Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-06, 22:13
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Äldre foton från Rhodos

Ett litet axplock med foton från Gamla stan på Rhodos 1979. (Jag har fotograferat med digitalkameran ur fotoalbumet, så kvalitén är inte den allra bästa)
Håll till godo!






Hos skomakaren.


Kö till frisören.


På den här tavernan har vi ätit många måltider, kanske någon som vet om den finns kvar?





Inte det lättaste underlaget när man ska lära sig gå.



Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-06, 23:27
Hansson Hansson är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 8
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Vad roligt att se så gamla bilder! Kul ide!

Senast redigerad av Kalimera den 2008-08-07 klockan 08:35. Anledning: Lång citering med bild
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-07, 09:11
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Hej
Underbara bilder. Restaurangen tycker jag att jag känner igen som Pathenon (stavningen) i gamla stan. I sådant fall finns inte den kvar bara läderaffären, där förre ägaren och hans bror arbetar. Det kändes precis som man satt där med sin svenska flagga, som sattes ut efter koll vart man var ifrån tills dom kände igen oss. Försökte äta grekisk sallad men hade inte smakat fetaost så den fick vara - då. Vi fick ouzo, som då diskret hälldes ut. Snart är det dax att åka till Rhodos igen och då njuta av fetaost, ouzo och retsina.
Hälsningar Inger
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-07, 09:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Tack för fantastiska bilder!

Jag var också på Rhodos 1979. Det var min första resa till Grekland.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-07, 09:39
Charlotte Charlotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 47
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Vilka härliga bilder. Jag gjorde också min Greklandspremiär på Rhodos 1979!!
Lotta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-07, 14:47
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av ouzomini Visa inlägg
Restaurangen tycker jag att jag känner igen som Pathenon
Det stämmer. Jag förstorade upp bilden och ser namnet överst på den utställda menyn, kul att du kände igen den. Jag minns inte några flaggor, däremot att det jobbade många små pojkar i 10-12-årsåldern där som ställde fram glas, dukade av etc. De hade svarta byxor och vit skjorta och en gång då vi var där och åt så tappade en av pojkarna en hög med tallrikar. Han åkte på en rejäl utskällning, åh så synd vi tyckte om honom!

När jag förstorade upp bilden så såg jag även en annan rolig detalj. Affischerna annonserar om konserter med bozoukispelaren Gregoris!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-07, 14:50
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Det stämmer. Jag förstorade upp bilden och ser namnet överst på den utställda menyn, Ann-Kristin
Ligger/låg restaurangen i Gamla stan, eller på väg ner i Gamla stan på höger sida ... innan man svänger lite vänster ner på gågatan??
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-07, 15:05
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av CamillaN Visa inlägg
Ligger/låg restaurangen i Gamla stan, eller på väg ner i Gamla stan på höger sida ... innan man svänger lite vänster ner på gågatan??
Jag har ju inte varit i Gamla stan på Rhodos sedan 1980, men vad jag minns låg den alldeles i början till höger. Kanske ouzomini som kände igen den kan svara dig mer exakt.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-07, 15:10
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Här kommer några fler bilder:
(....och Janne och Lotta, även min första Greklandsresa gick till Rhodos 1979)











Kallithéa, inga solstolar på den tiden! (obs. vykort)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-07, 15:57
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Vilka härlig gamla bilder ifrån Rhodos o så mycket som staden har förändrats på alla dessa år. Man ser ju bara sedan 96 så stor förändring som har skett på Rhodos.

Ja om 10 dgr befinner man sig på Rhodos o skall gå bland palmerna till hotellet varje kväll efter man har varit iväg o ätit god grekisk mat.

Längtar verkligen ner dit.

Synd att det inte finns gamla vykort ifrån slutet av 70-talet o köpa när man är där nere...

Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-07, 16:02
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Hej
Ja, restaurangen låg precis i böjen uppe till höger i gamla stan - om ni kommer fr övre ingången. En gång när vi var där ville sonen ha spagetti med köttförssås som inte fanns den dagen. Servitören sa då att vi kunde försöka på nästa restaurang (han var 6 år, sonen alltså). Där hade dom denne rätt, men sonen blev mätt efter ett par tuggor. Sedan visade det sig att han fått någon anställds sons mat, gissa om vi blev "glada". Parthenon är ett matställe som vi saknar, men vi har hittat en annan pärla innanför murarna - restaurang Odyssey. Bordet är bokat till den 7 september.
Vill tacka för de underbara bilderna.
Hälsningar Inger
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-07, 16:09
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av ouzomini Visa inlägg
Hej
Ja, restaurangen låg precis i böjen uppe till höger i gamla stan - om ni kommer fr övre ingången. Hälsningar Inger
Ja då är det "vår" gamla restaurang också. Brukade inte en av gubbarna på den rest (eller om det var den i jämte) uppträda lite i nåra svarta kläder med nån väst eller nåt färglatt till ?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-07, 16:44
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Jättefina bilder. Tack för att du delade med dig
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-07, 18:56
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Vi var på Rhodos første gang i 1976. Dette bildet er fra Sokratesgaten (tror jeg) den gang.




Palmelunden er jo nesten som den var den gangen, men nå er det jo kommet noen metall fugler der. Vet ikke om de har kommet for å bli, eller om det var en tilfeldig utstilling. De var i hvertfall der da vi var der i april/mai i år.


Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-07, 23:07
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Kul att se gamla bilder från Rhodos.
Fåglarna fanns kvar nu när vi var där ialla fall. I mitten av Juli.

Irene
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-07, 23:13
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Fåglarna var där ifjor oxå o tror dom har stått där två år tillbaka...

Tänk så mkt som har ändrats där nere..
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-08-08, 08:08
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Fantastiskt roligt med alla dessa bilder.

In och rota i lådorna, det border finnas mycket bilder från olika delar av Grekland från förr i tiden, som vore roligt att se.

Torbjörn
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-08-09, 17:27
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Jätteroligt att se gamla bilder från Rhodos! Jag var på Rhodos första gången 1987 och sista gången 2002. om 56 dagar åker jag igen!
Kjell
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-08-09, 19:15
ifigenia ifigenia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 5
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Min första Greklandsresa gick också till Rhodos, 1976 var det och jag var 19 år. Sedan dess är jag helt frälst och det har det blivit många många resor till olika ställen i detta härliga land. Under några år försöket jag också lära mig grekiska och kunde faktiskt konversera en del men på senare år har det mesta fallit i glömska, tyvärr, då det är länge sedan jag sist använde detta härliga men svåra språk. I början gick resorna tillbaka till Rhodos, det blev ganska många under sent 70-tal och under nästan hela 80-talet, underbart att se de gamla välkända fotona från Gamla stan! I ena änden av palmgatan låg på den tiden en liten taverna, Le Palmier eller ngt sånt hette den, där vi satt och filosoferade så gott som varje dag. Kostas hette ägaren, vet ej om stället finns kvar ännu. Sedan har jag utforskat olika delar av Grekland både en del öar och fastlandet och jag föredrar nog fastlandet numera, främst Peleponesos. Senaste resan var i maj i år och den gick till Kefalonia vilket verkligen rekommenderas om man vill ha lite mer av det genuina! Vilken underbar ö, fortfarande ganska oförstörd av turismen. Och människorna där är fortfarande "grekiska" och genomgoa, som de var på Rhodos på 70-talet. Argostoli är en helt underbar ganska typisk grekisk stad som jag gärna vill återvända till.

Grekland i min själ och mitt hjärta for ever!!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-08-09, 19:36
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Äldre foton från Rhodos

Min första greklandsresa gick till Rhodos...året var 1979..månaden var maj....hmmm...som vanligt! Jag åkte med mitt tredje barns pappa...hmmm...men det visste jag inte 1979...sonen är född -84. Jag har aldrig längtat tillbaka till Rhodos, min Greklandslängtan kom först 1996 när jag öluffade för första gången. Jag "gick igång" på Kykladerna...Santorini - Amorgos - Paros - Naxos. Amo kom mig att längta tillbaka....och Oia på Santo! Även om jag kommer att tillbringa min fortsatta tid på Kreta så kommer jag helt klart att fortsätta öluffa...Amo då och då, men jag vill oxå gärna se nya öar i Grekland.

Drömmaren!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT