi Geranou men ändå förvånansvärt lugnt med tanke på närheten till Skala (ca 1,5-2 km).

När vi var på Patmos i slutet i juni 2006 hittade vi ingen badbåt till Psilli Ammos, trots att vi frågade runt i hamnen, så det blev buss + promenad istället.

Hoppas ni får det riktigt trevligt på Patmos!

Smultron
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-11-19, 17:22
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Patmos

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Ooops, jag är nog inte så välträndad - om det tar 30-40 minuter för mig och 20 minuter för Celbe att gå över bergen.
/Ofelia

Eh, vältränad är jag men jag har förhört mig med sambon om tidsåtgången. Han anser också att det tar c:a 20 minuter, dock med tillägget "i rask takt". Vi kanske har en liten fördel av att ha gått där flera gånger. Det som tar lite tid i anspråk är sista delen av stigen nerför, och om det är mer folk där vill man inte gärna gå så tätt.

Vi har varit på Patmos vid lite olika tidpunkter i juni och juli och badbåten till Psilli Ammos har alltid gått. Däremot blev det ingen båttur till småöarna runt omkring i somras för det var för lite folk på båten. Vi hyrde moppe istället och körde till just Psilli Ammos.

Celbe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-11-19, 19:50
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Patmos

[
Citat:
quote=Bernt Andrè;109438]Reiser til Patmos i begynnelsen av Juni 2008 og lurte på hvordan er strendene, tenkte da på Psili Ammos?
Liker de strendene en kan være litt for seg sselv,men hadde jo vært fint om det er en taverna i nærheten.
[/QUOTE]


Om du reser så tidigt på sommaren kan du nog hitta en egen liten strand. Hyr en moppe och åk runt på ön och leta lite. Psili Ammos är inte min favorit för jag gillar inte sandstränder. Patmos har en egen websida som är jättebra med info om allt på ön. Har du den?

Eirini
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT