Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-08, 08:49
ac ac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 5
Standard Kokkari

Hej!

Åker till kokkari den 18/8. Tar gärna emot tips på en prisvärd bra resturang som man kan sitta och titta på folk och insupa atmosfären. Visst är det lite charm att prova runt lite, men tycker att man hittar oftast pärlorna i slutet av veckan. Nu kanske den kommer direkt.......
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-08, 10:09
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Kokkari

Vad härligt för dig! Kokkari är en pärla! När jag och min sambo var där i maj i fjol åt vi bara gott. Vi åt aldrig i hamnen där det är mest med folk och mest med restauranger/tavernor. Vi åt på "vår sida", vår sida= strandsidan, blåssidan.
Jag kan varmt rekommendera Meltemi, supergod fish plate, Samia, underbar kalv stifado, Butchers taverna var också en liten goding.
Det bästa med att äta på "blåssidan" är att man på vissa ställen sitter direkt på stranden och man kan se solnedgången (om man nu är ute i tid vill säga!) Så, ska jag säga min absoluta favorit så blir det Meltemi. Grekiskt, trevlig personal, enkelt, vällagat och att få sitta på stranden gjorde det mesta! Hoppas du/ni får det underbart i Kokkari!

Jenny -som längtar tillbaka till Kokkari!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-10, 08:12
ac ac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Kokkari

Tack för förslagen! Ska prova dom. Vi kommer oxå att bo på den blåsiga sidan. Så det passar kanske att äta en bit mat där för att sedan bege sig mot hamnen och sitta med en paraplydrink och titta på folk. Bara 8 dagar kvar nu. Stämmer det att det tar 15 minuter att gå till Lemonakia B.(eller vad den hette) från kokkari ( la plage)? Hörde att den stranden var bättre än den "blåsiga".
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-10, 10:41
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Kokkari

Å ska ni bo på La Plage! Där bodde vi oxå, helt perfekt. Sköna sängar! 15 minuter är lite kort tycker jag, snarare 20 minuter, fast det beror ju helt på hur snabbt man går! Lemonakia är mycket bättre! Fast blåsstranden duger som eftermiddagsstrand tycker jag. Skönt att doppa sig efter promenaden hem från Lemonakia! Tsamadou är också jättehärlig! Vi gick längst bort på stranden för att undvika nakenbadarna, men det finns ju som alternativ om man gillar att bada naken. Kan varmt rekommendera tavernan där längst bort.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-10, 18:06
ebba-lotta ebba-lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 41
Standard Sv: Kokkari

Hej
Grattis till bra val på Samos, tycker Kokkari är paradiset. Dock vill jag säga att Meltemi som någon rekommenderade var en stor besvikelse. Jättemysigt och sitta på staden men maten var dyr och små portioner och inte så speciellt bra. Vi gillade Biblios som ligger vid den lilla bron. Fantastisk mat och inte jättedyrt.
ha en härlig resa
ebba-lotta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-11, 10:00
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Kokkari

Tänk hur man upplever saker olika, ebba-lotta! Det är bra att man gör det. Jag tror att framför allt ska man försöka hitta sitt eget guldställe. Mitt guldställe är inte alltid ditt guldställe. Allt hänger på tillfälle, humör, plånbok (!) och slumpen måste jag säga. Vi åt två gånger på Meltemi. Första gången meze andra gången "fisktallriken för 2".
Mezen var rejäl och vi blev båda mätta. Fisktallriken var STOR och fisken var nog den godaste jag har ätit någonsin (förutom möjligen fjällfisken från Jämtland som min morbror fiskar!). Tror den kostade 32 euro. Inte billigt men väl värd slantarna och färskfiskad!

Det som alltid är bra med Kalimera är att man får perspektiv på saker å ting. Man får veta att inget är statiskt! Så, Biblios är lika bra för dig som Meltemi var för mig. Det bästa, och det jag är mest avundsjuk på är att ac får chansen att prova båda! Jag ska prova Biblios när jag besöker Kokkari igen. Alltid trevligt att prova någon annans favorit.

Jenny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-11, 10:56
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: Kokkari

Kul med våra varierande erfarenheter av Kokkari. Efter att ha varit där några gånger har jag också gjort erfarenheten att hamnpromenaden är vacker och mer lämplig för en drink än för att äta.
Efter strandgatan (den blåsiga delen) ligger ju flera restauranger. Alla är ju främst inriktade på turister. Men flera ganska mysiga när man kan sitta ända ned på stranden. Tycker också att kvalitén är väldigt varierad även på samma restaurang som t.ex Meltemi.

En riktigt genuin grekisk restaurang är dock Biblos, en av få året runt-öppna, i Kokkari. Alltid fullt men det går snabbt och man behöver sällan vänta länge. Har ofta någon rekommenderad husets special.

På torget finns några genuina små ställen där man kan äta gyros-rätter. Billigt enkelt, och gemytligt.

En favorit för oss är också Basilico, italiensk restaurang ute till vänster på piren när man kommer från strandgatan. Här kan man sitta o se ut över hamnen och fiskebåtarna men ändå lugnt och avskilt. Väldigt mysig miljö även om maten inte är grekisk.
När vi inte har någon lust att leta går vi dock ner till vårt stamlokus Hello-Hello på strandgatan. Maten är bra stämningen personlig, nästan bara stamgäster. Kan vara lite blåsigt på kvällarna i alla fall i september.

Vad gäller strand- och badtips håller jag med andra inlägg, promenera till Lemonakia eller Tsamadou, eftermiddagsdopp och drink på Kokkari-stranden.

Ha det bra i Kokkari

Manna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-11, 12:21
ac ac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Kokkari

Tack alla för era små tips. Ska prova flera av dom ni nämnt så får vi se vad jag tycker. Ofta blir det lätt så att hittar man ett ställe som man gillar går man dit flera gånger under veckan för att det är "lättast". Men ska försöka att trotsa mig själv och prova lite. Kvällsdrinken är dock mysig att ta nere vid hamnen skulle jag tro. Om en vecka bär det av.......
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-12, 14:39
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: Kokkari

Oooops!

Skrev fel i mitt förra inlägg. Den året-runt öppna restaurangen heter Bira och ligger snett emot kyrkan.

Biblos är ju avhandlad i tidigare inlägg.

Manna,
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-28, 22:15
ac ac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Kokkari

Nu har jag kommit hem efter en underbar vecka på Samos. La Plage var ett kanon hotell! Mycket trevligt och stor gemenskap hos oss som bodde där. Favorit maten intogs på Samia nästan varje kväll. Bäst var den friterade osten och deras kyckling souvlaki som man sköljde ner men en klassisk Amstel. Kommer troligen att besöka Kokkari igen. Favvo stranden blev lemonakia beach. Tog en båttur till "lilla samos" men föredrog nog "stora" iaf. Hamnen på kvällen var jätte mysig och det blev några fotbollsmatcher på Goal Bar......... jätte trevligt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT