Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-15, 11:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Tips på fastlandet

Om man skulle råka bli med en billig tor-biljett till Aten i mitten av juli och vill till en liten stad eller by som ligger vid eller nära en fin sandstrand och vid ett berg, med max ca två timmars buss- eller tågresa från flygplatsen, där det dessutom inte är alltför mycket anpassat för turismen och man kan hitta enkla studior - vad har ni då att föreslå?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-16, 16:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tips på fastlandet

Var är ni alla fastlandskunniga fantaster?
Jag trodde jag skulle få massor med svar på den här frågan
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-16, 17:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips på fastlandet

Varkiza!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-16, 17:14
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Tips på fastlandet

Panormo, (mellan Athen - Thessaloniki)

/Nico
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-16, 21:52
Kratylos Kratylos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 80
Standard Sv: Tips på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Om man skulle råka bli med en billig tor-biljett till Aten i mitten av juli och vill till en liten stad eller by som ligger vid eller nära en fin sandstrand och vid ett berg, med max ca två timmars buss- eller tågresa från flygplatsen, där det dessutom inte är alltför mycket anpassat för turismen och man kan hitta enkla studior - vad har ni då att föreslå?
Elisabet you ask for too many things in one , thats not easy to find. You have to compromise in something.

1) Alepochori (east corinth gulf/alkyonides) region of Megara
Long beach , close to Athens, small mountain (gerania)

2)How about kineta? (not fine sand but meets all the other criteria (suburban railway, green, not crowdy, apartments ) the same for Ag. Theodoroi
http://farm3.static.flickr.com/2216/...f90796bd_b.jpg

3)All the beaches near Tolo (drepano,assini etc) (a bit more then 2 hours, no mountain, but sandy beach, not very crowdy)
http://farm1.static.flickr.com/21/25...f3a3a6f7_o.jpg

4)Some beaches on the east side of Argolis (Palaia Epidavros)
http://farm2.static.flickr.com/1087/...d2226939_b.jpg
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-18, 16:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tips på fastlandet

Tack för tipsen! Å vad fina bilder Kratyros - man blir sugen på att åka överallt!!!

Lissi och Argyris, kan ni berätta lite om platserna ni föreslår?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-19, 12:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips på fastlandet

Varkiza är en i mitt tycke väldigt mysig liten fiske/badort några mil söder om Aten på väg ner mot Kap Sunio. Ca 20 min med bil från flygplatsen.
2 ggr har jag varit där, en vecka i september/oktober 2000, alltså innan den nya flygplatsen var invigd.och sen förra våren var jag där ett dygn också på väg hem från Grekland.
Orten hade blivit mer exploaterad nu vad gäller stora vägar och bebyggelse och jag kopplar det till flygplatsen. Närheten till Aten gör också att det huvudsakligen är bofasta som bor där.
Det hotell där vi bodde 2000 är numer seniorboende, så DÄR fick vi inget husrum förra året, fast vi alla tre hade åldern inne...

Som utgångspunkt för resor i området runt Aten och även mot Kap Sunio kan jag verkligen rekommendera Varkiza. Allt är genuint och matställena håller hög klass... En fin strandpromenad och många båtar att titta på och en fiskehamn där fisk köps direkt från båten var dag. Hur pass lätt det är att hitta boende vet jag dock inte..Vi bodde till bra pris förra april på Stefanakis hotel som även har en pool. Stor sandstrand och berg finns också
Annars skulle jag nog rekommendera Peloponnessos trots allt..Där finns ju Nafplio, Githio Stoupa och Kardamili inte minst....Men hyr då bil och åk runt...Vill du bara ligga still så rekommenderar jag nog Nafplio för där finns mysig by, berg med borg, stränder inom räckhåll mm mm

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-19, 17:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips på fastlandet

Här kommer en bild tagen april-07 i Varkiza
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-19, 17:32
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Tips på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Här kommer en bild tagen april-07 i Varkiza
Usch vad mysigt!!!! Varkiza får det kanske bli nästa sommar! I kombi med Nafplion förhoppningsvis! Vi har varit sugna på fastlandet ett tag...

Vet någon hur det "ser ut" på sommaren, juni/juli?? Är det höga priser på boende?? Med tanke på att det ligger så nära Aten...

Har du fler bilder, Lissi??
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-19, 18:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips på fastlandet

Siri A: Just den kombinationen med Varkiza-Aten-Nafplio gjorde vi sept/okt 2007, en vecka. Vi hade bil så vi hann med även Kap Sunio. Det var då jag föll pladask för Peloponessos...

Varkiza höll på att "stänga" för turister då...sista charterveckan och jag minns att vi hade hela stranden för oss själva, tavernan hade stängt och alla solstolar var gratis...

Jag tog givetvis massor med bilder, men det var med papperskort och de har jag nerpackade nånstans...
Juni/juli är säkert jättefint, men som sagt där är mer exploterat nu om än mycket genuint grekiskt!
Prova att söka på Varkiza på google...

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-19, 21:22
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Tips på fastlandet

Tack Lissi!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-19, 21:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Siri A: Just den kombinationen med Varkiza-Aten-Nafplio gjorde vi sept/okt 2007,
Lissi
OJ!!! FEL datum! 2000 ska det vara...

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-19, 21:42
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Tips på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
OJ!!! FEL datum! 2000 ska det vara...
Tyckte det såg lite konstigt ut... men vem vet!? Hemliga resor??
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-20, 11:08
Kratylos Kratylos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 80
Standard Sv: Tips på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Varkiza!

Lissi
Lissi Varkiza is actually the last southern suburb of Athens after Vouliagmeni, and one of the most expensive regions in Greece. The place can become very crowdy during summer time. It has some nice small beaches and the long beach called "yabanaki" (typical organized plage, check out www.yabanaki.gr) but you have always the feeling that you are in the city, that means the sea can never be so clean as you like.(my opinion) For the athenians who have no time or money to go for hollidays somewhere else its ok, but to come from Sweden and to go to Varkiza sounds a bit crazy ! (at least to me)

Anyway this is a photo of varkiza beach (september 2007)

http://farm3.static.flickr.com/2138/...664b1c3c_b.jpg

And here is an aerial pic from panoramio where you can see Varkiza (down right of the photo).

http://www.panoramio.com/photos/original/2543289.jpg
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-20, 11:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips på fastlandet

Kratylos:
I wrote before that Varkiza almost IS a suburban village to Athens...I love places like that, I like bigger places with a lot to do and with a possibility to drive around in the neighbourhood...The mainland is much more interesting to me....but as I say: That is MY opinion!

For me it is NOT crazy to spend a week in Varkiza in the beginning or the end of season I will certanly do it again!

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-20, 13:51
Kratylos Kratylos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 80
Standard Sv: Tips på fastlandet

Lissi you have a point, and i agree that there are many advantages like the proximity to a big city (with all the options that this gives to you).
And probably as you mentioned at the end of the season is nice. I have been there only 2-3 times "gia mpanio" during july and it was very very crowdy, thats perhaps why i have this negative feeling.
And you can go for a dive in the lake of vouliagmeni ( very close to varkiza )
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT