Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2018-12-11, 06:37
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Höstvisa

Det är väldigt svårt att finna ord...Arnes underfundiga berättelser har gett oss många härliga stunder.Vi har träffats några gånger bl.a här hos oss...Vi hade köpt Retsina,Ni hade köpt Retsina,,.Vi hade en trevlig eftermiddag.Jag ser Arnes glimt i ögat framför mig.Det blir en tung tid för Dig Birgitta,men tänk på alla glada stunder..Kramar Phia och Tony.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2018-12-11, 14:38
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Höstvisa

Beklagar sorgen.

Pia
Svara med citat
  #43  
Gammal 2018-12-11, 20:09
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Höstvisa

Våra varmaste kondoleanser även härifrån Åland. Det har alltid varit ett nöje att följa er på era färder. Speciellt uppskattade jag Arnes mustiga språk och skildringar. Varenda följare på Kalimera (och vi är många som hängt med länge) vet nog vad viktualier är numera, gillar återanvändningen av gamla bra ord som fallit i glömska.

Kommer speciellt ihåg en gång då jag vandrade runt i Chora Sfakia. "Varför går du runt?" undrade frun. "Jag letar efter Oves hörna" svarade jag "får skriva och fråga". Trots att vi aldrig träffats så svarade Arne snabbt och vänligt, så nu vet jag var Oves hörna är.

Kommer även ihåg då jag hörde Arne i radion över webben då han för ett antal år sedan berättade i lokalradion i Umeå (?) om er decembervistelse i Paleochora.

Allt gott i en svårt tid till dig Birgitta!

Obo
Svara med citat
  #44  
Gammal 2018-12-12, 09:55
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 761
Standard Sv: Höstvisa

🌹❤️

Varme tanker fra Kirsti
Svara med citat
  #45  
Gammal 2018-12-12, 16:45
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Höstvisa

Jag beklagar sorgen.......

Conny
Svara med citat
  #46  
Gammal 2018-12-12, 18:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Höstvisa

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tog en snabbtitt på den första från 2001 "Irrfärder i Odysseus kölvatten". Vilken fin rubrik!
Det finns ännu äldre resebrev från Arne och Birgitta. Någon gång i framtiden hoppas jag hinna göra om dem så att de passar bättre att läsa på dagens plattformar.

Idag har jag gjort om just ”Irrfärder i Odysseus kölvatten". Det är verkligen en fantastisk titel!

Här kan ni läsa det fyra sidor långa resebrevet Irrfärder i Odysseus kölvatten.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2018-12-13, 04:46
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Höstvisa

Finns de äldre resebreven på Kalimera? Hur jag än söker hittar jag inte något äldre än 2001? Läste "Irrfärder" igår. Det var verkligen givande. Och världen har ju förändrats lite efter det, i Grekland betalar man inte längre med "drakar" och tekniken har utvecklats. Men annars är det kanske ganska likt?

Tusen tack Arne och Birgitta!

/ Anne
Svara med citat
  #48  
Gammal 2018-12-13, 15:52
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Höstvisa

Hej Anne

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Finns de äldre resebreven på Kalimera? Hur jag än söker hittar jag inte något äldre än 2001? Läste "Irrfärder" igår.
/ Anne
De äldre resebreven passar inte ihop med dagens Web-läsare. Janne skrev att när han får tid skall han konvertera de gamla breven, så att de kan läsas med dagens teknik.

Ha de gôtt

//PA
Svara med citat
  #49  
Gammal 2018-12-13, 20:20
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Höstvisa

Jeg vil også få uttrykke min medfølelse.
coanma

Senast redigerad av coanma den 2018-12-13 klockan 20:38.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2018-12-14, 07:10
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Sv: Höstvisa

Åh denna vackra höstvisa! Det är så sorgligt o ledsamt att mista sin livskamrat. Tänker på dej!
Har följt era resor framförallt från Paleochora och fick inspiration att resa dit.
Styrkerkramar Pia 💕
Svara med citat
  #51  
Gammal 2018-12-14, 12:06
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Höstvisa

Många varma tankar till dig Birgitta!

Trots att vi aldrig träffats känns det som vi känner varandra. Vi har följt era resor och njutit av Arnes målande beskrivningar från Grekland. Tack vare dem valde vi Paleochora som ett av målen för vår senaste resa och det kommer säkert att bli fler resor dit.

Ta hand om dig, kanske ses vi på riktigt någon gång.

Stor kram!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2018-12-14, 14:23
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Höstvisa

Beklagar din stora förlust Birgitta.

Vi kommer att sakna Arne här på Kalimera.

Stor kram

Carina
Svara med citat
  #53  
Gammal 2018-12-14, 16:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Höstvisa

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det finns ännu äldre resebrev från Arne och Birgitta. Någon gång i framtiden hoppas jag hinna göra om dem så att de passar bättre att läsa på dagens plattformar.

Idag har jag gjort om just ”Irrfärder i Odysseus kölvatten". Det är verkligen en fantastisk titel!

Här kan ni läsa det fyra sidor långa resebrevet Irrfärder i Odysseus kölvatten.
Tack, detta hade jag missat men vilken rolig läsning! Trots besvärligheter ser man hur Arne och Birgitta verkligen älskar Grekland, som Grekland är...jag blir mer lokalpatriotisk vartefter tiden går i det här galna landet.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2018-12-14, 19:45
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Höstvisa

Åh Birgitta så sorgligt! Jag har tänkt så på er sedan ni så snabbt behövde lämna Grekland senast. Både du och Arne har betytt så oerhört mycket för vårt resande till Grekland. Jag vet inte hur många timmar jag har lusläst era tidigare resebrev och sedan planerat egna resor med hjälp av dem till Naxos och Syros bl.a. Vi har aldrig träffats men det har varit nära ett par gånger. Vi vinkade till er från båten i Rafina ett år när vi var på väg ut och ni på väg hem... Kommer att sakna Arnes alla underbara uttryck men är så tacksam för att jag fått följa med er på alla resor. Massor med kramar till dig Birgitta! ❤️
Svara med citat
  #55  
Gammal 2018-12-15, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Höstvisa

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Tack, detta hade jag missat men vilken rolig läsning!
Jag ska, som sagt, göra om deras gamla resebrev och länka till dem här. Finns många roliga berättelser.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2018-12-16, 11:08
AnnelieTs avatar
AnnelieT AnnelieT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Västervik
Inlägg: 142
Standard Sv: Höstvisa

Jag blev ledsen, Birgitta att höra om Arnes bortgång. Under åren har jag följt era resebrev och haft lite kontakt med er båda här på forumet.

När jag i maj 2011 ställde min första fråga här på Kalimera och bad om tips på små pittoreska ställen som vi inte skulle missa på Kreta, så kom det snabbt ett svar från Arne Direkt från stugan på skäret.

"Därest ni ska hyra bil, då dristar jag mig föreslå en oförglömlig tur. Tag vägen från Rethymno till Chora Sfakion. Mycket vacker färd. Efter besöket i Chora Sfakion styr ni ner till Plakias. Så tager ni direktvägen från Plakias tillbaka till Rethymno. Lagom resa för en heldagsutflykt.

Ni kommer att få färdas längs vackra serpentinvägar och i raviner där vägen är uthuggen direkt i klippan. "

Det inlägget följdes sedan av fler, och Arne dök upp i svarsinläggen, alltid så hjälpsam med tips och råd om Kreta.

Tack Arne för dina härliga ordval och målande sätt att beskriva Kreta på, jag kommer att sakna det!

Tänker på dig Birgitta <3

Kram
Annelie
Svara med citat
  #57  
Gammal 2018-12-16, 18:08
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Höstvisa

Vi beklagar också din sorg Birgitta!
När livet lekte som bäst för er så händer detta sorgliga. Har precis som många andra här aldrig träffat er men känns ändå som vi varit bekanta med er länge . Har många gånger läst högt för maken om era "eskapader" som av Arne berättades på ett underbart sätt. Han kommer att saknas här på forumet men vi hoppas att Du fortsätter att både resa och berätta för oss i fortsättningen också
Våra tankar går till dej och er familj

Kramar
Ing-Marie, (maji), & Kenth
Svara med citat
  #58  
Gammal 2018-12-16, 18:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Höstvisa

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag ska, som sagt, göra om deras gamla resebrev och länka till dem här. Finns många roliga berättelser.
NU har jag läst delar av detta underbara resebrev. Så annorlunda språk mot senare års lätt ålderdomliga språkbruk, även om jag kan finna frön till klassiska citat som "rysansvärd" och "partisankeps". Arne berättar ju redan då om sig själv i tredje person. Precis som Zlatan gör faktiskt!

/Netwolf
Svara med citat
  #59  
Gammal 2018-12-17, 20:34
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Höstvisa

Jag tänker på Dig Birgitta!



Jag har följt Dig och Arne på Era resor och förundrats bl.a över Era vardagsobservationer i den Grekiska övärlden, både i stort och litet. Vi har aldrig mötts fysiskt, men jag tror att vi korsat varandra flera gånger, under våra resor.

Jag hoppas att Du fortsätter att resa till Grekland och jag ser fram emot att ta del av Dina betraktelser.

Jag tänker att Arne (och hans fantastiska språk) saknas som en familjevän av Kalimerafamiljen.


/Lena
Svara med citat
  #60  
Gammal 2018-12-17, 23:15
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Höstvisa

Åh nej... Läste det här och kom direkt att tänka på några rader från ett av mina favoritband, U2 "I can´t believe the news today, I can´t close my eyes and make it go away..."

Jag älskar Arnes underfundiga, ålderdomliga och beskrivande ord. Jag har skrattat åt många av orden och formuleringarna, många har redan nämnts här i tråden

Vilka fantastiska resor ni varit med om, och vilka reseberättelser ni delat med er av! Det har känts som att jag ändå "varit med" er på era resor.

Och så många förslag, tips och idéer som ni har bidragit med! Har blivit så nyfiken på till exempel Paleochora tack vare er, var nästan på väg i somras, men insåg att det var lång färd från Chania och jag inte hade så många dagar på mig. (Det blev Kalyves, och jag var nöjd)

Vet att när jag bad om tips om Prag, så hade jag snart en eminent guide i min e-postlåda .

Jag hoppas att våra vägar möts en dag, Birgitta!

KRAMAR!!! <3 (det ska föreställa ett hjärta)

Senast redigerad av Helena S den 2018-12-17 klockan 23:20.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT