Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-10-04, 11:04
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Fototävlingen / manipulerade bilder

Hej greklandsfotografer !

Frågan ställs i första hand till Janne, "som har makten och härligheten", men övriga synpunkter emottages tacksamt.

I reglerna för tävlingen ingår att bilden inte får manipuleras:
Ett original är självklart orört men oftast alldeles för stort att maila och börjar man tumma på´t så...... ja?

Är det ok att:
, byta filformat från raw till jpeg?
, minska filstorleken till 0,5 mb från original ex.vis. 5-10 mb?
, beskära?
, justera ljus, kontrast, mättnad?
, öka/minska skärpa?
, ändra färg till svartvitt?
, klistra in Stalin vid bardisken?

Min mening är OK, Kanske, Neeh!

Ska Janne behöva granska och avgöra eller kan vi använda "heder o samvete"

"på hede..äh..med vanliga hälsningar"
//PO
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-10-04, 11:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Min synpunkt är tveklöst att
det är ok att:
byta filformat från raw till jpeg
minska filstorleken till 0,5 mb från original ex.vis. 5-10 mb
beskära
justera ljus, kontrast, mättnad
öka/minska skärpa
ändra färg till svartvitt


En bild på den gamla goda var inte färdig innan den kom ut ur fotolabbet där allt detta gjordes.
En digital bild är på samma sätt inte färdig innan detta gjorts.
Att manipulera en bild är något helt annat.

klistra in Stalin vid bardisken?
Å vad Stalin beträffar så beror det väl på vad han dricker....

Senast redigerad av Elisabet den 2005-10-04 klockan 12:33. Anledning: manipulering av inlägg
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-10-04, 13:54
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Min åsikt:
# Byta format: det står väll i tävlingsreglerna att bilden skall vara i jpg-format...?
# Minska filstorleken är väll ingen manipulering av bilden ur BILDmässig synvinkel...?
# Beskära - här skulle jag vilja kalla det för att efterbearbeta en bild, men det bör även beaktas vad det är man beskär bort och vilket syfte beskäringen har. Det finns en klassisk "beskäringsbild" inom svensk foto. Bilden föreställer kungen Gustav V (har jag för mig) som av den beskurna bilden att döma gör "Hitlerhälsningen" men på orginalbilden ser man att kungen har kastat iväg ett Bouléklot, därav den höjda armen...
# Justera ljus, kontrast, mättnad - kan eventuellt användas för att göra en bild mera "dramatisk" och därmed ett starkare intryck på betraktaren...
# Öka/minska skärpan - borde väll inte ha så stor inverkan...?
# Ändra färg till svart/vitt - kan nog räknas in som en större manipulering av bilden om man inte har ursprungligen fotograferat bilden med kameran i svart/vitt läge - jmfr. med ett färgnegativ som har "fångat" bilden i färg och därefter framkallas i svart/vitt, slutprodukten är manipulerat jämfört med det ursprungliga motvet.
# Klistra in Stalin - håller med om det beror på vad han dricker ;-)
(Nä - det är ju klassisk bildmanupilation, gäller oxå om man tar bort någon från fotografier (det har ju använts flitigt av mästerfotograf Stalin))

Om man är tveksam till någon "manipulering" kan man ju kanske skicka både orginalbilden och den manipulerade bilden till Janne för bedömning????

//Åke
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-10-04, 14:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

byta filformat från raw till jpeg?
Ja, alla bilder publiceras som jpeg, så det är bara bra.

minska filstorleken till 0,5 mb från original ex.vis. 5-10 mb?
Ja tack!

beskära?
Nej. Det är orättvist mot dem som inte vet hur man beskär en bild.

justera ljus mättnad?
Nej.

kontrast?
Ja. Om man bara lägger på autokontrast.

öka/minska skärpa?
Ja.

ändra färg till svartvitt?
Egentligen inte, men om bilden är svartvit i original, eller om den görs om till svartvitt i datorn är omöjligt att se.

klistra in Stalin vid bardisken?
Nej, bardiskar är inte tillåtna.

Citat:
Ska Janne behöva granska och avgöra eller kan vi använda "heder o samvete"
Heder och samvete är inte dumt, vem vill vinna som en Kenteris?

Senast redigerad av Kalimera den 2005-10-04 klockan 14:24. Anledning: En liten regeländring
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-10-04, 14:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
justera ljus, kontrast, mättnad?
Ja.
Den där är lite komplicerad tycker jag, med tanke på att en av klasserna heter Blått.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-10-04, 14:09
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder







vem vill vinna som en Kenteris? [/QUOTE]


Nä ingen får vi hoppas
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-10-04, 14:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Den där är lite komplicerad tycker jag, med tanke på att en av klasserna heter Blått.
Du har rätt, jag har ändrat ovan. Kontrast får dock vara kvar, det påverkar inte bilden så mycket, dessutom lägger jag oftast på autokontrast på alla bilder som publiceras.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-10-04, 14:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
beskära?
Nej. Det är orättvist mot dem som inte vet hur man beskär en bild.

ändra färg till svartvitt?
Egentligen inte, men om bilden är svartvit i original, eller om den görs om till svartvitt i datorn är omöjligt att se.
Menar du på allvar att man inte får beskära bilden? Men hur ser man om det är gjort eller ej? Och det kan väl ändå inte räknas som manipulering?? För mig är det självklart att en bra bild är beskuren!
Bilder har ju beskurits i alla tider innan de skickats in till fototävlingar. Det verkar lite knepigt att man inte skulle få göra det nu för tiden, bara för att det blivit enklare att "framkalla" och därmed även beskära bilderna själv.

Och när det gäller svartvita bilder, så är ju så gott som alla svartvita bilder i tidningar idag fotograferade med färg. Det är inte manipulation, det är teknisk utveckling!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-10-04, 14:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Egentligen tycker jag att frågan om beskärning är ointressant eftersom, precis som du säger, ingen kan avgöra i efterhand om en bild är beskuren...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-10-04, 15:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

OJ!!!

..och jag som bara tänkt skicka in bilder "rakt av"....Det är kanske ingen idé då???? Förresten låg den bästa bilden i den kamera som blev stulen på Symi.....

Ta det för vad det är..en tävling på skoj! Det var säkert tanken från början!

Lissi- som aldrig varit någon bra fotograf, men som ÄLSKAR att plåta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-10-04, 15:46
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Lissi - skicka bilder!!!!!!!!!!!

//Åke
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-10-04, 16:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
..och jag som bara tänkt skicka in bilder "rakt av"....Det är kanske ingen idé då????
Ta det för vad det är..en tävling på skoj! Det var säkert tanken från början!
Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect
Lissi - skicka bilder!!
Jag säger som Åke - det klart du och alla andra som tänker skicka in sina bilder "rakt av" ska göra det! Många gånger är de just de bilderna som har precis det som krävs för att vinna!
Och visst är tävlingen på skoj, precis som alla andra tävlingar. Men det finns absolut ingen motsättning mellan skoj och bildbearbetning. Tvärtom är det nog nästan samma sak för en del av oss

Jag tycker det är bra att PO tog upp frågan. Förra året kom den ju upp efteråt och det är ju lite synd. Dessutom vet jag att det fanns spekulationer om att en del tävlingsbilder i fjol var manipulerade och sådana tråkigheter kanske kan undvikas genom att man ser på "problematiken" utan skygglappar.

Själv kan jag inte vara med för jag har bara gamla bilder som flera redan har sett...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-10-04, 17:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Klart att även vi vanliga amatörer ska skicka in bilder annars blir det ju inte särskilt skoj eller hur?

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-10-04, 17:32
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Hoppas det blir minst lika många bild-bidrag som förra året, redigerade och oredigerade, vanliga och ovanliga etc.
Jag har i alla fall skickat iväg mina bidrag

Tommy
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-10-04, 19:04
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Vet inte om jag vågar....är ju "blott" en amatör.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-10-04, 19:09
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Klart du vågar! Jag skulle ha deltagit om jag varit på Kreta och plåtat i år. Nu blev det ingen resa, så jag får nog hoppas att jag kan delta i nästa år foto-tävling.

Göran
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-10-04, 19:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Klart att även vi vanliga amatörer ska skicka in bilder annars blir det ju inte särskilt skoj eller hur?
Så tycker jag också! Dessutom: jag har ingen lust att fördjupa mig i funderingar kring manipulerade bilder, det blir för komplicerat. Det här är trots allt bara en tävling för glada amatörer som tycker att det är KUL bara att delta.

Skulle det sen komma nån med en tokredigerad bild och vinna så skit samma, vill nån skita ner sig för att vinna en t-shirt så är det väl mest synd om den personen

Dessutom tror jag att Janne är tillräckligt kunnig i foto och bildbehandling för att se om nåt är på tok över gränsen - och inte låta en sådan bild vara med.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-10-04, 19:46
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Jo det var ungefär hit jag ville vi skulle komma, att alla har olika åsikter om vad som är godkänt. Jag tycker att fotografering alltid innehåller en manipulering, vi väljer bort kraftledningar, zoomar in/ut och förändrar perspektivet, lägger skärpan där vi vill, osv osv.

Men är det verkligen mer fusk att beskära på pc´n men inte med kamerazoomen, det är ju bara tidpunkten som skiljer? Jag tycker som Elisabeth att en bild är inte färdig innan den är kopierad, printad eller webpublicerad.

Fusk-manipulering är enligt min mening när man flyttar personer/ting i tid och rum typ Stalin eller V-Gurra och särskilt mot deras vilja.
Eller om man tar en blek solnedgång och använder bildbehandlingens "psycho-disco-star-filter" så att det ser ut som "full färghandlare lever rullan på lagret"

Jag brukar ofta lyckas med sned horisont när jag har bråttom, får jag räta upp den? osv osv. Regelboken kan bli ohygglig!

Vad sägs om att bilderna skall vara tagna i Grekland och inte får förändras till innehållet men om nödvändigt får "pysslas om" på samma sätt som vi tidigare retuscherade bort dammkorn osv., oavsett verktyg?

Och det var inte min mening att skrämma bort nå´n, tvärtom, mer bilder!!
Bra bilder tas inte vid pc´n eller med "värsta kameran" de bara finns där om man ser dem.

//PO
-som iofs tycker bildbehandling är buskul.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-10-04, 20:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Jo det var ungefär hit jag ville vi skulle komma, att alla har olika åsikter om vad som är godkänt. Jag tycker att fotografering alltid innehåller en manipulering, vi väljer bort kraftledningar, zoomar in/ut och förändrar perspektivet, lägger skärpan där vi vill, osv osv.

Men är det verkligen mer fusk att beskära på pc´n men inte med kamerazoomen, det är ju bara tidpunkten som skiljer? Jag tycker som Elisabeth att en bild är inte färdig innan den är kopierad, printad eller webpublicerad.

Fusk-manipulering är enligt min mening när man flyttar personer/ting i tid och rum typ Stalin eller V-Gurra och särskilt mot deras vilja.
Eller om man tar en blek solnedgång och använder bildbehandlingens "psycho-disco-star-filter" så att det ser ut som "full färghandlare lever rullan på lagret"

Jag brukar ofta lyckas med sned horisont när jag har bråttom, får jag räta upp den? osv osv. Regelboken kan bli ohygglig!

Vad sägs om att bilderna skall vara tagna i Grekland och inte får förändras till innehållet men om nödvändigt får "pysslas om" på samma sätt som vi tidigare retuscherade bort dammkorn osv., oavsett verktyg?

Och det var inte min mening att skrämma bort nå´n, tvärtom, mer bilder!!
Bra bilder tas inte vid pc´n eller med "värsta kameran" de bara finns där om man ser dem.

//PO
-som iofs tycker bildbehandling är buskul.
Amen.
Vill bra tillägga att så vitt jag kan bedöma finns det inga fotoproffs bland kalimeristerna (möjligen med undantag av ett ingift uv-dito och då menar jag inte inkfish som visserligen borde hålla kameran stadigt med så många armar, utan någon helt annan ) men ett helt gäng mer eller mindre kunniga amatörfotografer, som tar en massa dåliga bilder, flera bra och någon ensaka gång någon riktigt bra
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-10-04, 20:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

".....vi väljer bort kraftledningar,......"


Det gör INTE vi!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT