Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-18, 14:44
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard God mat på Kreta

För alla som saknar matbilder från Kreta så kommer här några smakprov.

Maten på Kreta är specielt god och här tycker jag fortfarande att maten i Paleochora är allra bäst – och med de rimligaste priserna. Vi drack stort sett bara den lokala retsinan ”Chaníon” på ½-liters kapsylflaskor, alltid kall och god och aldrig risk för någon huvudvärk (som man kan riskera med vin på karaff). Priset på Ηανιον Retsina varierade från 2,50 till 7 euro. Väldigt stor skillnad! I Paleochora betalade vi 3 eller 4 euro (5 på ett ställe). 2,50 var priset på rest. Drosia i Platanias och 7 euro kostade den på Symposium i Rethymnon (där vi också tyckte att det kom på lite märkliga småsummor på räkningen, som blev högre än förväntat, men vi gitte inte ”bråka”, visste det bara var ett engångsbesök).

På Ostria i Paleochora får vi alltid god mat. Här läckra kalamari, tzatziki och ... :




... och en räksallad med perfekt utsikt:



Andra smårätter på Ostria är rödbetor, som jag ofta beställer (!), räksaganaki, keftedakia (mest till maken!) och en potatisrätt med skinka, ost och tomater i ugnsform:






På den trevliga restaurangen Ela i Chania fick vi semesterns godaste middag. Tänk att gå ut och beställa en Chateau briand en helt vanlig måndag, det är semester det! Och därtill ett riktigt gott vin, tempererat i vinskåp till perfekt lagom kylig temperatur. Chateau briand’en var värd varenda cent (och t o m 5 euro billigare än på Symposium i Rethymnon).






Till Ela återvände vi några dagar senare men beställde då vanlig grekisk husmanskost till helt vanliga priser.



En av semesterns sista dagar badade vi på Kalathasstranden på Akrotiri. Åh, vilken vacker strand! Och åh, vilken god lunch vi åt på tavernan!

Rödbetor (of course!):




Fyllda squashblommor (mums!) och soutzoukákia (mest till maken):




Ugnsgratinerad fetaost:



Därtill naturligtvis tzatziki, bröd och Ηανιον Retsina! Om vi blev mätta? Βεβαιος (of course!).

Här ser vi tavernan på Kalathas:




Och här har vi den vackra Kalathasstranden:







(Lissi, detta är ett exempel på ett inlägg som jag föredrar att skriva i Word först.)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-18, 14:57
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: God mat på Kreta

Hjälp! Nu blev jag hungrig!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-18, 14:57
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: God mat på Kreta

Åh så läckra bilder, man blir ju hungrig vetja! Det där med rödbetor kan jag ju inte riktigt fatta men min make testade det i Plakias. Han blev tillfrågad om han ville ha med vitlök!!!!! Alltså jag tycker om vitlök men till rödbetor! Han tyckte iallafall att det smakade förträffligt och smaken är ju som baken.

/Kerstin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-18, 15:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: God mat på Kreta

Vilka härliga matbilder. Rödbetor är en av mina favoriter i Grekland. Allt ser verkligen lockande ut.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-18, 16:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: God mat på Kreta

Ja, och det allra läckraste har varit när man serverat rödbetorna MED stjälkarna, färskt, friskt och jättegott!
Men jag saknar favan när jag ser mina bilder..., men det finns ju gränser för hur många rätter man orkar beställa när man bara är två.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-18, 21:09
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: God mat på Kreta

Härliga matbilder! Jag har aldrig ätit rödbetor i Grekland! Vad heter det på grekiska? Jag lagar dem gärna på sommaren, kokar eller ugnsbakar på grovsalt och med getost på... underbart!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-10-18, 22:13
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: God mat på Kreta

Jag brukar bara beställa Beet roots.

Grekerna är så bra på engelska så det är inte nödvändigt att kunna säga det på grekiska. Men det kan ju vara roligt ändå, så jag slog upp det och har nu lärt mig att det heter παντζαρι (pantsári) eller κοκκινογουλι (kokkinoyoúli). Undrar vilket som är det rätta (vanligaste)?

Såg förresten också att jag har stavat den lokala retsinan lite fel på grekiska här uppe i texten. Ska vara Χανιων, (tryk på i'et i Chaníon).
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-10-18, 23:20
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: God mat på Kreta

L E K K E R MAT - og FLOTTE BILDER, Marianne
Når det gjelder Rødbeter har jeg aldri sett, eller hørt, noe annet navn på dem enn παντζαρι (pantsári)

Kari
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-10-19, 08:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: God mat på Kreta

Pantsária eller kokkinóchorta , det finns som alltid lokala namn också. Blasten är utmärkt god om man kokar den och serverar med olja och citron eller på vilket sätt man föredrar.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-10-19, 15:06
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: God mat på Kreta

Oh vad gott det ser ut med all denna maten..
Fin bild på Ela.. Lite annorlunda och häftig restaurang med väldigt god mat och bra service.
Grekiska rödbetor är smaskens. Jag kokar alltid stjälkarna också numera. Lägger upp allt på ett fat, skivade rödbetor och stjälkarna, hackad persilja, ringlar olivolja och pressar citron eller lime över det hela.. och så fetaosten överst... Mums..
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-10-21, 09:28
mamasauruss avatar
mamasaurus mamasaurus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Dorotea
Inlägg: 50
Standard Sv: God mat på Kreta

Härligt!! Men nu var det kört, det får bli grekisk mat i helgen
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-01-09, 21:22
Maho69 Maho69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Visby
Inlägg: 43
Standard Sv: God mat på Kreta

fyllda Squashblommor, verkar jättehäftigt. vad var det för fyllning och vad heter
det på menyn? filled flower? Är det en vanlig rätt i Grekland? Måste prova bara jag vet vad det heter.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-01-09, 23:39
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: God mat på Kreta

Härliga bilder! Längtar nu efter grekisk mat. Och en flaska retsina ligger alltid redo ...

Blommorna heter - blev lite konstig text. Rena rama grekiskan kolokuqoloulodia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-01-10, 00:00
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: God mat på Kreta

I Grekland ljumma rödbetor den goda blasten,kalamaris,skordalia(ett slags potatismos med vitlök)och en flaska Mythos.Mums.Har även tillagat detta hemmavid blir nästan lika gott som på plats.
Servar annars gärna ljumma skivade rödbetor på en bädd av ruccola sen ovanpå smulad getost,flingsalt,ringlad god norrbottnisk flytande honung och lite rostade pinjenötter.Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-01-19, 17:20
mamasauruss avatar
mamasaurus mamasaurus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Dorotea
Inlägg: 50
Standard Sv: God mat på Kreta

Åh nej, jag som nyss ätit blev vrålhungrig!! Vilka underbara bilder! 7 månader kvar tills man själv får smaka sånt igen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-01-19, 19:32
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: God mat på Kreta

Fina bilder!

Senast redigerad av Enigma den 2011-01-19 klockan 19:40.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-01-20, 09:11
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: God mat på Kreta

I sommar ska jag odla mina egna rödbetor att njuta av. Har ju numera egen trädgård med del i tillhörande sommarstuga.
Naturligtvis använder jag även stjälkarna vid tillagningen. Inte kan man kasta bort sånt som är både gott och ätbart..

Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-01-20, 14:08
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: God mat på Kreta

Underbart! Mer! Tack!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-03-14, 12:32
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: God mat på Kreta

Råkar ni köra förbi byn Drakona så stanna till och ät på den lokala taverna där, Παραδοσιακό Γαστρονομικό Κέντρο Κρητικής Διατροφής «ΝΤΟΥΝΙΑΣ.
som är certifierad vad gäller det kretensiska köket och diet.
I Kalives finns Εστιατόριο «Πιπεριά» och på vägen upp mot Omalos den botaniskaträdgården med sin restaurang med samma certifiering.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-03-14, 13:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: God mat på Kreta

Ingen som har bott och ätit några måltider i Milia. Är väldigt nyfiken på hur maten är där?

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT