Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-05, 12:18
lieverd lieverd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 19
Standard Vilken ö och by söker vi?

Jag skulle hemskt gärna ha tips om vart vi ska åka i sommar. Vi flyger till Aten i juni och stannar i 10 dagar. Vi söker efter en ö dit det är lätt att ta sig (flera båtar i veckan) och restiden med båt bör vara högst ca 5-6 timmar, alternativt kan det finnas en flygplats för inrikesflyg.

På gångavstånd bör det finnas både en lite större by, ca1000 invånare eller mer, med grekiskt vardagsliv och tavernor och en ok strand, sand eller småsten spelar ingen roll. När jag har kollat runt på olika öar känns det som att man på många öar måste välja antingen strand eller by.

För att ge några exempel på vad vi gillar och inte gillar ger jag några exempel:

Tilos: Bra kombination av by och strand, men byn var lite för liten och sömnig i juni.

Leros: Panteli/Agia Marina: Gillade det mesta.

Parga: Gillade det mesta, dock lite för turistanpassat.

Lesbos Petra/Molyvos: Perfekt.

Paros/Naoussa: Gillade det mesta, men minnena är från början av 2000-talet.

Vi är i 25-årsåldern men kan nog jämföras med pensionärer när vi reser i Grekland. Vi behöver inget hålligång och bor på enkla pensionat och äter så grekiskt som möjligt. En favorit är get och det har vi märkt är svårt att hitta i orter som är uppbyggda kring turism.

Öar dit det går mycket charterflyg väljer vi bort, de besöker vi en annan gång när vi köper charterflygstolar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-05, 12:30
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Av de öar jag har besökt:


Med flygalternativet skulle jag slå ett slag för Limnos och Chios. Även Skyros kanske, även om det inte finns nån tuseninvånarestad där.
Med båtalternativet kanske Tinos, Andros eller Poros skulle funka.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-05, 13:09
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Limnos: bo i Myrina (c:a 5000 invånare), bra strand i stan
Chios: bo i t.ex. Karfas, bra strand, visserligen knappast gångavstånd till huvudstan (c:a 30000 invånare) men det går bussar och taxi blir inte heller speicellt dyrt
Skyros: bo i Magazia, bra stand, gångavstånd till Chora (c:a 1500 invånare, jag hade fel tidigare)

Andros (båt från Rafina): bo i Chora (c:a 4000 invånare), bra strand
Tinos (båt från Rafina): bo i Chora (c:a 5000 invånare, bra strand strax utanför stan
Poros (båt från Pireus): bo i t.ex. Askeli, bra strand, gångavstånd in till stan (c:a 4000 invånare)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-05, 13:22
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 498
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Tror att ni kanske skulle gilla Syros med många fina stränder. Kanske bo i Kini eller Finikas. Buss till öns stora stad Ermoupolis med mycket vardagsliv. Vandra upp till den gamla staden Ano Mera. 😃
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-05, 15:38
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Åk till NAXOS.. cirka 5 timmar med Blue Star ferries från Pireus, eller också inrikesflyg från Aten.

Naxos har ALLT jättemysig Chora med hundratals små butiker och tavernor!
Underbara sandstränder i Agia Anna, Plaka mm.

Fantastiska byar att besöka, bussnätet är väl utvecklat och man kan ta sig till de flesta utan att behöva hyra ett fordon.

Men att hyra bil är att föredra då det känns friare att stanna vart man vill osv.

Det står mycket om Naxos här i forumet, jag har en del bilder därifrån på min profilsida. . välkommen in!..

Ett boende som jag kan tipsa om är Pension Sofi i Chora, underbar värdfamilj.

Nu går det ju charter till Naxos, men jag tycker denna ö är så fantastiskt fin så ni kanske kan göra ett undantag!.. (fast ni kanske har varit på Naxos?)

Lycka till med planeringen!

Sunny(som ska dit igen i år)..

Ps. Annars skulle jag föreslå TINOS, lätt att ta sig dit från Rafina, en ö som är väldigt genuin och vacker med cirka 50 st byar och en trevlig Chora, hit går det ingen charter, många greker som semestrar här.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-02-05 klockan 15:47.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-05, 16:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Dere som kjenner meg vet hva som kommer nå

Hva med Nafplio på Peloponnes? Buss fra Athen tar mindre enn to timer, så ikke noe å si på reisetiden.

En liten, flott tilrettelagt bystrand med grus, (ca fem minutt å gå fra gamlebyen), men også flotte sandstrender en busstur unna (ca 10 min eller 25 minutt, alt etter hvilken dere velger).

Ca 15.000 innbyggere i Nafplio. Det er en del turister der om sommeren, men de aller fleste av dem er greske, noen er cruiseturister som bare er i byen to-tre timer, og absolutt ingen charterturister.

Peloponnes' vakreste by, mange mener den vakreste i Hellas. (Og likte dere Molivos er jeg temmelig sikker på at dere vil like Nafplio.)

Masse severdigheter i byen og i nærheten, om dere vil ha avveksling fra strandlivet.

Les mer her, om det høres interessant ut: www.visitnafplio.net
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-02-05, 17:17
Inger-Mariann Inger-Mariann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2014
Ort: Fredrikstad, Norge
Inlägg: 64
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Hva med Amorgos? Det går båt fra Pireus, men det tar nok ganske lang tid. Ser at dere liker Leros. Jeg har vært på mange øyer i Hellas og favorittene er Leros og Amorgos.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-02-05, 17:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Citat:
Ursprungligen postat av Inger-Mariann Visa inlägg
Hva med Amorgos? Det går båt fra Pireus, men det tar nok ganske lang tid. Ser at dere liker Leros. Jeg har vært på mange øyer i Hellas og favorittene er Leros og Amorgos.
Håller också med om att Amorgos är en ö utöver det vanliga... MEN tyvärr 8-9 timmar med båt från Pireus, fast den går ju att kombinera med Naxos, då blir det bara cirka 2 timmar med båt därifrån.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-02-05, 18:08
Oline Oline är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Patmos och byn Skala, hur mysigt och lugnt som helst! Ska åka tillbaka i sommar och längtar så mycket. Finns även bra stränder på ön som det är enkelt att ta sig till med buss och taxi.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-02-05, 22:39
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Hej Lieverd


Jag slår ett slag för Kythera, där finns det mycket genuint! Kanske inte Potamos eller Chora är tillräckligt stort, men vilka vyer. Massor av små byar/bosättningar, stränder, vyer och matställen mm att utforska!


//PA


Mitt resebrev från 2008 men en del gäller säkert fortfarande!
http://www.kalimera.se/resebrev/2008/grekland_pa.html
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-02-06, 13:03
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Jag skulle nog välja Tinos eller Syros. Möjligen att Serifos kunde passa er också
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-02-06, 14:15
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 298
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Jeg ville sagt Naxos, slik det allerede er foreslått.
Den øya har alt fra små fjellandsbyer til det mer "urbane".
Her kan man bo sentralt samtidig som det er avsides og lite trafikk.
Bor man på St. Georgeområdet har man kort vei til det meste, strand, by osv. samtidig som det er ro og fred.
Meget gode bussforbindelser over det meste av øya.
Vi har dratt dit alene og sammen med barna.
Naxos passer de fleste.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-02-06, 15:52
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Milos är underbart stränder runt hela ön hyfsat stor by alltså Adamas.
Tar dej från Pireus ganska snabbt tror det tog drygt två timmar med
katamaran du kan även åka med större färjor bussnät ut till stränder och byar
Studio Helios ovanför hamnen är att rekommendera även Ageri Milos är ett
bra boende ägaren Nicholas gör allt för att man ska trivas du blir inte besviken på Milos trevlig resa vart det nu än blir
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-02-11, 18:48
lieverd lieverd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 19
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Tack så mycket för alla svar, jag är förvånad över hur aktivt det här forumet är så här i lågsäsong! Det känns som att ni är inne lite på samma spår som jag, jag fick många förslag som jag själv funderat på när jag läst runt på forumet om de olika öarna.

Jag ska precisera mig lite - jag har inget emot att det ordnas charter dit vi åker, utan snarare att jag tycker det känns onödigt att ta inrikesflyg till t.ex. Kreta när det går så mycket enklare att ta sig dit med direktflyg

Naxos ligger högt på önskelistan, men jag ska ta mig en extra titt på alla era andra förslag!

Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-02-11, 19:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Citat:
Ursprungligen postat av lieverd Visa inlägg
jag fick många förslag som jag själv funderat på när jag läst runt på forumet om de olika öarna.
Om du inte känner till det så är Kalimera mycket mer än forumet. Du hittar information om alla öar här: http://www.kalimera.se/
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-02-12, 11:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Citat:
Ursprungligen postat av lieverd Visa inlägg
Tack så mycket för alla svar, jag är förvånad över hur aktivt det här forumet är så här i lågsäsong!
Men här finns ingen lågsäsong! I oktober/november plöjer man nätet efter idéer och, letar biljetter och toppar med att boka.

I december, om man kan hålla sig så länge, mailar man tilltänkta boenden och bokar även dem.

Sedan hänger man vintern igenom över båttidtabellerna för att kunna precisera lite mer vilka dagar man kommer och går på boendena.

Under våren blir det en lite rastlös väntan för då har man inte annat att göra än fortsätta bevaka båtar, diskutera sina kommande resmål på Kalimera och dregla över bilder från ens resmål på facebook. (Ungefär där är jag nu, jag har försökt dra ut på planeringslyckan genom att ännu inte boka två nätter på flygplatsön i maj och juni. När man fått svar på det mailet riskerar det ofta kännas så tomt. Brukar försöka fylla det med lite lätta funderingar om vilka ställen man ska åka till året därpå, jag har just nu allt från Leros till Folegandros i skallen för 2016).

Sedan reser man någon gång mellan första maj och sista oktober och så börjar man planera igen.

Så lågsäsong är det definitivt aldrig!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-02-12, 11:48
Nadja L Nadja L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 19
Standard Sv: Vilken ö och by söker vi?

Ön Limnos/Lemnos och staden/byn Myrina. Det är ju klart en stunds båtfärd men så värt det!
Vill ni har något närmre föreslår jag Poros, Egina eller Agistri. Eller varför inte alla 3, ingen långa avstånd.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT