Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Thessaloniki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-26, 23:02
Anne-Maj Anne-Maj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 30
Standard Resa runt men landar i Thessaloniki

Hej!

Vi har nu bokat vår årliga Greklandssemester och i år ska vi flyga till Thessaloniki. Hittade bra pris på flyg med Ryan Air.
Vi är en familj med två barn och vi brukar båt och/eller billuffa i Grekland.
Det skulle vara kul att få lite tips om vart vi ska åka. Funderar på att åka till Halkidiki men är också sugna på att komma ut till någon ö. Vi har två veckor på oss och hyr gärna bil. Tror ni att man kan åka till Thassos via Kavala men även hinna med Halkidiki?
Tacksam för tips av er som varit där tidigare.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-04-27, 14:52
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resa runt men landar i Thessaloniki

Jag rekommenderar varmt bilfärden via Kavala till Thassos. Det finns på Thassos en fin asfaltväg runt ön (ca 100 km), fina stränder överallt och vackra bergbyar. Kavala är också en vacker trivsam hamnstad och färgorna till Thassos går ofta och regelbundet. Huvudvägen från Thessaloniki till Kavala förbi sjön Volvi är mycket god och ni kan lätt fara därifrån t.ex. till Kassandra halvön på Halkidiki.
Thessaloniki är nog en storstad och den har också fula förorter med fabriksområden såsom alla storstäder men när ni lämnar stan, ska ni hitta många sköna orter där nära. Jag har kört bara med bus, så vet jag inte om man ska köra till öster förbi stan direkt från flygplatsen, men jag tycker nog att stan själv är värd att besökas. I synnerhet strandvägen med sina många kafeér och sin gamla hamn med tavernor (Ladadika) är fin och stämningsful.

Ni ska säkert ha en fin resa!

Senast redigerad av eija den 2011-04-27 klockan 15:03.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-25, 19:25
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Resa runt men landar i Thessaloniki

Hejsan,

Kul att du flyger till Thessaloniki =)

Från Thessalonikis flygplats har du mindre än en timmes resa till första fingret på Halkidikihalvön. Där finns många fina orter bland annat Hanioti som jag rekomenderar starkt, det är ett pärlband av orter som man passerar på väg från flygplatsen och det finns många ställen som är värda ett besök. Stränderna tycker jag och mina barn är underbara och vi har varit på många stränder då vi brukar bila ner till Grekland från Sverige och på så vis har man större frihet för att se sig omkring.

Från Thessaloniki till Kavala är det ca 150 kilometer och vägen är helt ok och ska inte ta mycket mer än knappa 2 timmar.

Så visst hinner du med en vecka i Halkidiki och en vecka på Thassos
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT