Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-01-29, 00:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Syriza förbjuder all inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Visserligen har Syriza säkert lovat enormt mycket mer än de kan hålla. Men av den här artikeln i The Telegraph framgår det bl a att de vill förbjuda all inclusive-turism. Frågan är hur genomtänkt det är. Oavsett vad vi tycker om all inclusive så verkar det vara där Grekland drar in de stora intäkterna från turismen. Allt inom all inclusive kan knappast vara ägt av utländska ägare.

Vad vi här på Kalimera tycker om AllInclusive är ju blandat och det har vi ju debatterat i annan tråd. Min avsikt är inte att dra igång det igen. Men min fundering är så här (oavsett vad vi var och en personligen tycker om AI).

Om minskad beläggning på små familjedrivna pensionat och tavernor beror på att det kommit ett AllInclusive till byn, då skulle det innebära att en massa Greklandsturister som tidigare använt dessa etablissemang plötsligt slutar med det när det dyker upp ett AllInclusive-alternativ. Är det verkligen så??? Det har jag svårt att tro.

Är det inte snarare så att AI tillför en viss mängd NYA turister som annars inte skulle välja den orten/landet pga att de vill ha just AI och inget annat? Det är vad jag tror om man ser det generellt. Vad eventuell minskning hos småställena beror på torde då bero på något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av LenaochJanis Visa inlägg
Att man ska betala sina lån, tycker väl de flesta, men det är väl ingen som på allvar tror, att Grekland kommer att klara det. Någon form av skuldnedskrivning, förlängda lånetider, lång, lång, lååååång tid, kanske slopade räntor blir nog nödvändigt. Därtill ett riktigt bra skatteindrivningssystem. Men jag tror inte man kan pressa grekerna mer än vad som redan är gjort.

Lena
Jag tror knappast att det finns någon i den ekonomiska ledningen inom EU/EMU som på allvar tror eller någonsin har trott att de lämnade "lånen" till Grekland någonsin kommer att betalas tillbaka. Det är bara det att det är politiskt helt omöjligt att kalla det för vad det i verkligheten är, "bidrag".

Därför kommer man inom överskådlig tid att fortsätta att kalla det "lån" och hålla på att leka med olika villkorsförändringar såsom förlängda amorteringstider, "tillfälliga" moratorium, partiella avskrivningar mm. Allt annat är politiskt omöjligt. Kön av länder som vill ha "bidrag" skulle annars bli lång. Därför kommer sagan om Kejsarens Nya Kläder att fortsätta.

Men att finansiella i lättnader i åtstramningen är önskvärda, eller rent av nödvändiga, för att få hjulen att börja rulla igen i Grekland är det nog många som inser. Det är ju en välkänd åtgärd sedan tidigare ekonomiska kriser i andra delar av värden. I Greklands fall kunde det kanske delvis finansieras med köp av svenska tjänster/kunskap inom skatteindrivningsområdet för att dra in idag gällande men ej inbetalda skatter.

Masse
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-01-29, 07:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza förbjuder all inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Ingen av alla greker jag känner har märkt någon skillnad i fakelaki-systemet. Varför skulle något som är så djupt rotat plötsligt upphöra? Och det gäller ju inte bara läkare utan advokater, bilskollärare, lokala politiker... ja, alla som man kan tänkas behöva vända sig till för någon form av hjälp. Alla man i någon grad är beroende av.
Tok jeg munnen for full? Jeg baserer min uttalelse om at fakelakien nærmest er utryddet på det jeg hører fra greske venner på Peloponnes og i Athen. Trist å høre at bildet er mer nyansert
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-01-29, 09:24
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Syriza förbjuder all inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Tok jeg munnen for full? Jeg baserer min uttalelse om at fakelakien nærmest er utryddet på det jeg hører fra greske venner på Peloponnes og i Athen. Trist å høre at bildet er mer nyansert
Det finnes noen tall her om fenomenet, riktignok ikke helt ferske. Men at systemet fortsatt lever i 'beste velgående' tror jeg det er liten tvil om.
http://www.transparency.org/news/pre...of_2012_nation

Angående Tsipras uttalelse om å forby AI, kan man jo spekulere i om han må være rask nå for å holde velgerne 'varme'. Komme med utspill som står i forhold til løfter, bevare den tilliten han har bedt om. - Man kan mene mye om AI, men jeg tror ikke man kan bli helt kvitt det. Bare begrense det. Også vanskelig å fordømme det helt. Det finnes grupper som har behov for/ønsker en annen måte å feriere på enn det jeg selv prioriterer. Sånn er jo turisme, mer nyansert og mangfoldig.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-01-29, 09:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza förbjuder all inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Det finnes noen tall her om fenomenet, riktignok ikke helt ferske. Men at systemet fortsatt lever i 'beste velgående' tror jeg det er liten tvil om.
http://www.transparency.org/news/pre...of_2012_nation

Angående Tsipras uttalelse om å forby AI, kan man jo spekulere i om han må være rask nå for å holde velgerne 'varme'. Komme med utspill som står i forhold til løfter, bevare den tilliten han har bedt om. - Man kan mene mye om AI, men jeg tror ikke man kan bli helt kvitt det. Bare begrense det. Også vanskelig å fordømme det helt. Det finnes grupper som har behov for/ønsker en annen måte å feriere på enn det jeg selv prioriterer. Sånn er jo turisme, mer nyansert og mangfoldig.
Jeg tror nok det har skjedd en del siden 2012, men som sagt, jeg baserer meg bare på greske venner. En annen sak er jo at færre og færre har råd til fakelaki

Det jeg har lest i greske aviser om AI og "stansen" av det, er bl.a. at AI-hotellene driver virksomhetene sine på lisenser som med jevne mellomrom må fornyes via turistmyndighetene (det gjelder for øvrig alle hoteller). Myndighetene kan sette nye premisser i disse lisensene, f.eks i forhold til matservering (la oss si at de f.eks. forbyr middagsservering, men tillater frokost og lunsj), og det kan jo godt tenkes at de innfører andre påbud/forbud også ved fornying av lisensene.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-01-29, 09:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza förbjuder all inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tror knappast att det finns någon i den ekonomiska ledningen inom EU/EMU som på allvar tror eller någonsin har trott att de lämnade "lånen" till Grekland någonsin kommer att betalas tillbaka. Det är bara det att det är politiskt helt omöjligt att kalla det för vad det i verkligheten är, "bidrag".

Därför kommer man inom överskådlig tid att fortsätta att kalla det "lån" och hålla på att leka med olika villkorsförändringar såsom förlängda amorteringstider, "tillfälliga" moratorium, partiella avskrivningar mm. Allt annat är politiskt omöjligt. Kön av länder som vill ha "bidrag" skulle annars bli lång. Därför kommer sagan om Kejsarens Nya Kläder att fortsätta.

Masse
Syriza holder kortene ganske tett mot brystet når det gjelder lånene. Den nye finansministeren har sagt at én mulighet er at lånene får null eller nesten null rente, og at Hellas først betaler tilbake (i bestemte rater) når landet går med et visst overskudd.
De fleste, selv långiverne, har vel etter hvert skjønt at strengere vilkår enn dét betyr stadig større fattigdom i Hellas, og at noe av det viktigste som må skje for at de i det hele tatt skal få en eneste euro tilbake på lånet, er at det økonomiske klimaet tilrettelegger for bl.a. flere arbeidsplasser og dermed økt kjøpekraft.
Hjulene må rett og slett komme igang igjen, ellers vil både långiverne og ikke minst grekerne tape det hele.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-01-29, 17:37
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Syriza förbjuder all inclusive?

Admirala! Jag vet inte om det är så, att "greker" inte vill se fakelaki-problematiken i sin helhet. Jag talade t ex med en väninna nyligen, som förfasade sig över systemet. I nästa stund berättade hon, att hon var så glad för att hon hade fått lite oväntade pengar (som hon skulle använda till el-räkningen) av en granne, för att hon skulle hjälpe sonen där att få förtur i en kö. Detta sa hon som något helt naturligt! Jag har sett och hört den här kluvna inställningen så många gånger. Jag tror att många "blundar" för det hela just därför att det hjälper en själv i så många situationer, samtidigt som man vet att det i grunden är något dåligt. Det är tyvärr det system som finns, som man är född in i. Det finns inget annat sätt många gånger. Inget system som stödjer en. Man har inget val. Alla nivåer i samhället är genomsyrat av detta. Och det skulle krävas så stora förändringar inom så många områden, för att det skulle utrotas. Men om det, som du säger, har börjat hända saker i det här avseendet, så blir man ju hjärtans glad!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-01-30, 07:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza förbjuder all inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Admirala! Jag vet inte om det är så, att "greker" inte vill se fakelaki-problematiken i sin helhet. Jag talade t ex med en väninna nyligen, som förfasade sig över systemet. I nästa stund berättade hon, att hon var så glad för att hon hade fått lite oväntade pengar (som hon skulle använda till el-räkningen) av en granne, för att hon skulle hjälpe sonen där att få förtur i en kö. Detta sa hon som något helt naturligt! Jag har sett och hört den här kluvna inställningen så många gånger. Jag tror att många "blundar" för det hela just därför att det hjälper en själv i så många situationer, samtidigt som man vet att det i grunden är något dåligt. Det är tyvärr det system som finns, som man är född in i. Det finns inget annat sätt många gånger. Inget system som stödjer en. Man har inget val. Alla nivåer i samhället är genomsyrat av detta. Och det skulle krävas så stora förändringar inom så många områden, för att det skulle utrotas. Men om det, som du säger, har börjat hända saker i det här avseendet, så blir man ju hjärtans glad!
Uff ja! Det er nok mange grekere som har dette "i blodet", så å si. Husker jeg diskuterte med en av mine greske venninner for flere år siden: Broren hennes skulle ta noen avsluttende eksamener, og hun nevnte i forbifarten at "alle" visste at en av lærerne nærmest forlangte fakelaki for å gi en god karakter. Jeg var helt sjokkert, men hun bare trakk oppgitt på skuldrene. Det var liksom bare sånn det var, og hvis de ikke ga fakelaki til læreren, kunne det bety at broren manglet et poeng eller to på å komme inn på universitetet. Så hva gjør man da? Betaler, selvsagt.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-01-30, 10:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza förbjuder all inclusive?

Admirala - vet du om Tsipras och hans parti har sagt något om korruptionen? Det vore väl en dröm om kuverten var ett minne blott. Men jag tror att det behövs knivskarp lagstiftning och bevakning för att komma åt den. De borde nästan ha program för det. Ingen vänsterpartist vill ha en gräddfil för penningstarka som köper sig fram.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-01-30, 15:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza förbjuder all inclusive?

Her er en bra artikkel om Syrizas syn på AI: http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ve/a/23383493/


Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Admirala - vet du om Tsipras och hans parti har sagt något om korruptionen? .
Tsipras har nulltoleranse mht korrupsjon. En oversiktlig artikkel om Syrizas hovedsaker her:
http://www.thetoc.gr/eng/politics/ar...and-corruption
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-01-30, 15:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza förbjuder all inclusive?

Tack! Ska bli spännande att se vad det här innebär:

Citat:
“We are not coming to enjoy the trappings of power,” he said, demanding a zero tolerance approach to incidents of arrogance. He said that waste must be avoided and stressed that incidents of corruption would be handled ruthlessly.
Intressant sajt. Här är t ex en artikel där en talesperson för det tyska finansdepartementet låter som att Tyskland inte är beredda att förhandla om lånekraven. Snarare ger den, tillsammans med Tsipras uttalanden, intryck av ett chicken race där den förlorar som blinkar först.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT