Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-02-02, 12:31
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2021, januari

Man kan inte köpa tid för pengarna, möjligen vingar. Den rullar på ändå och fort undan går det. Nu har vi upplevt en månad, som vi förut inte haft normal erfarenhet av.(Då svärmor fick en hjärtinfarkt 2002, hade vi en svår månad kvälls- och nattetid i huset). Det var ett bra byte mot ett kallt och snörikt Jämtland. Vädermässigt har månaden varit utmärkt. Bara en svalare period den17-20:e med medeltemperaturer under eller nära 10 grader. Nederbörden har varit 45 mm och nästan alla dagar har solen skinit. Framför allt har det inte varit några vinterstormar och det har gått utmärkt att hålla bra temperatur inomhus. Det gäller ju att göra innemiljön dräglig med dryga 20 grader och en luftfuktighet under 70 %. Nu blommar anemoner och mandelträd. Det är frodiga olivlundar och avlövade träd. Olivsäsongen går nu mot sitt slut. Den har varit ojämn. Många har avstått från att plocka.

På fjolårets sista dag kom Akram fram till Kashmir och sin familj. Han har skickat foton på hus, natur och familj och vi har haft kontakt på Messenger. I hans by har skvallret gått, att han gift sig här och har två barn. Det kan vi dementera. Man skvallrar tydligen lika bra där som i Grekland.

På nyårsaftonen var Jannis, vår vän albanen, nedstämd eftersom de inte kunnat sälja ett ton av sina skördade tomater. Den milda förvintern och stängda tavernor har gjort, att det var överskott. De två vännerna har gjort det fantastiskt. Utan att ha någon erfarenhet av växthus, är de nu ägare av ett nytt modernt med alla finesser, förutom de två de redan hyr. Samma kväll var det jag som fick slanten i vassilopitan, nyårskakan. Det måste betyda ett år av lycka och inte pengar eller ny hustru.

I Grekland betyder det lycka eller olycka beroende på vilken, som är den första som besöker huset på det nya året. Vår greklärare från Chania, berättade att han som barn varje år skickades ut tidigt på morgonen för att säga ”Xrónja pollá” till grannarna. Men efter att en av grannarna avled strax efteråt, fick han aldrig ha uppdraget längre.

Den 5:e rapporterades fyra fall av corona som behövde läkarvård på sjukhuset i Sitia. Det var en yngre anställd på en affär i Palékastro, en by med c:a 2000 invånare, som var den förste. Det blev snabba insatser med provtagningar och låsningar. 30 positiva första dygnet och 7 det andra. Så otroligt snabbt går det med spridningen. Den 27:e kom nästa chock i Lasithiregionen. Ett 50-tal positivt registrerade i Agios Nikolaos, de flesta kring en förskola. Här, där vi endast haft ett fåtal fall under virusperioden!

Den 7:e, på Jannisdagen, avled vår lantbrukarvän Nifikó, 87 år gammal på sjukhuset, där hon legat de sista dagarna av livet. Hon var en del av vårt liv här. Även om vi på slutet endast träffade henne, när vi på lördagarna under vår morgonpromenad tittade in till henne. Hon var delaktig i vår språkutveckling, eftersom hon talade enkelt och långsamt med oss. Maken Manolis har alltid pratat kretensiska (bondspråk) och det har varit svårt att hänga med i hans tankegångar. Nifikó skall vi minnas som en strävsam kvinna, alltid vänlig, omtänksam och generös. De sista gångerna vi träffades, behövde hon hjälp med provnålen för diabetes och dagen därpå fick hon de valnötter Ylva köpt på marknaden. Djupast i minnet finns de stunder, då paret gjorde raki i en ruin i sluttningen nedanför deras hus. I solskenet ute bland olivträden, med mezé och nydestillerad alkoholblandning som skulle provsmakas. Det blev ingen officiell begravning, endast 9 personer för folksamlingar var tillåten. Vi sörjer ändå och tänker extra på hennes och Manolis, när vi passerar deras hus. Vår sociala sfär minskar ytterligare.

Dagen innan var det den stora amerikanska skandaldagen, som vi aldrig får glömma. Det kunde ha blivit platt fall för hela nationen och dess demokrati. Nu blev det väl platt fall för han som trodde sig kunna bli diktator och för de galningar han lyckades uppbåda och som lyckades storma Bastiljen! 76 Demokrati betyder ju likhet inför lagen och att alla människor har lika värde. Tyvärr är det ju inte så någonstans i världen. Den sista bastionen, att ett val bestämmer vem som skall leda, har vi ju förstått att det inte sker överallt och att då ifrågasätta det i USA, den första staten i modern tid med demokrati! Köpa 11700 röster för att vinna! Dessutom har man i alla år trampat på urinvånarna, på de svarta och på de avvikande. Allt i Guds namn! Så förfärligt mycket bättre åsiktsmässigt, är vi nog varken i Sverige eller i Grekland. Valen tror jag dock går rätt till!

Min fru är naturvårdare. En morgon startade hon morgonpromenaden 15 min före mig och jag tänkte, att nu hinner jag inte upp henne. Men redan efter 700 m ser jag henne försedd med en blå kasse i handen. Hon plockade sopor! Ett evighetsgöra här i Grekland, eftersom naturen verkar vara allas sopstation. När jag når henne, säger hon efter en stund: ”Var är mina glasögon. Hade jag på mig dem, när jag gick hemifrån?” Då fick hon återvända och en bit nedåt, fastsatta på en gren inne i ett buskage, satt de. Nu är hela promenadvägen på 3 km rensad och hon tror att nu slutar grekerna slänga sopor, när de ser hur rent det är…

Det blev inga humoristiska inslag i detta brev. Man måste möta människor, för att få inspiration. Det är bara Ylva, som två gånger i veckan gjort inköpsresor till Ierápetra och efteråt berättat, om var och vad hon lyckats hitta. Utan hörapparat vet jag ändå inte, vad hon sagt. Idag, på månadens sista dag, har hon och Ia åkt ut för att titta på mandelträdsblommor, men när de åkte, lät det som om Sitia var målet. Här sitter jag socialt isolerad och skriver brev till er. Men jag sitter på verandan i solsken med +23, så jag skall inte klaga. Inte klaga!

PS. På januaris sista kväll såg vi på Kreta TV, att vår region Lasithi hade klassats som rött område. Det betyder stängare regler igen. Jag tog på röd T-shirt, för att påminna alla andra.
1½ l raki kostar 6 € på grannbyns Supermarket och smakar inte fotogen sägs det! Nån gång ska jag prova! DS.

/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-02-03, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, januari

Tack snälla Jannis för ditt månadsbrev även om det denna gång handlade om mindre trevliga saker.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-02-04, 01:04
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, januari

Tack för givande läsning!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-02-04, 06:24
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, januari

Tack för att jag fick vara med på ett hörn av Ert liv där
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-02-04, 13:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, januari

Tack snälla Jannis för att du fortsätter att underhålla oss!
Lycka till med raki-provningen! Ser fram emot att så småningom få ett utlåtande!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-02-05, 15:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, januari

Njut av mandelträdsblommorna! Här uppe i norr har vi bara vitt i massor.
Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-02-05, 17:21
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, januari

Instämmer med övriga: tack för intressant och underhållande brev. Hoppas det lugnar ner sig med coronan där!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-02-08, 17:43
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, januari

Masse, här kommer utlåtandet!
Ylva har åkt till hårfrisörskan (många månader sen sist), så nu har jag chansen att provsmaka! Ensam!
En mild, rund smak med lite sötma och kärvhet av de jästa druvskalen i klass med de bästa italienska grappaprodukterna. Genast sprider sig värmen upp genom kroppen, ända upp till knoppen. Det är tur, att jag har en stoppknapp. Mitt huvud behöver inget mer och jag mår nu som en riktig kret. Det stämmer inte riktigt, för en kret behöver "ja mas"-sällskap och det dröjer säkert flera timmar innan Ylva åter är hemma! Jag får säja "ja mas" till er!
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-02-08, 22:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, januari

"Ja mas"! på dig själv Jannis! Det var en väldigt målande och känslofylld beskrivning du bjöd på. Kul att få veta hur det smakade. Hade gärna delat en kask med dig!

Ha det gott!
Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT