Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-10, 10:21
Ripley Ripley är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 16
Standard När på året rekommenderar ni att man åker till Kreta?

Hej
Här är en riktig nybörjare som aldrig rest (förutom någon tågluff för femton år sedan). Vår familj har i alla fall börjat drömma om en semesterresa (till hösten eller nästa vår, måste ju få ihop pengar först ) och för enkelhetens skull tänkte vi börja med en charter. För att göra det ännu enklare vill vi åka någonstans där man kan flyga direkt härifrån Midlanda. Alltså återstår Palma Mallorca och Chania Kreta och då väljer vi nog Kreta.

För att slippa lång transfer tänkte vi nog bo i närheten av Chania jag har kikat lite på Platania och det verkar ju fint. Då uppstår frågan när man ska åka på våren eller hösten? Det vi funderar på är att åka i maj eller september. Är det för tidigt i maj? Kan man bada i havet? Hur ser det ut i september är det jättevarmt? Är allt grönt borttorkat och uppbränt? Kan tillägga att vi åker två vuxna och två barn två och fyra år gamla.

/Carina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-10, 10:34
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: När på året rekommenderar ni att man åker till Kreta?

Hej och välkommen!

Förstår att du väljer Chania/Kreta!
Om våren längtar man kanske mest, allt är grönt och fullt med underbart vackra blommor i alla regnbågens färger.
Man kan bada i maj, men vattnet är naturligtvis inte lika varmt som i september.
September är en härlig tid bl.a. är vattnet så skönt, och kvällarna skönare. Nej, det är inte för varmt i september och det är inte heller uppbränt.

Det är väl en smaksak vad man väljer och när det passar en bäst att resa. Jag tycker båda tidpunkterna är bra tider att resa till Kreta på även om ingen kan garantera något när det gäller vädret i dag.

Här i Danmark där jag bor har vi runt 10 plusgrader, och det är mitt i januari.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-10, 10:34
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: När på året rekommenderar ni att man åker till Kreta?

Både mai og september er fine måneder i Hellas, men er badetemperaturen viktig, bør dere dra i september. I mai kan vannet være rundt 18 grader, i september betydelig varmere.
Temperaturen i luften er generelt høyere i september enn mai, men ikke nødvendigvis. Det skifter veldig, men en normal septembertemperatur er vel en 25 - 30 grader, litt avhengig av når i september dere drar. Men, jeg var på Kreta første uken i september for noen år siden, og da hadde vi ikke mer enn ca 22 - 24 grader, så ingenting er sikkert
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-10, 17:23
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: När på året rekommenderar ni att man åker till Kreta?

September är bäst!

Värmen är som sagt inte lika tryckande som i jul/aug men vattnet i princip lika varmt.

Vi har varit på Kreta 4 gånger varav 2 av de i mitten av sep. och då var det soligt under alla dagar och kvällstempen kröp inte under 22-23 så att åka i sep. bör vara betydligt bättre än i maj då havet inte är så uppvärmt.

Bra val av resmål förresten
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-10, 19:41
amaronas avatar
amarona amarona är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: umeå
Inlägg: 1
Standard Sv: När på året rekommenderar ni att man åker till Kreta?

Hej. Bra val. Är en riktig (resräv) har besökt Grekland många gånger. September är ett mycket bra val, värmen är bra och vattnet är varmt. Jag var där i slutet på september 2006. Tänk på att det finns 2 Platanias ett utanför Rethymnon och ett utanför Chania, så att ni hamnar där ni vill. Trafiken är mycket (hetsig) på Kreta, var uppmärksam! Tänk även på att det finns nattmygg, ta med myggmedel. Amarona
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-10, 20:01
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: När på året rekommenderar ni att man åker till Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Ripley Visa inlägg
Hej
För att slippa lång transfer tänkte vi nog bo i närheten av Chania jag har kikat lite på Platania och det verkar ju fint. /Carina

Instämmer i samtliga lovord gällande kreta. Rekomenderar varmt boende i Nea Chora i Chania; nära till allt, inte minst busstationen!

Lefteris
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-11, 07:02
AndersB AndersB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 10
Standard Sv: När på året rekommenderar ni att man åker till Kreta?

Har varit på Kreta under alla sommarmånader, och valet av antingen maj eller september är bra. Skönt att slippa den värsta värmen och den största trängseln med övriga turister. Skillnaden i vattentemperatur mellan dessa månader är stor, min fru tycker det är litet för kallt i maj. Så det blir med all säkerhet september nästa gång också.

När det gäller plats för boende så föredrar vi Rethymnon. Tycker det är en mycket mysig stad. Och en stor fördel är att avståndet till sydkusten därifrån är mycket litet. Vi brukar hyra bil och och åka till någon av alla de små, fina badstränder som finns där. På nordkusten kan man ju tyvärr rätt ofta råka ut för att vindarna gör att man av säkerhetsskäl inte bör bada. (Markeras med röd flagga). Det problemet finns inte på sydkusten, man kan alltid bada och vattnet är kristallklart. Det brukar vara någon grad kallare i vattnet på sydkusten än på norra sidan. Vilket för vår del är ytterligare stödjer vår preferens för september.

Tranfertiden till Rethymnon ligger på c:a 1 timme både från Chania och Heraklion.

Men var ni än hamnar så är Kreta ett mycket fint resmål, inte minst för barnfamiljer.

Senast redigerad av AndersB den 2007-01-11 klockan 07:08.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-01-11, 10:53
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: När på året rekommenderar ni att man åker till Kreta?

Hej !

I slutet av maj skulle jag välja om jag valde maj (har provat det)
Havet är ganska lite svalt men inga problem med att bada !!

Någon skrev att det finns 2 Platanias men det andra som ligger utanför Rethymnon heter Platanes (har sett att det stavas Platanias på vissa kartor) Platanes har nog så stenig botten men annars inget fel.

Kan rekomendera Georgioupolis om ni har småbarn, kan inte bli bättre!!
Lugnt, mysigt ställe ingen hetsig trafik, mycket mysiga restauranger, lekland för småbarn, lite trafik, mycket småbutiker, matbutiker och guldsmedsaffärer, mao allt man behöver finns i byn. Ligger mellan Rethymnon och Chania, ca 4 mil från flygplatsen.

Gå in och kolla på Apollos, Fritidsresors hemsidor om stället.

//Joppan (G-polis är mitt smultronställe, har bott här de 6 sista åren!!)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-12, 09:12
Ripley Ripley är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 16
Standard Tack för alla svar!!

Kul att så många tog sig tid att svara. Tyvärr är resorna slut i september eller om de slutar gå från Midlanda, det går i alla fall inte att boka från Sundsvall i september tråkigt nog. Så nu får vi se när det blir av. Fortsätter drömma gör jag i alla fall.

/Carina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-01-12, 10:48
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: När på året rekommenderar ni att man åker till Kreta?

Skulle rekommendera maj,vädret de sista åren har varit lite instabilt i slutet av augusti början på september.

Senast redigerad av Athanasia den 2007-01-12 klockan 10:49. Anledning: Felstavning.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT