Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-18, 10:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Dags att börja tänka på packningen

En sak lärde vi oss under vår långresa 2007, och det är att packa lätt. Tyvärr lärde vi oss det under resan. Vi borde tänkt på det innan vi åkte: att man inte behöver fler saker bara för att man ska vara borta länge. Som exempel hade vi med oss fler än tjugo pocketböcker. Inte klokt. De flesta gav vi bort utan att ha läst dem. Orkade helt enkelt inte släpa på dem.



Packningen såg ut så här i början av resan. Ser kanske inte så mycket ut, men jag kan försäkra att det var tungt. Inför den här resan har vi bestämt oss för att med färre saker än vad vi tar med under en två-veckors-resa i Grekland. När det gäller just böcker tar vi bara med fyra stycken.

Om vulkanen inte jäklas med oss flyger vi till Stockholm på lördag förmiddag. Planet till Skiathos avgår på måndag morgon. När vi har landat tar vi en taxi till hamnen, köper båtbiljetter och sätter oss och äter lunch, i väntan på båten till Skopelos som går 14.50. Vi har bokat de fyra första nätterna på ett pensionat som heter 39 Steps. Det ligger i Skopelos stad. Vi ska stanna fler nätter än fyra på Skopelos, så vi får ganska snart börja leta ett annat boende. Tur att vi inte har så stor packning.

Som planen är just nu åker vi sedan till Alonissos, därefter till Skiathos. Om det på ett smidigt sätt går att ta sig från Agios Konstantinos till Kymi på Evia, ska vi åka till Skyros. Om inte det funkar vet vi nuläget inte vart vi åker.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-18, 10:47
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Inför den här resan har vi bestämt oss för att med färre saker än vad vi tar med under en två-veckors-resa i Grekland. När det gäller just böcker tar vi bara med fyra stycken.
Att resa med färre saker än för en två-veckors-resa hade jag nog inte grejat. Troligtvis på grund av?, tack vare? att vi klarar oss utmärkt på det som går som handbagage.
Vår packning brukar landa på 7-8 kg beroende på att handbagagevikten varierar hos de olika flygbolagen, det enda flygbolag vi hittills stött på som väger bagaget är SAS- men där fick vi med våra väskor med lite övervikt. + 0,8 kg
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-18, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Skulle gärna rest med litet bagage om det inte vore för alla elektroniska pryttlar som vi måste ha med: datorer, kameror, sladdar, laddare, backuper osv, de tar plats, och är tungt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-18, 12:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Det låter bekant! Elektroniken vägde i vårens resa lika mycket som övrig packning.....

Till Hustruns förfasande!

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-18, 12:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det låter bekant! Elektroniken vägde i vårens resa lika mycket som övrig packning.....
Jag räknar inte in kamera med tillhörande objektiv och datorn i ovanstående kg, någon övrig elektronik behöver vi inte, hårfönen får stanna hemma
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-18, 13:00
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Som planen är just nu åker vi sedan till Alonissos, därefter till Skiathos. Om det på ett smidigt sätt går att ta sig från Agios Konstantinos till Kymi på Evia, ska vi åka till Skyros. Om inte det funkar vet vi nuläget inte vart vi åker.
Hva med å reise Alonissos evt Skopelos - Kymi ? - og deretter Kymi - Skyros ? - vi skal til Skyros i september og har sjekket litt , har ikke fått svar på mailen til ferjeselskapet ang 2010 enda, men...
- jeg t r o r du må v i a Kymi, j e g synes det ville være bedre enn å reise via Ag Konstantinos
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-18, 13:10
camilla34 camilla34 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: avesta
Inlägg: 99
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

lånar tråden lite :-)
Jag funderar att ta med min digitala systemkamera, den väger mycket med stort objektiv.. Runt 1½ kg skulle jag tro. Kan man hänga den runt halsen när man går på planet, och inte räkna med den i vikten? Eller måste den räknas med som handbagage= ryggsäcken jag ska ha.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-18, 13:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av camilla34 Visa inlägg
lånar tråden lite :-)
Jag funderar att ta med min digitala systemkamera, den väger mycket med stort objektiv.. Runt 1½ kg skulle jag tro. Kan man hänga den runt halsen när man går på planet, och inte räkna med den i vikten? Eller måste den räknas med som handbagage= ryggsäcken jag ska ha.
Vi har haft kameraväska + ryggsäck och det har gått bra.
// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-18, 18:30
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vi har haft kameraväska + ryggsäck och det har gått bra.
Det går nog bra på de flesta "vanliga" flygbolag - dock inte på Ryanair.

/kimmen
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-18, 19:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Det går nog bra på de flesta "vanliga" flygbolag - dock inte på Ryanair.
Hoppas inte att övriga flygbolag följer efter, då är man nästan inne på att betala biljettpris för sin vikt.
// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-18, 19:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om det på ett smidigt sätt går att ta sig från Agios Konstantinos till Kymi på Evia, ska vi åka till Skyros. Om inte det funkar vet vi nuläget inte vart vi åker.
2007 åkte vi nattbåt från Skopelos till Kimi på Evia. Den gick en gång per vecka. Går inte den längre?? Det var underbart att komma kl 5 på morgonen till Kimi och sen vandra upp till själva Kimi by med våra tunga ryggor, en dryg timme. En av de finaste soluppgångarna i Grekland såg vi den morgonen.

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-18, 19:31
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vi har haft kameraväska + ryggsäck och det har gått bra.
// Helén
Funkar det på samma sätt om man har en trolleyväska som handbagage och sen har datorn i sin väska/fordral vid sidan av?? Jag flyger med Norwegian. Känns som samma sak, men man vet ju inte...

Yanna - 17 dagar kvar
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-18, 20:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
2007 åkte vi nattbåt från Skopelos till Kimi på Evia. Den gick en gång per vecka. Går inte den längre?? Det var underbart att komma kl 5 på morgonen till Kimi och sen vandra upp till själva Kimi by med våra tunga ryggor, en dryg timme. En av de finaste soluppgångarna i Grekland såg vi den morgonen.Lissi
Jeg tror fortsatt det går båter fra både Skopelos og Alonissos til Kymi, jeg foreslo det alternativet i denne tråden tidligere i dag
"Hva med å reise Alonissos evt Skopelos - Kymi ? - og deretter Kymi - Skyros ? - vi skal til Skyros i september og har sjekket litt , har ikke fått svar på mailen til ferjeselskapet ang 2010 enda, men...
- jeg t r o r du må v i a Kymi, j e g synes det ville være bedre enn å reise via Ag Konstantinos " Det vil bli billigere og

I 2008 var det direkte forbi fra Alonissos til Skyros, fra Skopelos og, tror jeg, hvordan det er i år vet jeg ikke.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-18, 20:19
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Funkar det på samma sätt om man har en trolleyväska som handbagage och sen har datorn i sin väska/fordral vid sidan av?? Jag flyger med Norwegian. Känns som samma sak, men man vet ju inte...

Yanna - 17 dagar kvar
Jag har nu tittat på SAS, Malev och Lufthansa- de bolag jag med säkerhet vet att vi flugit med endast ryggsäck och kameraväska. Enligt deras regler får man bara ha ett handbagage, så jag vet inte hur vi klarat det, kanske för att vi inte checkat in något och att totalvikten därmed inte påerkats?!
När vi flög hem med Malev förra året blev vi tvungna att checka in vårt bagage eftersom vi erhöll vin från vänner som vi ville ta med hem. (vinet alltså) Jag hade då införskaffat en rätt så stor strandväska som jag hade som handbagage + min handväska min man hade en blå IKEA-kasse (större modellen) och kameraväskan, det fungerade också.
Kanske hänger det på incheckningspersonalens dagsform och att vi har haft tur
// Helén
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-05-18, 20:27
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Tack Hellen! Kanske bäst att ha datorn i handbagaget för det verkar en aning godtyckligt och bero på hur mycket tur man har.

Yanna - som ska ta med 2 laptop
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-05-18, 20:46
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag har nu tittat på SAS, Malev och Lufthansa- de bolag jag med säkerhet vet att vi flugit med endast ryggsäck och kameraväska. Enligt deras regler får man bara ha ett handbagage...
Om jag minns rätt brukar det normalt vara så att man får ha ett handbagage + att man därutöver får ha t.ex. kameraväska, handväska, taxfree-påse etc. Men hos Ryanair (enligt deras hemsida) måste allt sådant packas ned i det enda handbagaget - som dock får väga hela 10 kg.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2010-05-18 klockan 21:01.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-05-18, 21:26
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

För oss är största problemet med packningen böckerna. Maken och jag försöker minska tyngden genom att ta med böcker som båda vill läsa, d.v.s. just nu är det läseförbud på vissa böcker för att vi ska ha kvar dem till sommar! Någon av dotterns böcker kanske jag också kan läsa.

Några deckare ligger på hög, t.ex. Tre sekunder av Roslund/Hellström och Patti Smiths självbiografi Just kids. Fast helst ska det ju vara pocketböcker som man kan lämna till andra läsare vartefter.

Hur många böcker hinner man läsa på tre veckor? Två böcker per vecka, satsar jag på. Ligger inte still hela tiden.

Aina
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-05-18, 21:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

När det gäller just böcker tar vi bara med fyra stycken.
Vilka är det? Jag är alltid nyfiken på böcker

Häromdagen satte jag ihop den trave jag ska ha med mig när jag åker (om jag inte hinner ändra mig):

Hanne-Vibeke Holst: Drottningoffret
Christoffer Carlsson: Fallet Vincent Franke
Henning Mankell: Kinesen
Maria Küchen: Lycklig hora
Michael Greenberg: Den dagen min dotter blev sjuk
Anneli Jordahl: Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)
Selma Lagerlöf: Jerusalem
Gunilla Linn Persson: Sagan om mig själv
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-05-18, 22:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
I 2008 var det direkte forbi fra Alonissos til Skyros, fra Skopelos og, tror jeg, hvordan det er i år vet jeg ikke.
Det var 2006 vi åkte den vägen, jag skrev fel år...och då ville vi till Skyros innan Evia men då gick ingen båt vare sig från Alonnissos eller Skopelos, man var tvungen att ta omvägen via Evia, som då hade den turen från Kimi.
Varför kan det inte vara samma rutt varje sommar???? Jag blir så TRÖTT på Grekiska rederier

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-05-18, 22:57
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Dags att börja tänka på packningen

Enligt GTP körs rutten Skopelos-Alonnisos-Kymi perioden 12/6 - 11/9.
Rederiet heter Skyros Shipping S.A.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT