Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-09-25, 15:44
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Bra bok om Kreta

"" Tillbaka till Kreta" en berättelse om en ö, goda vänner och mat". Av Byron Ayanoglu. Är en mycket bra bok, där man får uppleva Kreta genom en återvändande greks ögon som bott i Canada under många år. Läs den och känn "suget" tillbaka till Kreta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-10-05, 18:35
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Bra bok om Kreta

Tack för det !

Vi har fått hem boken från Adlibris idag och Kalimera tröjan kom i förra veckan. Jag tycker att den blå färgen kunde ha varit klarare.

Ber att få återkomma gör I-K
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-10-05, 19:30
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Bra bok om Kreta

Hei.
Den boken høres bra ut og jeg kunne tenkt meg å lese den.Er det noen som vet hvor den er å få kjøpt?Jeg har vårt på endel greske øyer,men Kreta ligger mitt hjerte nærmest!Håper noen kan hjelpe.
Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-10-08, 22:42
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Bra bok om Kreta

Boken finns att köpa i bokhandel i Sverige och jag tror även så i Norge.
Ha det!
Seaside
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-10-09, 11:40
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Bra bok om Kreta

Hei og takk for svar.Da skal jeg spørre i bokhandler her i Bergen.
Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-10-09, 11:58
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Bra bok om Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av anne
Hei og takk for svar.Da skal jeg spørre i bokhandler her i Bergen.
Anne
Hej,
Du kan ju alltid prova någon e-handel som t ex Adlibris, Bokus etc. Finns där ingen norsk motsvarighet till våra e-shops?

//Zanét
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-10-12, 19:06
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Bra bok om Kreta

Hej !

Kan bara tillägga att boken är bland det bästa jag läst, som behandlar det mesta i vardag och fest.

Hälsningar I-K, som snart läst ut "Tillbaka till Kreta"....
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-10-13, 18:31
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Bra bok om Kreta

Hei.
Jeg vet ikke om det finnes noen E-shop her i Norge,men har spurt i en bokhandel etter boken.De hadde den ikke,men kan bestille den til meg.Bøker som handler om Hellas er kjempekjekt å lese.Har en bok liggende som jeg skal kose meg med i vinter,da blir lengtan enda større.Den heter Paradiso og er skrevet av Tove Cecilie Fasting.Hun bor med sin greske mann og to sønner i Makedonia i Nord-Hellas og forteller om dagliglivet der.Hun har også skrevet boka:HELLAS.Folket,maten,høytidene året rundt,Det er en flott bok med fine bilder.

Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-28, 20:50
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Bra bok om Kreta

Jag har nu också läst denna bok om Kreta som ju berör lite av varje; maten, traditioner och själva ön. Jag tycker boken var bra och att den var skriven på ett bra sätt med en humoristisk underton som gjorde den lättläst.
När han på ett levande sätt beskrev hur han sitter på en resturang i Chania kan jag själv se utsikten på hamnen när man suttit och ätit på någon resturang där, trevligt. Mvh Ann
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-11, 15:27
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: Bra bok om Kreta

Hej!
En alldeles underbar bok.Alla Kretabesökare skulle ha nytta och glädje av den.Det finns ju en hel del seder och bruk som kan vara till nytta för oss besökare.Det finns "koder" som vi av naturliga skäl inte känner till. Att aldrig stiga in i ett nytt hus med vänster fot först. Inte öppna en eventuell present medan givaren ser på.mm.mm. Kretensarnas filoxènia (gästfrihet) är väl allom bekant. De har bara ett ord för gäst eller främling. X`enos. Alltså kommer du som främling så betraktas du som gäst. Det har jag flera exempel på. Ett litet exempel var när min fru och jag blev sugna på en frappè och slank in på en liten taverna. Han som serverade hade en trevlig T-tröja på sig med tavernans logo på. Jag tyckte den var snygg och frågade om han hade fler så jag kunde få köpa en. Nej det hade han inte, men ni kommer väl flera gånger till Kreta sa han. Tänkte inte mera på det. Då vi kom tillbaka till hösten så gick vi dit och beställde ännu en gång frappè. Då kom killen med en plastkasse och räckte mej. Jag blev nyfiken och öppnade paketet som låg där.
Två T-tröjor låg där! Jag blev verkligen överraskad och erbjöd mej att betala. Han tittade frågande på mej. Presenter betalar man inte för sa han bestämt! Där ser man!

Áspro pato! önskar aake.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-11, 15:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Bra bok om Kreta

En fantastisk bok som ger en alldeles unik inblick i grekisk vardag. Roligast var när de skulle bygga restaurangen och alla sju hantverkarna jobbade varje dag. Vare sig de behövdes eller ej! De fick ju lön varje kväll.
Sen blev man ju rätt sugen på all den goda maten de åt. Och åt gjorde de verkligen...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT