Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-03-01, 15:40
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2021, februari

Kaliméra, kali evdomáda, kaló mína. Det är inte ofta man kan säga detta samma dag. God dag, god vecka, god månad till er alla.

Jag har länge försökt läsa ut en bok ”Baserad på en sann historia” av Delphine de Vigan, som bl.a. handlar om att det kan vara svårt att starta upp och skriva en ny bok. Obs! Det gäller författaren, men det gäller också mig i coronatid. Som tur är, fick jag låna ”Läsa, resa, dö” av Per-Erik Tell. Jag behövde bara läsa förordet, så att jag trots brist på upplevelser och intryck, kunde känna att något lite, kan jag kanske tillföra. ”Varje dag vill jag vara beredd på det oförutsägbara” och ”Genom likheter och skillnader förklarar man världen och sig själv”.

Den 1:a februari fick jag hjälp med min allra första hörapparat, som fanns kvar här nere. Jag hade den mellan 2000-2005. Den är och ser antik ut, men nu kan jag höra merparten av vad Ylva babblar om. Okänd tänkare: ”Ur en kvinnas mun kommer ju tankarna ut genast, medan en man ofta behöver lite alkohol, för att de frivilligt skall rinna ut”.

Eftersom jag hudflängde den f.d. presidenten i det stora landet i väst i förra brevet, får jag väl nu trycka till despoten i öst. Troligen ännu värre med möjlig mordanstiftan på sitt samvete. Om han nu har något! Det är nog inlåst i bankfacket i det stora slottet i Joakim von Ankas stil. Om expresidenten får jag nog säga, att det var skönt att under månaden slippa höra ”böneutroparen” i Vita Huset.

Den 7:e på kvällen kunde vi läsa på Radio Lasithi att endast Agios Nikoláos skulle vara rött och övriga Lasithi skulle klassas som gult område fr.o.m. dagen efter. En lättnad framför allt för att spridningen hejdats åtminstone tillfälligt. Den förstärkta nedstängningen varade därför bara en vecka, men vi har hela tiden haft krav på oss. Några poliser har vi inte observerat!

Jag hade beklagat mig för Ylva, över att jag under 3 månader lagat mat varje dag, förutom vid några tillfällen då vi varit bortbjudna. Som genom ett under berättade Chr. att en taverna i grannbyn Ferma öppnat för ”take away” med grekisk mat. Det blev ett litet avbrott med gillad fläskkotlett.

Den 12:e gjorde vi ett besök på den statliga banken. Vi ville öppna konto och detta var det andra besöket, så vi hade alla nödvändiga bevis med oss, förutom färska skatteuppgifter från Sverige. Redan 2013 hade vi gjort ett försök att öppna konto, men då gett upp pga. all byråkrati. Besöket tog oss nu 1½ timme. Den dagen behövdes ingen styrketräning av högerarmen efter alla namnunderskrifter som krävdes.

Den 15:e kom stormen Medéa med polarväder till Grekland. I Aten hade det inte varit så mycket snö och kyla på 20 år. Här på sydöstra Kreta sjönk temperaturen till +5 grader och det föll 10 mm regn och lite hagel under dryga 2 dygn. TV-kanalerna fick annat än covid att berätta om. Tsermiádo på Lasithiplatån hade lägst temperatur på Kreta med - 6,8. Medéa sägs vara den starkaste stormen på fastlandet under de senast 40 åren. Vi fick strömavbrott under 3 timmar den 17:e, då temperaturen föll till 17 grader inomhus. Brrr. Det var huvudledningarna i Sitia, som utsattes för vindar upp mot 11 beufort. Under Medéa plågades olivträden ordentligt. I en del områden ändrades temperaturen drastiskt från över +20 till många minusgrader. En del olivträd klarar -12, medan andra bara -7. Det verkar ha gått bra på Kreta. Det största problemet var snön, som i Chanias bergsområden gjorde att en del träd sprack sönder. I början av månaden kunde vi märka, att olivfrukterna började torka bort och att de sista säckarna levererades till olivfabriken. Priset sägs enligt Ekathimerini vara lågt, mellan 2,25-3,10 € / kg för olika kvalitéer på oljan. Är priset för lågt går producenterna med förlust. Det är förvånande att se, att blomklasarna på träden är klara för att öppna sina knoppar redan nu. En del odlingar beskärs, de övriga vattnas. Jag hoppas, att nästa storm kan kallas Nivéa, att den är renande, mjukgörande, uppfräschande, lättduschande och inte kylande för naturen.

Den 15:e kom också Akram tillbaka efter 1½ månads besök i Kashmir. Han kunde berätta om ett fantastiskt mottagande med blomsterkrans kring halsen, när han anlände till byn. Han fick bli hedersgäst och prisutdelare vid en kricketturnering. Det var familjemåltider varje dag och naturligtvis stor glädje att få vara tillsammans. Det verkar ha varit bara positiva upplevelser för honom, men efter så lång ledighet fick han träningsvärk, när han återupptog sitt målarjobb.

Fr.o.m. september 2021 utlovade premiärminister Mitsotákis under månadens debatt i parlamentet, att sexualundervisning i skolorna skall införas. Förklaringen var debatten kring
#metoo i Grekland. ”En webbportal metoo.gov.gr lanseras och klagomål skall kunna göras i realtid. Ett register över förövare skall upprättas, påföljder skärps.” sa han. Via sport- och teatervärlden fortsätter #metoo 3 år senarelagt i Grekland. Sexualundervisningsreformen är försenad i tre generationer!

Jag skall vara positiv- för att vi klarat oss undan viruset – för att vi kunnat förlänga vår vistelse här – för att vi för första gången sluppit långkalsonger, täckkläder och dubbskor – för att vi trots nedstängningar kunnat handla förnödenheter och på säkerhetsavstånd kunnat träffa vänner – för att vi har kunnat genomföra våra bergspromenader. Bara – (minus) för att gymmet är stängt.

Nu väntar mer soltid, ljus och värme. Vårtid med blommande träd och prunkande växter. Vår tid är nu!


/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-03-01, 16:14
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, februari

Underbart att våren har kommit till er och med den alla underbara blommor och växter. Jag tror jag avundas lite grann på er, nej förresten MYCKET. Ni får ju också promenera i naturen också och se allt det fina. Bara ni skickar numret!

Idag har troligen vårvintern kommit här uppe i Umeå -kanske också Östersund- och mina 3 olivträd bars ut till balkongen för en vecka sedan. Dom är härdade och klarar minus 10 grader. Brukar bara vara inne i sovrummet mellan december och februari.



Kalo mina samt ha en skön månad!

Birgitta-
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-03-01, 22:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, februari

Som vanligt både kul och intressant att läsa dina rader Jannis!
Stort Tack!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-03-02, 00:12
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, februari

Tack för trevlig läsning av månadsbrevet!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-03-02, 06:18
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, februari

Tack för en rapport
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-03-02, 10:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, februari

Tack för intressant läsning!

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-03-03, 08:00
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, februari

Jag glömde visst att skriva om vädret (förutom Medéa)! Det regnade under 5 av dagarna, 35 mm sammanlagt. Dygnsmedeltemperaturen var över +15
under 18 dygn och låg under +10 vid 2 dygn. Det var soligt mest varje dag och det gick utmärkt att sitta ute på altanen. Dock inte den 17:e, då vindstyrkan uppmättes till 101 km/h!
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-03-03, 13:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, februari

Tack för rapport!

Jag har nya hörapparater som är så glad för. De är pyttesmå och styrs med mobilen. Otroligt vilken utveckling det är!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-03-06, 09:06
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, februari

Du har grekiska olivfingrar, Birgitta. Det var ett fantastiskt fint olivträd för att vara inomhus! Får du blommor och bär också?
Janne. Min gamla hörapparat känns som en av de första mobilerna. Stor, tung och pipande, om något/någon kommer inom en halv meter från örat. Jag försöker stå ut ändå. Det är ju säkerhetsavstånd anbefallt och nu har jag varningssignal! I sommar får jag en modern apparat hoppas
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-03-07, 13:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, februari

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Janne. Min gamla hörapparat känns som en av de första mobilerna. Stor, tung och pipande, om något/någon kommer inom en halv meter från örat. Jag försöker stå ut ändå.
Jag har sådana här.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-03-07, 13:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, februari

Jag har 3 likadana olivträd, som jag får blommor på.
Blommorna pollineras genom vinden. Då jag knappast har någon vind på balkongen får jag inga bär, fast jag öppnar fönster på den inglasade balkongen. Försöker hjälppollinera men har misslyckats. Hoppas dock varje vår.
Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-03-08, 20:08
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, februari

Ylva hälsar och säger: "Använd hårtorken", Birgitta! Lycka till!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT