Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-08-23, 17:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag ser fram emot alla rapporter från Janne innan dess!!!
Det blir rapporter under resan, var så säker.

Har nu bokat färdigt. Fem nätter i Pylos, tre i Koroni och sex nätter i Kardamili. Ni återstår bara själv planerandet.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-08-23, 17:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

När åker Du?

Stella och Panagiotis verkar väldigt trevliga! Det ska bli SÅ härligt att återse Kardamili. Vi hade ju väldigt dåligt väder med mest regn när vi var där 2007 i mars/april, men jag blev helt fascinerad av alla fina stenhusen....och alla vackra blommor!!

Lissi - som innan dess laddar för Kreta
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-08-23, 17:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
När åker Du?
Den 12/9.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-08-23, 17:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

..ok ...

Lissi
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-08-23, 19:04
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Vart åker du först Janne? Vi kan väl ses för en fika här i Koroni trakterna
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-08-23, 20:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Vart åker du först Janne? Vi kan väl ses för en fika här i Koroni trakterna
Börjar i Pylos. Ses gärna över en fika när jag är i Koroni.
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-08-23, 21:36
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det blir rapporter under resan, var så säker.

Har nu bokat färdigt. Fem nätter i Pylos, tre i Koroni och sex nätter i Kardamili. Ni återstår bara själv planerandet.
Herlig, Janne
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-08-23, 21:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kari, det blir toppen....dessutom tjänade jag 40€ på att boka av Booking.com -bokningen på Adonis och istället boka direkt med dem. Det tjänade jag en natt på och ändå mer!

Nu är det mesta klart för KARDAMILI-vistelsen!

Jag ser fram emot alla rapporter från Janne innan dess!!!

Lissi
S å bra, Lissi

- jeg ser og veldig fram til Janne's rapporter
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-08-30, 17:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Är det något som vet om det finns organiserade utflykter som utgår från Pylos, Koroni och Kardamili? Typ dagsturer med buss till sevärdheter.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-08-30, 18:06
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Är det något som vet om det finns organiserade utflykter som utgår från Pylos, Koroni och Kardamili? Typ dagsturer med buss till sevärdheter.

Från Kardamili anordnar resebyrån som ligger uppe vid huvudgatan hel eller halvdagsutflykter med olika program varannan vecka. En del verkade spännande andra inte alls.
Observera dock att detta var under högsäsong. Hur det är när du kommer dit vet jag inte.
De anlitar bl.a ett kunnig taxichaufför från området som gör heldagsturer för 120 euro (har du tur finns det någon du kan dela med) i hela Mani 8man åker ca 25 mil) då man stannar till vid överenskomna platser. Förstod det som att taxiföraren är utvald av resebyrån och ska kunna sitt Mani väldigt väl och samtidigt kunna fungera som guide.
Svara med citat
  #71  
Gammal 2015-08-30, 19:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
De anlitar bl.a ett kunnig taxichaufför från området som gör heldagsturer för 120 euro (har du tur finns det någon du kan dela med) i hela Mani 8man åker ca 25 mil) då man stannar till vid överenskomna platser. Förstod det som att taxiföraren är utvald av resebyrån och ska kunna sitt Mani väldigt väl och samtidigt kunna fungera som guide.
Det låter helt klart intressant. Mycket pengar förstås, men man får säkert mycket för pengarna också. Jag ska definitivt kolla upp det. Tack för tips!
Svara med citat
  #72  
Gammal 2015-08-30, 19:53
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Om det skulle vara ont om organiserade utflykter/turer när du är där så prova med Stoupa som är större. Kanhända utgår det turer därifrån.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2015-08-30, 20:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Om det skulle vara ont om organiserade utflykter/turer när du är där så prova med Stoupa som är större. Kanhända utgår det turer därifrån.
Ska kolla runt. Brukar ju annars hyra bil men nu kan tyvärr chauffören inte följa med. Kan tänka mig en eller två dagar med utflyktsbuss eller taxi, resten av tiden blir det hoj. Attans att jag bara har två veckor på mig. Men jag ser detta som en rekarresa. Har redan börjat prata om att åka på en fågelskådarresa med Camilla i april/maj nästa år.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2015-08-30, 21:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Janne, jeg vet om noen som flere ganger har reist rundt på Mani med taxi, med en lommekjent og veldig god sjåfør, om du vil skal jeg sende en meld og få hans navn/tlfnr.

Jeg vet ikke om disse er av interesse for deg, men Lilleput*s tilbyr følgende utflukter på nettsidene sine :

Landsbykveld Thalames
Kveldstur med buss, o n s d a g e r.
Pris 42 euro inkl. mat og vin
Barn under 16 år - 20 euro

Forbehold om endringer, og tilstrekkelig antall påmeldte


Dypt inne blant de mektige fjellene ligger det en liten perle av en landsby. Her drar vi på besøk og ser det greske hverdagslivet på nært hold. Vi rusler gjennom trange gater der fjellbønder har tråkket i mange hundre år, stopper opp på landsbytorget, slår av en prat med byens befolkning, besøker de tusenårgamle kirkene og beundrer deres vakre hus og hager. På landsbyens taverna sitter gamle og unge fra området, og vi gjør som dem, bestiller lokale retter med kilde- vann og lokal vin som godt tilbehør.

Det lokale, lille orkesteret spiller tradisjonell gresk musikk (etter beste evne!), og vi må alle prøve noen trinn av de mest populære greske dansene. De lokale danseløvene viser oss hvordan det skal gjøres, og vi forsøker å henge med så godt vi kan! Sammen med lokalbefolkningen gjør vi hverdag til fest, nyter maten, den friske fjelluften og den fantastiske stjernehimmelen. Vi tar med oss mange gode minner hjem fra en spesiell og enkel landsbykveld.

Om våren og høsten bør du ta med deg en varm jakke (temperaturen kan være opptil 5–10 °C lavere her enn nede ved kysten), og du må ta med ditt aller beste humør!

Antikkens Messini
Heldagstur med buss hver t o r s d a g
Pris 48 euro. Barn under 16 år halv pris.
Tillegg: entré 4 euro.

Forbehold om endringer, og tilstrekkelig antall påmeldte.

Et folk som rømmer til forskjellige deler i antikkens verden. Drømmen om å komme tilbake – til landet de bare kjenner gjennom legendene. Og drømmen blir virkelighet. Etter 400 år kan de komme tilbake, til dere drømmers by – Messini, den vakreste i hele Hellas.

I århundreder (ca 700 – 400 år f.Kr) hadde ”kornkammeret” Messene ligget i krig med Spartanere og i mange tilfeller vært en del av Sparta. Mange flyktet og bosatte seg så langt borte som i Libya. Når så spartanerne ble beseiret i år 371 f.Kr. under generalen Epaminondas, var Sparta sin makt over for alltid. På Epaminondas initiativ begynte man i 369 f.Kr. å bygge den nye byen Messini. De utvandrede messenerne vendte nå tilbake til en by som var like vakker som sterk.

2381 år etter at muren bygdes, er den nesten fortsatt inntakt. Messini er i dag et av de mest spennende arkeologiske utgravningstedene i Hellas. Utgravningene foregår fortsatt, og et helt samfunn trer fram for oss.

Etter Messini besøker vi byen Kalamata.

Diros - Grottene på Mani
Halvdagstur med buss, f r e d a g e r.
Pris 30 euro. Barn under 16 år halv pris
Tillegg: Entré12,-/7,- euro.
Ingen lunsj.
Passer for barn.

Forhold om endringer, og tilstrekkelig antall påmeldte.


"Magiske Mani, med sitt barske landskap, sin spesielle historie og kultur, sin egenartede arkitektur og ikke minst de eventyrlige dryppsteins-grottene ved Diros. Dette er en tur du sent vil glemme.

Navnet Mani har sin opprinnelse fra manii, maniatenes mytologiske opphav, navnet ble brukt om furiene, disse fryktelige, kvinnelige vesenene som holdt til i Hades dødsrike. Inngangen til dette riket og underverdenen skal ha vært like ved Kapp Tenaro, sørspissen på Mani.

Maniatene har gjennom tusener av år levd opp til assosiasjonene navnet gir; de opprørske, rasende, krigerske, - et folk som var vanskelig å kue. De første var sannsynligvis etterkommerne av antikkens Spartanere, som flyktet fra invasjonen av slaverne, og søkte tilhold på ugjestmilde og karrige Mani. Senere kom andre flyktninger til; italienske, franske, kretiske og ikke minst fra store deler av Peloponnes, etter hvert som pest og inntrengere herjet. Det ble så trangt om plassen, at de magre ressursene i dette fjellandskapet ikke strakk til, og piratvirksomhet ble en viktig attåtnæring. Ikke minst kjempet maniatene seg i mellom om vann og jord, og det utviklet seg etter hvert en helt spesiell arkitektur (tårnhus) og kultur (vendettaer). På vei til Diros kjører vi gjennom noen av de fascinerende fjellandsbyene i Messiniske Mani (Ekso Mani), og lar oss imponere blant annet av de mange vakre steinkirkene.

Imponerende er ikke minst de spektakulære Glyfada-grottene ved Mani-landsbyen Diros. Man har funnet bevis på at mennesket har ferdes her i tusener av år, men i mange hundre år var grottene gjemt og glemt. De ble nyoppdaget i det forrige århundre, og først i 1949 ble de utforsket nærmere. Så langt er nærmere 3500 meter utforsket, mens vi må nøye oss med ”bare” 1300 av dem.

Vi fraktes innover i grottenes underjordiske innsjø i små gondol-liknende båter, i et eventyrlandskap med stalaktitter og stalagmitter (hengende og stående dryppsteins-formasjoner). Smakfullt belyst, og med en trollsk stillhet. Her kan du virkelig beundre grottens ”dekorasjoner” på nært hold, og sørg for å ha fotoapparatet klart! Selve båtturen tar ca 25 minutter, deretter går man på beina ca 300 meter. Det er glatt enkelte steder, og du bør ha godt skotøy.

Før hjemreisen rekker vi en stopp i landsbyen Diros eller i Areopolis, der det blir tid til en kopp kaffe eller kanskje en liten handletur for lokal keramikk og suvenirer".
Svara med citat
  #75  
Gammal 2015-08-31, 16:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Janne, jeg vet om noen som flere ganger har reist rundt på Mani med taxi, med en lommekjent og veldig god sjåfør, om du vil skal jeg sende en meld og få hans navn/tlfnr. Jeg vet ikke om disse er av interesse for deg, men Lilleput*s tilbyr følgende utflukter på nettsidene sine
Jag tar gärna namn och telefonnummer Kari. Sedan får jag se hur jag gör när jag är på plats. Lilleput blir det nog inte, jag vill se mer än så på en dag, och grottorna hade jag tänkt ta mig till på egen hand. Men tack ändå!
Svara med citat
  #76  
Gammal 2015-08-31, 17:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tar gärna namn och telefonnummer Kari. Sedan får jag se hur jag gör när jag är på plats. Lilleput blir det nog inte, jag vill se mer än så på en dag, och grottorna hade jag tänkt ta mig till på egen hand. Men tack ändå!
Precis min tanke också Janne, att ev ta taxi, men strunta i Lilleput
Då kan ju jag få telnr av Dig om det är bra!

Så bra att ha TVÅ reseproffs före sig i spåren

Lissi
Svara med citat
  #77  
Gammal 2015-08-31, 18:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Då kan ju jag få telnr av Dig om det är bra!
Absolut.
Svara med citat
  #78  
Gammal 2015-08-31, 18:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Har en fråga till.

Hur är det med myggen i september?
Svara med citat
  #79  
Gammal 2015-08-31, 23:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tar gärna namn och telefonnummer Kari. Sedan får jag se hur jag gör när jag är på plats. Lilleput blir det nog inte, jag vill se mer än så på en dag, och grottorna hade jag tänkt ta mig till på egen hand. Men tack ändå!
Jeg er enig med deg i at flere steder burde vært med på en heldagstur, grunnen til at jeg la inn denne infoen er at Lilleput er de eneste som arr utflukter fra Kardamili.

I Stoupa er såvidt jeg vet Zorba.de det eneste reisebyrået, de arr ikke turer/utflukter.

Jeg har sendt et PM og håper å få telefonnr og navn til Taxisjåføren
- det kan være det er den samme som Thira skrev om.... det finnes veldig f å drosjer i Kardamiliområdet

Senast redigerad av kari den 2015-08-31 klockan 23:42.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2015-08-31, 23:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Frågor om Messini och Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har en fråga till.

Hur är det med myggen i september?
Jeg har ingen "myggminner" fra Kardamili i det hele tatt, men vi har vært der kun en gang i september, d a var det altså "ingen"
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT