Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-01-12, 07:03
elca elca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 48
Standard Första gången Rethymnon

Sitter och tittar på hotell Olympia och blir väldigt osäker på om Rethymnon är något för oss. Hotellet ser ut att passa oss och resan måste bli i juli ev. 2-3 veckor. Så vill gärna höra både ris om det finns och ros.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-01-12, 14:29
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Första gången Rethymnon

Hej Elca

Jeg har faktisk haft booket hotellet, men rejsen blev dog annulleret på grund af Covid.

I oktober i 2021 rejste jeg i stedet til Chania. Da jeg stadig var nysgerrig på Olympia, som jo får rigtigt fin omtale, så jeg tog bussen på en endagstur til Rethymnon.

Jeg var ikke inde på hotellet og betragtede det bare udefra. Det var ikke meget jeg kunne se og kun indgangen. Faktisk blev jeg lidt skuffet, fordi hotellet ligger tæt på den travle hovedvej og ligesom indeklemt mellem andre bygninger kort nede på en lille vej, der går ned til stranden.

Det tog ca. 30 minutter at gå ind til marinaen via stranden.

Hvis jeg skulle bo i Rethymnon, så ved jeg ikke, om jeg ville forsøge at booke det igen. Hvis man er til fred og ro, så vil plussiden være, at man bor væk fra den del af stranden og strandpromenaden, hvor der sker en masse og spilles høj musik.

De som rent faktisk har boet på Olympia, kan sikkert komme med mere positive anbefalinger.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-01-13, 10:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Första gången Rethymnon

Om hotellet vet jag ingenting, men om du undrar över själva Rethymnon så kan jag säga att visst lönar det sig att resa dit. Men allt beror ju på vad man vill ha. Själv skulle jag välja ett hotell nära centrum för gamla stan är trevlig och jag tycker om att gå omkring där. Men om man inte gillar stadsmiljö kan man ju ta ett hotell längre bort och ändå enkelt ta sig till centrum. Och det finns ju många hotell att välja på. Beror sen också på om man har charter eller ordnar resan själv.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-01-13, 19:18
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 154
Standard Sv: Första gången Rethymnon

Som "gammal" Rethymnon-fan vill jag gärna slå ett slag för staden! Har rest till Rethymnon ganska ofta sedan 1989 och kan säga: det mesta av vad man önskar finns där! Det är en levande stad året runt pga universitetet, nära till allt tex finns strand ända in i staden (kanske inte så bra längst in mot centrum). Mycket kafeer, restauranger och barer av skilda slag, ändå ganska lugnt inte bråkigt på "bar-gate"vis. Gamla staden är verkligen jättefin, massor med gränder och små affärer. Dessutom, konstigt nog med turisttrycket, har staden behållit sin egenart. Ta en titt på Hotel Fortezza, bodde själv där sist, trevligt och centralt, eller Achillion Palace som ligger centralt men närmare stranden. Finns många bra hotell!
Catlady, som saknar och längtar........
PS: OM du skulle boka Fortezza be att få "big balcony" annars riskerar du att hamna mot gatan (den är lugn men balkongerna väldigt små)

Senast redigerad av Catlady den 2022-01-13 klockan 19:25.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-01-14, 23:47
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Första gången Rethymnon

Hej elca!
Du efterfågade ju både ris o ros om Rethymnon så här kommer lite av båda.
Vi hade två veckors vistelse vid Chaniakusten/Agia Marina för flera år sen. Bokade två nätter i Rethymnon för att få lite omväxling.
Bodde mitt i stan med miuter till stranden och gamla delen av byn som var jättemysig. Stranden och badet var däremot inget som vi gillade direkt. Höga vågor och inte badvänligt för en sån som mig. Stranden var lång och "opersonlig". Jag vill helst ha mysiga små vikar.

Direkt när vi hade kommit dit och gick ner mot strandpromenaden blev vi attakerade av en märklig man som erbjöd oss guld o gröna skogar om vi följde med till nåt party i en limosin..och vi skulle få betalt för detta
Ingen bra början! Sura miner och glåpord följde oss tills vi lyckades smita ifrån honom.
Hotellet vi bodde på erbjöd frukost. Klart vi bokade det.
Där och då upplevde vi den värsta frukost någonsin. Vitt bröd och marmelad! Poolen de erbjöd som var en ovanlig lyx så här mitt i stan var bara en grönaktig sörja.
Gissa om vi skippade andra dygnet och tog bussen "hem" till höjden i Agia Marina. Kostade 7€/pers och var en ljuvlig resa med vackra vyer.
Naturlugtvis är detta inte en rättvis beskrivning av Rethymnon. Bara en berättelse av vår upplevelse.
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT