Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Lipsi

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-12-20, 21:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Marathi - ön som saknar ordet stress

Jag skrev om Marathi på vår andra FB-sida idag. Eftersom flera här inte är med där skriver jag här också.

Så här innan jul är det många som känner sig mer eller mindre stressade. Då kan man drömma om en stressfri tillvaro på en liten grekisk ö. Min favorit när det gäller avstressning är ön Agathonissi, som ligger söder om Samos. På Agathonissi har inte tiden bara stått still, det känns till om med som om klockorna går baklänges.

Men det finns ännu mindre öar, där ordet stress inte ens finns i ordlistan, som pyttelilla Marathi, som är Greklands minsta bebodda ö. På Marathi finns tre tavernor, tre pensionat, två bryggor, en kyrkogård, en pytteliten kyrka, några getter och en ganska fin sandstrand. Det finns inga affärer, inga bilar, inga mopeder, inga byar och inga vägar. Marathi är sannerligen ett lugnets paradis, och borde ordineras på recept av läkare.



Ni ser i stort sett hela "Marathi City" på bilden. Är det någon av er som har varit här?

Här kan ni läsa om Marathi.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-12-20, 23:57
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Marathi ligger på listan av småöar att stanna några dygn på. Vi var där med utflyktsbåten från Lipsi förra hösten. Definitivt avstressande (om det nu inte vore för det stora schabraket till lyxyacht som låg där då, vars passagerare givetvis gick till den bortre, betydligt dyrare och icke-mysiga tavernan/restaurangen, men det två andra tavernorna var ju desto mer tilltalande). Tanken är att då kombinera med några dagar på närliggande Arki.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-12-22, 11:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Marathi ligger på listan av småöar att stanna några dygn på. Vi var där med utflyktsbåten från Lipsi förra hösten. Definitivt avstressande (om det nu inte vore för det stora schabraket till lyxyacht som låg där då, vars passagerare givetvis gick till den bortre, betydligt dyrare och icke-mysiga tavernan/restaurangen, men det två andra tavernorna var ju desto mer tilltalande). Tanken är att då kombinera med några dagar på närliggande Arki.
Hoppas ni kommer dit och stannar några nätter. Vi har varit där över dagen flera gånger. Jag känner bara en som stannat några nätter där, och det är Marianne.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-12-24, 22:26
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Ja, vi bodde 5-6 dagar på Marathi før några år sedan. Då fanns bara två tavernor.
Vi bodde hos Pandeli, dær vi trivdes så gott. Lugnt och skønt och underbar mat. Gick några småturer på getstigarna, tittade på naturen, utsikten, den lilla minikyrkan, drack en frappe' hos 'piraten', badade, læste, kopplade av och åt som sagt GOD mat.
Och på kvællarna tittade vi på en imponerande stjærnhimmel.
Hærliga dagar!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-12-26, 09:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Ja, vi bodde 5-6 dagar på Marathi før några år sedan. Då fanns bara två tavernor.
Vi bodde hos Pandeli, dær vi trivdes så gott. Lugnt och skønt och underbar mat. Gick några småturer på getstigarna, tittade på naturen, utsikten, den lilla minikyrkan, drack en frappe' hos 'piraten', badade, læste, kopplade av och åt som sagt GOD mat.
Och på kvællarna tittade vi på en imponerande stjærnhimmel.
Hærliga dagar!
Jag hoppas få uppleva samma sak någon gång!.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-02-09, 20:04
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Du beskriver Marathi så väl att det borde komma med i Wikipedia.
Vi for dit från Lipsi med utflyktsbåten, och valde att stanna där en natt. Vilken tystnad, vilken himmel.
Jag vet inte om jag skulle stannat mer än några nätter, men rekommenderar ändock alla att stanna en natt för att uppleva stämningen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-02-10, 10:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Du beskriver Marathi så väl att det borde komma med i Wikipedia.
Tack!


Citat:
Vi for dit från Lipsi med utflyktsbåten, och valde att stanna där en natt. Vilken tystnad, vilken himmel. Jag vet inte om jag skulle stannat mer än några nätter, men rekommenderar ändock alla att stanna en natt för att uppleva stämningen.
Jag har som sagt aldrig sovit över, men jag skulle så gärna vilja göra det. Hoppas att det blir av någon gång!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-02-10, 13:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack!


Jag har som sagt aldrig sovit över, men jag skulle så gärna vilja göra det. Hoppas att det blir av någon gång!


Jag skulle också vilja sova över där. Vi har också bara varit på dagsbesök. Men man kan ju undra den engelsman vi träffade på Fourni som skulle åka till Arki (ön innan Marathi) som skulle stanna där i 14 dar! Vifrågade vad han skulle göra och han svarade att han hade en mängd böcker med sig.

Men jag tycker att Agathonissi är ett ställe som är lika rogivande. "Att bara vara" är ett bra uttryck. Parat med Jannis och Voulas goda mat och den nästan totala avsaknaden av motorfordon. Agathonissi är ett måste varje år!

Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-02-10, 16:47
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag skulle också vilja sova över där. Vi har också bara varit på dagsbesök. Men man kan ju undra den engelsman vi träffade på Fourni som skulle åka till Arki (ön innan Marathi) som skulle stanna där i 14 dar! Vifrågade vad han skulle göra och han svarade att han hade en mängd böcker med sig.

Men jag tycker att Agathonissi är ett ställe som är lika rogivande. "Att bara vara" är ett bra uttryck. Parat med Jannis och Voulas goda mat och den nästan totala avsaknaden av motorfordon. Agathonissi är ett måste varje år!

Birgitta.[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
Javisst, Arki är lie för litet. Inte så bra serviceutbud, matvaruaffär och taverna!
Agathonissi är jättefin, bra service, skaplig strand i hamnen, men tre/fyra nätter räcker. Har varit där ett par gånger de senaste åren, men varje gång är vi lyckligare, när vi återvänder till Lipsi.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-02-11, 10:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Agathonissi är verkligen stressa ned, men nu blir man allt sugen på Marathi med
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-02-11, 11:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Håller med er om Arki, och om Agathonissi.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-02-19, 00:27
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 761
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Har overnattet noen netter på Arki. På Agathonisi kan jeg godt være et par uker. Marathi har jeg bare vært på dagsbesøk. Fantastiske øyer.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-02-19, 10:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Marathi - ön som saknar ordet stress

Jeg har ikke hatt noe ønske om å overnatte de to gangene vi har vært på Marathi..., da frister Arki mer, faktisk😊
På Agathonissi kunne j e g gjerne vært litt lenger enn de 2-3 dagene vi var der,
men reiseføget mitt syntes det var nok😉
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT