Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-20, 18:04
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Ja, tar det aldrig slut. Det kan egentligen inte bli bättre än det varit de sista åren.
Om man kopplar bort hjärnan och koncentrerar sig på hjärtat, då lämnar man aldrig Kreta.
Efter, nu ganska många resor på Kreta och senast påsken i Loutro så tänkte vi verkligen att detta går inte att slå. Vår toppfavorit - sydkusten- är i vårt liv det bästa vi mött.
Nu när vi hade junior Emilio med oss fick vi göra lite andra planeringar, focus låg på honom och hans upplevelser.

Vi startade i Kalyves och hade underbara dagar i värmen och mötet med flera lokala personligheter som uppvisade en vänlighet utan slut.
Vi hade möjlighet att få besöka Mouche med fru som skapat sig ett paradis och öppnade sin famn vid besök. Härligt och stort tack!
Att se Apokoronas med Plakas, Almyrida, Vamos och alla andra småorter var enastående. Tycker nog att sydkustens spirit även finns häruppe.
Att sedan junior ville bada i pool i Geourgioupolis understödde vi.
Vi besökte några små tavernor i utkanten och någon kul vid sjön (Kournas). Där rökte man lamm och alla var så enastående gästvänliga.
Att efter ett par dagar åter komma till Paleochora för en vecka var jublande härligt. Många kände oss och hälsade oss åter och det blev nog en och annan krasi locale.
Det är så underbart att kunna ses och mötas på detta unika sätt.
Morgonen i Azorgires var riktigt kul, med besöket hos de 99 heligas grotta, dricka livets källa med junior och att möta Black Moon och se hans Lincoln från USA. Ja på sydkusten kan allt hända, dock alltid bekymersfritt och med ett stort hjärta.
Sveriges insats i fotbolls-em var väl ingen höjdare, men det blev kvällen ändå!
Att de sista två dagarna besöka Megala Chorafia var en ren knock out. Den miljön och den lilla samlingspunkten var som en urtinktur. Här fanns inte så mycket, men allt. Att se gamla Aptera och med lätthet åka upp till bergen och sedan komma till Stylos och sedan ha en helkväll med "Lugna Gatan" var så fint. Tack Stefan!

Att bli hemkörd av Kretas snabbaste taxi-driver, Manolis, var en upplevelse.

Nu är vi hemma och njuter av Sverige och tänker att vid nästa resa kan det inte bli bättre än förra.
Men, jag börjar tveka, sannolikt blir det ännu bättre, hur det nu går till?

Paul
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-20, 20:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Det låter alldeles underbart!

Välkomna hem till vackra Blekinge. Inte som Grekland, men bra på andra sätt och vis.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-20, 20:45
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Jag har upplevt två snabbisar med Manolis, alltså åkturer genom Chania. Dumt nog med tanke på att han tog några tsikoudia innan han satte sig bakom ratten.
Gunilla, som tror att den 45:e gången på Kreta blir den absolut bästa
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-20, 21:17
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Det är verkligen många gånger du besökt denna underbara plats.

När började du med denna "drift"?
Skulle vara kul att träffas om du har lust och få ditt perspektiv på denna gudabegåvade plats.

Visst är Manolis en extra ordinär driver?

Paul
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-20, 22:07
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Åh med glädje läser jag ditt/ert brev men också med sorg på sätt och vis. Glädje för att jag vet att ni hade det underbart. Vad annat kan ni få när ni är så generösa och underbara människor. Med sorg för att jag inte fick vara med på ett litet litet hörn.
Visst är det något visst med Kreta-

KRAM
Åse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-21, 04:40
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Åh med glädje läser jag ditt/ert brev men också med sorg på sätt och vis. Glädje för att jag vet att ni hade det underbart. Vad annat kan ni få när ni är så generösa och underbara människor. Med sorg för att jag inte fick vara med på ett litet litet hörn.
Visst är det något visst med Kreta-

KRAM
Åse
Tack och detsamma till dig Åse!
Det var härliga stunder i hop på sydkusten!
Hoppas ni får det underbart på er resa till Samos inom kort och det lär nog inte vara någon brist på sol och värme.

Vi syns snart hoppas vi.
Hälsa Lasse!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-21, 05:20
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Det är verkligen många gånger du besökt denna underbara plats.

När började du med denna "drift"?
Skulle vara kul att träffas om du har lust och få ditt perspektiv på denna gudabegåvade plats.

Visst är Manolis en extra ordinär driver?
Ja det är många gånger och några har varat länge också. Första resan till Kreta och Agios Nikolaous gjorde jag 1981, sen har det varit västra Kreta för hela slanten.
Det vore kul att träffa er också, jag föreslår att det blir på Kreta!
Manolis är speciell, vill man vara säker på att kunna åka ännu fler gånger till Kreta är det nog bäst att undvika att åka med honom
Gunilla, 58 dagar, 9 timmar....kvar
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-21, 07:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Visst är det underbart med dessa återvändaröar....Man lämnar en bit av sitt hjärta kvar varje gång och längtan blir bara större och större att återvända...Jag undrar ofta vad det är som gör att man helt plötsligt efter många många många resor till andra öar helt plötsligt hittar en ö som man bara är "hemma på". En stämning, ett första bemötande, en känsla..
Vilken tur att inte alla fastnar för samma ö....Men Kreta har efter Tinos en stor plats i mitt hjärta.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-06-21, 16:40
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Ja det är många gånger och några har varat länge också. Första resan till Kreta och Agios Nikolaous gjorde jag 1981, sen har det varit västra Kreta för hela slanten.
Det vore kul att träffa er också, jag föreslår att det blir på Kreta!
Manolis är speciell, vill man vara säker på att kunna åka ännu fler gånger till Kreta är det nog bäst att undvika att åka med honom
Gunilla, 58 dagar, 9 timmar....kvar
Tack för varningen, men det var en ganska kul färd...
Då hör vi av oss vid nästa Kretabesök, så får vi se om vi får till det.
I vilket fall bjuder vi så gärna på middag, ser jättemycket fram emot att få träffas och dessutom höra om alla dina resor.
Ha en fin midsommar.

Hälsar Paul
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-06-21, 16:42
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det låter alldeles underbart!

Välkomna hem till vackra Blekinge. Inte som Grekland, men bra på andra sätt och vis.
Tack Janne!
I kväll har vi ju underbart väder och alla Kretakryddor är framtagna för kvällens grillövningar.

Ha det gott!

Paul
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-22, 05:11
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Carpe Diem, Paul och Lisbet!

Birgitta, som sitter och tittar på den uppåtgående solen klockan 05.00 (hemma i Umeå). Det blir en vacker dag idag.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-06-22, 11:00
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Carpe Diem, Paul och Lisbet!

Birgitta, som sitter och tittar på den uppåtgående solen klockan 05.00 (hemma i Umeå). Det blir en vacker dag idag.
Hoppas ni får en fin midsommar Birgitta!
Att följa solens morgonvandring är goa stunder och det är gott att vara morgonpigg!

Hälsa Arne och hör av er vid nästa Kreta-besök.

Paul
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-06-22, 14:12
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Nettop tilbake fra Mirtos hvor vi bodde to netter på Villa Nostos (med utsikt til sjøen) og to middager/kvelder på Katerina hvor Yanni og Hilkas tok meget godt vare på oss. Skal hilse fra dem Paul, og tror dere er ventet dit (med lengsel!) i september? En liten perle av en by hvor vi med sikkerhet kommer til å reise tilbake og da skal vi være med opp i fjellet og plukke urter samt lære litt mere på kjøkkenet til Yannis etterpå.

Og vi kjørte mye rundt i fjellet i området også fordi vi kjørte feil, men det var bare spennende!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-06-23, 06:48
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Nettop tilbake fra Mirtos hvor vi bodde to netter på Villa Nostos (med utsikt til sjøen) og to middager/kvelder på Katerina hvor Yanni og Hilkas tok meget godt vare på oss. Skal hilse fra dem Paul, og tror dere er ventet dit (med lengsel!) i september? En liten perle av en by hvor vi med sikkerhet kommer til å reise tilbake og da skal vi være med opp i fjellet og plukke urter samt lære litt mere på kjøkkenet til Yannis etterpå.

Og vi kjørte mye rundt i fjellet i området også fordi vi kjørte feil, men det var bare spennende!
Tack för hälsningen Mouche!
Glädjande läsning med Mirtos och Jannis/Hillka. Det är alltid fint att få komma dit och uppleva denna pärla. Den lilla gränden där restaurang Katherina finns är så trevlig att sitta i under många timmar.
Vi räknar att vara där någon gång i september och det känns riktigt bra.

Mouche, vilka bergsbyar besökte ni?

Paul
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-07-08, 15:02
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Härligt att komma hem och känna sig så nöjd med ännu en underbar resa. Varje resa har ju sin charm.
Precis som att varje ö har sin egen charm.
Själv tycker jag inte att varje resa behöver övergå de andra, men den kan vara helt underbar ändå!

Jag har intryck av att du och din hustru uppskattar god mat, riktigt god kretensisk mat, hemlagat och vällagat. Skulle vara roligt att höra vilka tavernor ni har som favoriter i Paleochora, Paul.

Vi tycker att man äter mycket gott och rimligt i Paleochora. Några av våra favoriter är Ouzeria Pandelis, Ostria (som nu bytt namn til något med V...., jag har glömt det nya namnet, kanske var det Veggia eller liknande?), Odysseus (kanske mer förr än i år, men de har fortfarande den allra bästa pizzan jag kan få, om jag nu ska ha en pizza för en gångs skull) och inte minst Portofino där vi tycker de har mycket bra mat. Vi åt också en enkel lunch på Oriental Bay (som Fysimera rekommenderade) och våra två rätter var så välsmakande, moussakan bland de bästa vi fått och kycklingen med potatisen så gott kryddat att vi gärna går dit igen.

Senast redigerad av Marianne den 2012-07-08 klockan 15:08.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-07-09, 06:20
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Härligt att komma hem och känna sig så nöjd med ännu en underbar resa. Varje resa har ju sin charm.
Precis som att varje ö har sin egen charm.
Själv tycker jag inte att varje resa behöver övergå de andra, men den kan vara helt underbar ändå!

Jag har intryck av att du och din hustru uppskattar god mat, riktigt god kretensisk mat, hemlagat och vällagat. Skulle vara roligt att höra vilka tavernor ni har som favoriter i Paleochora, Paul.

Vi tycker att man äter mycket gott och rimligt i Paleochora. Några av våra favoriter är Ouzeria Pandelis, Ostria (som nu bytt namn til något med V...., jag har glömt det nya namnet, kanske var det Veggia eller liknande?), Odysseus (kanske mer förr än i år, men de har fortfarande den allra bästa pizzan jag kan få, om jag nu ska ha en pizza för en gångs skull) och inte minst Portofino där vi tycker de har mycket bra mat. Vi åt också en enkel lunch på Oriental Bay (som Fysimera rekommenderade) och våra två rätter var så välsmakande, moussakan bland de bästa vi fått och kycklingen med potatisen så gott kryddat att vi gärna går dit igen.
Vi tycker mycket om "god hederlig mat", precis som du beskriver.
Vi har haft glädjen att få besöka Paleochora under samtliga årstider och fått uppleva ganska stora skillnader i det fina matutbudet.
Grundinställningen är att måltiderna är riktigt bra.
Ytterligheterna är de underbara vintermåltiderna som tillagas i vedeldad ugn och serveras till de få som finns på plats samt de ibland något mer "stressade"sommarmåltiderna.
Vi lever själva i restaurangvärlden och vet att för mycket stress inte gagnar upplevelsen hos gästen.

Vi försöker hitta rätt stämning oavsett årstid och tid på dygnet. Tycker mycket om lite mindre ställen och gärna familjerestauranger.
Vi äter helt annorlunda på lunchen än mot kvällen. Drycken är viktig och glädjen att hitta ett perfekt krasi locale är stor.
Det underbara att se hur de äldre är med, exempelvis ordna med kastanjerna, rensar hortan eller annat.Generationsupplevelsen är ett stort plus.
Ställena du nämner gillar vi med något undantag, den vid sandstranden.
Vintermåltiderna hos Metexhes eller Megim är ljuvliga.
Sitta på Samaria i rätt stämning är jättefint.
Stifadon hos Giorgios på Dionissos är fin liksom citronpotatisen.
Oriental Bays dagliga 2 erbjudanden kan vara "grymma", förra månaden fick vi en fylld grillad kronärtskocka som var oslagbar.
Vi undviker egentligen bara två ställen i Paleochora, båda ganska stora. Vi har nog bara haft otur där, då de oftast är välbesökta.

Men som sagt, favoriterna varierar beroende på årstid och situation.
Ofta bjuds det på egna desserter som kan vara stora höjdpunkter, tänker bla på syltat kvitten hos Marianne på Megim. Underbar!
Eller vintersalladen hos Methexes med senapsvinegrättsås av världsklass tillsammans med den goda kastanjestifadon! (Inom parantes knyckte vi rätten och serverade Tomas Di Leva (vegan) denna i Sverige).

Lokaniko i Paleochora är ofta riktigt god var den än serveras, så det är ett sant nöje att få botanisera bland allt det goda, oavsett det mesta blir det nästan alltid riktigt bra i denna underbara del av världen.

Paul
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-07-19, 18:47
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Tack för info, Paul. Kul att läsa!
Några av de ställen du nämner har vi ännu inte besökt, även om vi varit i Paleochora riktigt många gånger. Ofta får man favoriter, som man vill besöka igen när man kommer nästa gång - och en semester har ju bara ett begränsat antal middagar - och luncher. Just lunch äter vi gärna på sandstrandstavernan (vi äter där aldrig på kvällarna), men på lunchen sitter vi på deras lilla uteservering som ligger på sandstrandsidan på andra sidan gatan, skönt att hitta en plats i skuggan och många goda smårätter har vi fått där. Ostria, som det hette förr, hade två tavernor för en del år sedan, den andra låg lite längre ner på gatan och var den ursprungliga tavernan Ostria med mycket god och hemlagad mat, sen byggde man den nya och "finare" tavernan, fortfarande med god mat, men inte samma genuina atmosfär som den gamla.
Methexes besökte vi en kväll, men eftersom vi äter lite senare, så var all mat slut när vi kom dit. (Vi går oftast ut "grekisk tid" vid 21-22-tiden.) Vi får kanske ge dem en ny chans nästa gång.
På Oriental Bay valde vi just dagens två specialerbjudande, även om vi var där till lunch och normalt aldrig väljer varmrätt till lunch, men det var fullträff båda rätterna och Oriental Bay besöker vi gärna igen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT