Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-23, 20:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Veranda, altan, terass, uteplats

-det kan ju kvitta vad man kallar området som vi här i varma klimat uppskattar något så väldigt mycket.

I mitt jämtländska hem hade vi inte så stora behov av såna konstigheter. Hela gårdsplanen var en prima terass med några gamla trädgårdsmöbler som fick göra tjänst nån månad ( om man inte nöjde sig med att sitta på sparken, som en skröna säger). Det fanns en tillbyggd balkong som inte passade till huset, men bara för att hänga tvätt och vädra mattor på.

Somliga hus hade förstukvist med snickarglädje som inramning. Det var så fint , tyckte jag, och skulle ha velat ha en sån hos oss också.

Sen har jag bott i olika hus, ofta med en ganska trång balkong, men en riktig veranda, terass, altan- det har vi verkligen här , på två sidor av huset, bred och lång med överbyggnad. Där sitter jag varenda kväll när det är varmt, med min kaffekopp och bok och nån katt i knät. Lite grönska i form av basilika i krukor, en hibiscushäck mot vägen, vinrankor som måste hållas efter annars invaderar de området... lite olika sittplatser att välja på.

Inte sällan är grekiska hus byggda för sommarvärme, vilket man beklagar på vintern...men o, denna generösa veranda, den vill jag inte vara utan.

Maken kan snickra och slipa och måla vid en medförd svensk snickarbänk, mycket beundrad av bekanta, ja bänken alltså.

Man hittar alltid ett hörn i lä, vid behov, eller solvärme, om det var det man ville ha. På ena sidan är det högt över nedre trädgården, jag kan känna det som att jag åker båt , man får ha fantasi...

Vad vi inte kan göra: äta ute. Det lockar inte bara katter utan också getingar . Sen fordras det avspolning eller vaskning mest varje dag om man inte vill ha Saharadamm överallt.

Men det gör detsamma, min veranda är mig kär !

Senast redigerad av Monica P den 2018-08-23 klockan 20:53.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-24, 07:28
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Veranda, altan, terass, uteplats

Oj så bra beskrivet, förstår precis känslan. Att välja vilken plats som blir bäst utifrån väder o vind. I det halva hus vi hyr finns det balkonger i tre väderstreck som passar mej ypperligt eftersom jag inte gillar att vistas länge i varm sol. Så där flyttar jag runt.

Inger
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-24, 07:58
Didi-san Didi-san är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 135
Standard Sv: Veranda, altan, terass, uteplats

Vilken härlig beskrivning, alltid lika trevligt att läsa dina kåserier.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-24, 13:43
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Veranda, altan, terass, uteplats

Tillvaron på verandan för oss som lever en stor del av året i Grekland är som för Monica, den plats vi ofta sitter på. För alla möjliga sysselsättningar. Vår på Kreta är inte så stor och det blir problem, om vi är mer än åtta personer vid utebordet. Vid två av väggarna kan vi dra ned plastskydd. De är utmärkta, när de nordliga vindarna kommer och temperaturen sjunker från någon gång i oktober. Äta ute gör vi ibland på kvällen och håller kattorna borta!

I vår lägenhet i Östersund har vår franska balkong ersatts med en stor inglasad. Så nu kan (mest) jag även njuta här i Jämtland och avpassa temperaturen genom att släppa in svalare luft. I sommar har det varit korsdrag!
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-08-27, 16:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Veranda, altan, terass, uteplats

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men det gör detsamma, min veranda är mig kär !
Önskar att jag hade en veranda att förälska mig i. För nöja med med vår balkong, men det är inte riktigt samma sak som en stor varenda, eller inte alls samma sak om jag ska vara noga.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-08-29, 23:33
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Veranda, altan, terass, uteplats

Monica,så har även jag gjort denna varma sommar,suttit ute i sena kvällen druckit the/kaffe och läst och njutit!Härligt att läsa ditt kåseri,med någon katt i knäet, låter extra mysigt!
Monica😍
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-08-30, 16:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Veranda, altan, terass, uteplats

Känner igen detta med olika uteplatser att sitta på. Vi har också flera vi varvar mellan. Ibland är det soligt på en, för blåsigt på en annan. svalkamde på en tredje osv. Chilla är gött!

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT