Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-22, 19:52
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Noen bilder fra Tranchila, Mani

Noen bilder fra den lille byen Tranchila på Mani
For å komme dit fortsetter man videre sydover etter Stoupa og Ag. Nikolaos.

Vi syntes det var noe "magisk" med Tranchila, ikke like "mysig" som de sist nevnte kanskje? - men spesiell, både litt "gold og streng" men også blomstrende, og syntes v i vakker

Et stykke før byen finnes dette herlige klippebadet



Jeg lar bildene fra byen tale for seg selv :


















Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-22, 19:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Men så charmigt.. jag bara ÄLSKAR dessa stenhus.. underbara bilder Kari!!..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-22, 20:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Åh, åh, jag måste dit!!!! Panayotis får hjälpa mig att planera två dagsturer till alla dessa byar!
Underbara bilder - IGEN!!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-09-22, 20:30
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Tusen takk, Sunny og Lissi

Lissi, jeg er ikke sikker, men t r o r at man trenger eget kjøretøy til Tranchila,
men det finnes mange fine bergsbyer det går buss til, og noen i gangavstand for deg
- og enda flere i gang/vandringsavstand for deg, Sunny, om du reiser til Kardamili
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-09-22, 20:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Tusen takk, Sunny og Lissi

Lissi, jeg er ikke sikker, men t r o r at man trenger eget kjøretøy til Tranchila,
men det finnes mange fine bergsbyer det går buss til, og noen i gangavstand for deg
- og enda flere i gang/vandringsavstand for deg, Sunny, om du reiser til Kardamili
Med tidig start och fint väder går jag gärna heldag....jag går mycket längre när inte Claes är med för han sover så länge på morgonen Bil kan jag hyra och taxi kan jag ta, för till Tranchila ska jag! .

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-09-22, 20:49
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Oj så fint Kari. Jag var aldrig där men har tänkt att besöka T när jag kommer ned nu i maj. Har också på känn att det är ngt alldeles särskilt med platsen.
Tack för fina foton.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-09-22, 20:51
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Åh, vad fint!
Dit tar jag cykeln nästa år!

Anki
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-22, 20:56
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Om man tittar på fotot längst ned så kan man se det typiska karga landskapet på bergen som man ser i inre Mani (kring Aeropolis t.ex). Jag älskar det här landskapet. Så vilt, kargt och nästan lite mystiskt. Mani ♡
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-22, 21:22
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Jättefina bilder Kari!
I år är det ingen idé att vara med i fototävlingen märker jag!

Katitzi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-09-22, 21:28
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Tusen takk, Sunny og Lissi


- og enda flere i gang/vandringsavstand for deg, Sunny, om du reiser til Kardamili
Nu är jag nästan helt säker på att jag ska dit till våren eller tidigare... kommer att bli en vinter med mycket planerande och fler frågor till Er...

Sunny, som redan är kär i byarna på Peloponnessos bara genom att titta på bilderna.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-09-22, 21:51
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Ja jag såg förut i en annan tråd att du tvekade lite pga den sk Kalimeraeffekten Sunny. Och jag hade till en början väldiga dupier huruvida jag skulle skriva om Kardamyli eller inte (pga att byarna är så små och turisterna kanske blir många - med tanke på lokalbefolkningen då menar jag) Men har du tänkt på att vi är ett fåtal bara som skriver i Peleponessostrådarna. Intresset är inte så pass stort så att byarna kommer drunkna i turism pga Kalimera. Inte vad det verkar som i alla fall.
Däremot går det ju charter till Stoupa från Norge och England och en del av de turisterna hamnar i Kardamyli och Agios Nikolaos.
Nu gick jag ifrån ämnet lite Kari, hoppas det inte gjorde något?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-09-22, 21:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Ja, jag förstår din tanke där... men alla åker ju inte vid samma tidpunkt under året... kan tänka mig att det är mindre turism i lågsäsong, precis som på en del öar.

Det blir nog bra vilket som...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-09-22, 21:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, jag förstår din tanke där... men alla åker ju inte vid samma tidpunkt under året... kan tänka mig att det är mindre turism i lågsäsong, precis som på en del öar.

Det blir nog bra vilket som...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-09-22, 22:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Haha...när maken, svärmor och jag anlände till Kardamili,precis i månadsskiftrt mars- april 2007 och gick in i en liten supermarket för att handla frågade damen bakom disken hur vi kommit dit, för första chartern från England skulle inte komma förrän veckan efter.. Andra turister den tiden på året var ovanliga....och vi var verkligen tre av väldigt få de tre dagarna.

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-09-22, 23:38
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

"magiskt" så det förslår .

Abi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-09-22, 23:48
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Med tidig start och fint väder går jag gärna heldag....jag går mycket längre när inte Claes är med för han sover så länge på morgonen Bil kan jag hyra och taxi kan jag ta, för till Tranchila ska jag! .
Lissi
Beklager, Lissi Jeg trodde du hadde redusert vandringene dine litt ifht tidligere pga av dine knær/kneet
Så b r a at du fortsatt klarer heldagsturer, og når jeg tenker etter så husker jeg jo hvor lange etapper dere har gått i Paris og Thessaloniki
Da kan du vandre til mange landsbyer, evt kombinere med buss(obs tilbudet er begrenset) - og så kjøre til Tranchila



Citat:
Ursprungligen postat av Ankan Visa inlägg
Åh, vad fint!
Dit tar jag cykeln nästa år!
Anki


Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Oj så fint Kari. Jag var aldrig där men har tänkt att besöka T när jag kommer ned nu i maj. Har också på känn att det är ngt alldeles särskilt med platsen.
Tack för fina foton.
Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Om man tittar på fotot längst ned så kan man se det typiska karga landskapet på bergen som man ser i inre Mani (kring Aeropolis t.ex). Jag älskar det här landskapet. Så vilt, kargt och nästan lite mystiskt. Mani ♡
Koselig å vise bildene
- og jeg har samme følelser som deg også for landskapet i indre Mani, og sammenligningen med Areopolis


Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Jättefina bilder Kari!
I år är det ingen idé att vara med i fototävlingen märker jag!
Katitzi
Koselig at du og liker bildene, Katitzi
- og selvsagt skal du være med i fotokonkurransen!!!


Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Nu är jag nästan helt säker på att jag ska dit till våren eller tidigare... kommer att bli en vinter med mycket planerande och fler frågor till Er...
Sunny, som redan är kär i byarna på Peloponnessos bara genom att titta på bilderna.
- spør på du

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Ja jag såg förut i en annan tråd att du tvekade lite pga den sk Kalimeraeffekten Sunny. Och jag hade till en början väldiga dupier huruvida jag skulle skriva om Kardamyli eller inte (pga att byarna är så små och turisterna kanske blir många - med tanke på lokalbefolkningen då menar jag) Men har du tänkt på att vi är ett fåtal bara som skriver i Peleponessostrådarna. Intresset är inte så pass stort så att byarna kommer drunkna i turism pga Kalimera. Inte vad det verkar som i alla fall.
Däremot går det ju charter till Stoupa från Norge och England och en del av de turisterna hamnar i Kardamyli och Agios Nikolaos.
Nu gick jag ifrån ämnet lite Kari, hoppas det inte gjorde något?
Selvsagt gjør det ingen ting, Thira - tenkte bare å legge til/skrive litt

Når det gjelder Charter har norske Lilleput hoteller i både Kardamili, Stoupa og Ag.Nikolaos,
og Kardamili er den "største" destinasjonene av de tre.
Lilleput, som er et lite selskap, tilbyr 8 bosteder i Kardamili, 5 i Stoupa og 3 i Ag. Nikolaous
Sesongen er ca 5 måneder fra c a 10.Mai - 10.Okt

Jeg er enig med deg, det blir fortsatt g o d plass i dette området med en "Kalimeraeffekt"

Jeg håper virkelig mange vil "rive seg løs" fra øyene en ferie og gi en og/eller flere byer på Peloponnese en "sjanse", tror ikke de vil angre


Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, jag förstår din tanke där... men alla åker ju inte vid samma tidpunkt under året... kan tänka mig att det är mindre turism i lågsäsong, precis som på en del öar.
Det blir nog bra vilket som...
Det stemmer Sunny, det er veldig lite turister i lavsesong, og at det blir bra "vilket som" er jeg sikker på

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Haha...när maken, svärmor och jag anlände till Kardamili,precis i månadsskiftrt mars- april 2007 och gick in i en liten supermarket för att handla frågade damen bakom disken hur vi kommit dit, för första chartern från England skulle inte komma förrän veckan efter.. Andra turister den tiden på året var ovanliga....och vi var verkligen tre av väldigt få de tre dagarna.
Lissi


Da fikk dere nok oppmerksomhet
Det tidligste vi har vært i Kardamili er ca midten av april, fortsatt veldig stille da og, som det er når vi er der midt i oktober
Den ene gangen vi har vært i Kardamili i Lilleputsesongen, det var i september, var det også behagelig og helt "lagom" med turister
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-09-23, 07:06
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

När jag var där nu i juli så var det visserligen en hel del turister men det var absolut inte så att jag upplevde det som att vi var för många. De turister som reser hit, via charter eller på egen hand, blir så utspridda under dagarna iom att det finns så mycket att upptäcka i området runt omkring. Och det är inte den klassiska sol och badturisten som reser hit. Kardamyli har ju heller ingen sandstrand med behaglig sandbotten i havet utan det är ju sten och "pebbled" som gäller närmast byn. Detta gör att många som söker främst sol och bad eller många barnfamiljer, ungdomar etc åker till Stoupa som är livligare och har en lång fin sandstrand.
Så inte ens under högsäsong upplevde jag K som trångt trots att det är en liten by.
På såna här platser kan nog snarare maj än juli faktiskt vara riktig högsäsong med tanke på varför turisterna kommer hit. Augusti förstås också med många greker som reser hit. Otroligt många trevliga människor mötte jag här. Framför allt bland lokalbefolkningen men även många jättemysiga personer från England och Norge osv.

Senast redigerad av Thira den 2015-09-23 klockan 07:34.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-09-23, 08:57
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg
"magiskt" så det förslår .

Abi
Takk, Abi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-09-23, 09:11
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Underbara bilder! Måste också nästa gång besöka Tranchila!
Även om vi varit här i över 10 år så har vi inte sett allt
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-09-23, 10:09
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Noen bilder fra Tranchila, Mani

Så fina bilder Kari
Speciellt damen hon är ju såå vacker
Listan på ställen man vill besöka blir ju bara längre och längre

//maji
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT