Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-20, 23:49
Albinorican Albinorican är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 6
Standard Förhoppningsvis flytt till Athen, var ska man vända sig? Alla tips uppskattas!

Hej allihop,
Jag lämnar Stockholm för Athen på Söndag (26/4) dels för att hälsa på min gode vän, men också för att ta reda på vad det finns för möjligheter för mig och min familj att starta ett nytt liv i Athen.

Jag kan stanna upp till 2 veckor och meningen är att jag ska under denna tid ha hunnit utforska vad det finns för möjligheter vad gäller att skaffa yrke och boende i eller lite utanför Athen. Jag är utbildad ljudtekniker och erfaren DJ men intresserad av vilket jobb som helst till att börja med.
Hur disponerar jag denna två veckors tid på bästa sätt för att utforska dessa möjligheter? Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få, adresser, kontakter, företag, förmedlingar etc så jag kan vara så effektiv som möjligt och slipper ta reda på sånt när jag väl är där och då istället kan fokusera på att ta kontakt med ställen.

Som sagt, all hjälp, även det minsta, är väldigt, väldigt uppskattat.
Posta eller maila här eller på bassdisplay@gmail.com går också bra.

Bästa Hälsningar

-Alex
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-21, 11:24
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Förhoppningsvis flytt till Athen, var ska man vända sig? Alla tips uppskattas!

Arbetsförmedlingen i Grekland heter OAED (ΟΑΕΔ), men det är inte säkert att de kan bra engelska där, så om du inte pratar grekiska är det bäst att du går dit med nån som kan. Jag var registrerad hos OAED i 3 månader och fick ett förslag på arbete på deltid, så det var väl inte någon jättehjälp, men det kanske är bättre inom ditt område. Jag kunde även flytta med min a-kassetid från Sverige, så jag fick lite ekonomisk hjälp därifrån tills jag hittade jobb (400 € i månaden). På OAED arrangerar de även kurser inom olika områden för att hjälpa folk in på arbetsmarknade och de kan även finansiera uppstart av vissa affärsverksamheter. Kolla in www.oaed.gr.

Även svenska arbetsförmedlingen annonserar vissa jobb utomlands, kolla in det med.

Annars finns det ju div jobbsökarsidor så som: www.eujobsly.com och www.skywalker.gr

Googla och hitta företag som kan vara intressanta även om de inte söker folk. Skicka massor av CV och gå dit sen. I Grekland vill folk ha dig framför sig, det är jätteviktigt.

Bästa sättet att hitta jobb i Grekland är dock personliga kontakter. Kontakta även svenska föreningen i Aten (har tyvärr inte deras hemsida), svenska hjälper gärna andra svenskar Registrera dig också på www.sviv.se (sida för svenskar utomlands).

Jag bor i Thessaloniki, men jag och min kille kommer faktiskt att vara i Aten 29 april-3 maj, vi kanske hinner ses för en kaffe?

Hälsningar Helen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-21, 23:37
Albinorican Albinorican är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 6
Standard Sv: Förhoppningsvis flytt till Athen, var ska man vända sig? Alla tips uppskattas!

Tack för tipsen om var man ska söka jobb Helen! Om någon vet något om bostadsförmedlingar etc också vore det jättebra, eller är det mest personliga kontakter vid ordnande av bostad som gäller också?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-22, 16:44
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Förhoppningsvis flytt till Athen, var ska man vända sig? Alla tips uppskattas!

Sorry, missade den delen av frågan. Bostad är liksom inget större problem, det finns massor av hyreslägenheter att välja på. Du kan kontakta vilken mäklare som helst och dom förmedlar även hyreslägenheter. Om du inte vill betala avgift till en mäklare annonserar många husägare lägenheter som de hyr ut i olika tidningar. Här i Grekland finns det inte hyresrätter och bostadsrätter som vi har i Sverige, utan vilken husägare som helst kan välja att hyra ut en lägenhet i sitt hus. På www.helona.gr kan du hitta både hyr- och köplägenheter.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT