Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-19, 13:35
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Behöver tips på allt!

Hej alla greklandsbröder och systrar. Jag överger i år mitt älskade Skiathos till förmån för Naxos där jag tidigare aldrig varit. Så jag behöver nu lite tips från er som kan ön. Och då menar jag tips om allt. Stränder (obs sandstränder, glöm inte att favoritön är Skiathos ;-)), restauranger, tavernor, sevärdheter, byar, gyroshak, ja allt egentligen. Ser fram emot era svar.

Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-20, 16:24
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Tror det er svært at jævnføre Skiathos med Naxos. Jeg har kun været i Skiathos stad i et par timer (transfer til Skopelos) og fandt pladsen vældig "smart". Lidt for smart til mit temperament.

Til gengæld har jeg tilbragt mange måneder i Naxos stad og pladsen er nok mere som Skopelos stad, om du kender den. Lidt "slidt" og lidt "uorganiseret".

Trods det er Naxos stad imidlertid en seværdighed i sig selv og jeg har faktisk aldrig været udenfor staden, bortset fra St. George stranden.

Der er mange virkelig gode restauranter og tavernaer i Naxos stad og pladsen er vældig livlig.

Som sagt kender jeg ikke resten af øen, men alle ved, at Naxos har meget fine strande. Dertil kommer, at Naxos er et knudepunkt i Kykladerne, med færger til Paros, De Små Klyklader, Amorgos, Ios og flere andre øer.

Semester på Naxos er efter min opfattelse et godt valg.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-21, 08:32
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Tack för svaret Larvih. Charmen med Grekland är ju just att alla öar är olika så det är bara att närma sig dem med öppet sinne och suga åt sig godsakerna :-) Visst har jag varit på Skopelos och tycker att även det är en underbar plats. Ser fram emot att utforska Naxos.

Anledningen till att jag valde Naxos är väl just att jag hört så mycket gott om stränderna så det ska bli intressant att jämföra dem med Skiathos pärlor.

Fler tips gott folk!!!

Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-23, 07:50
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Hej
Kolla mina och andras inlägg under Fråga mej om Naxos. Där finns det massor med tips! (Den ligger på sida 2)
Ses i sommar
Lotta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-23, 08:35
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Ibland är man lite lat och bara slänger upp en ny tråd Jag bugar och tackar för tipset Lotta och letar upp tråden du hänvisar till. Ser fram emot Naxos, vi ses där.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-04-08, 12:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Citat:
Ursprungligen postat av Buckskin Visa inlägg
Anledningen till att jag valde Naxos är väl just att jag hört så mycket gott om stränderna så det ska bli intressant att jämföra dem med Skiathos pärlor.
Personligen tycker jag bättre om stränderna på Naxos än på Skiathos. Mycket tack vare att det finns riktiga tavernor vid stränderna, något jag generellt sett saknar på Skiathos. Och så tycker jag att Plaka beach slår alla stränder på Skiathos, men det är jag det.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-04-20, 09:43
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Nu höjde du ju onekligen förväntningarna på Naxos Jag lovar att återkomma med en recension och jämförelse mellan de två öarna. Ser riktigt fram emot Plaka
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-04-20, 14:29
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Για σασ Buckskin.

Jag säger bara en gång Naxos alltid Naxos .
Du kommer att förstå varför Naxos är topp 1 för sjunde året på rad.

Jag skulle kunna ge hur många tips som helst,men hinner inte just nu...får återkomma senare.... vad är viktigast för dig att få tips om?

Bara 119 dar kvar,så är vi oxå på Naxos igen

bopia.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-04-20, 21:13
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Håller helt med Bopia! Vi är också helt förlorade till denna underbara ö, med sina fina stränder. Våra favoritstränder är Prokopios och Plaka, den senare är mycket mindre "befolkad".
Vi hittade igår SÅÅ billiga flygbiljetter fr Göteborg att vi drar till ön i slutet av maj för en kortare resa. Det är sådant som kallas bonusresa, eller hur! Vi åker nu åter för 14:e gången.

Arne och Birgitta är nu på Naxos och skriver dagliga inlägg o visar en del bilder på sin sida.

Hoppas du kommer att trvas på Naxos!

Kicki
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-04-21, 23:17
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Jag älskar Naxos!
Det är en stor ö med många möjligheter. Jag personligen gillar inte stränder där det är mycket folk. Det finns på Naxos, men Naxos är så mångsidigt, här finns allt för alla (låter tråkigt).
Jag tycker mycket om den stora stranden plaka. Den strand jag gillar mest är Pirgiaki som inte harnågra solsängar men en bra taverna.
Man kan göra många utflykter med buss

//Lena
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-04-22, 08:28
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Det känns som om det finns alla förutsättningar att förälska sig i ännu en Grekisk ö i sommar . Längtar så!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-04-25, 10:14
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Citat:
Ursprungligen postat av bopia Visa inlägg
Για σασ Buckskin.

Jag säger bara en gång Naxos alltid Naxos .
Du kommer att förstå varför Naxos är topp 1 för sjunde året på rad.

Jag skulle kunna ge hur många tips som helst,men hinner inte just nu...får återkomma senare.... vad är viktigast för dig att få tips om?

Bara 119 dar kvar,så är vi oxå på Naxos igen

bopia.
Jag skulle vilja ha lite tips på aktuella matställen att avnjuta lite god mat och dryck på. Allt från Restauranger till Tavernor till det bästa lilla Gyroshaket i stan. Vilka sevärdheter och småbyar bör jag inte missa under mina två veckor där? Vem/var serverar de godaste drinkarna? Min kvällsMojito är ju viktig

Bara tio veckor kvar!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-04-25, 10:16
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Den klart bästa Mojiton får du på Diogenes bar! Den ligger vid hamnpromenaden i Naxos stad, intill det lilla hamntorget.

Kicki
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-04-25, 10:56
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Citat:
Ursprungligen postat av Buckskin Visa inlägg

Jag skulle vilja ha lite tips på aktuella matställen att avnjuta lite god mat och dryck på.
Jeg kan varmt rekommandere bl.a. Manolis Garden på Old Market Street i Naxos Chora; god traditionel græsk mad.

På samme gade findes flere andre rigtig gode restauranter.

Men ellers findes rigtig mange gode restauranter i Naxos stad. Du kommer ikke til at sove på tom mave.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-04-25, 11:10
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Skönt att höra att jag slipper gå hungrig ;-) Det behöver man i och för sig sällan göra i Grekland. Jag skriver upp Manolis Garden och Diogenes. Kanske kombinerar dessa ställen samma kväll rent ut av
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-04-25, 22:08
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Jag vill också till Naxos, ska dit, men jag hittar inga billiga resor. Någon som har tips?
Ann-Charlotte, som alltid åker till Naxos, men är sent ute
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-04-26, 18:34
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Vi åker nu i slutet av maj o ger knappt 3000 kr för 2 personer ToR Göteborg -Aten. Samma pris finns fr Stockholm med KLM.

Kicki
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-04-26, 20:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Skiathos är en av mina favoritöar. Naxos besökte jag för första gången förra året och jag tror inte du behöver oroa dig. Naxos har fina stränder
- undrar om Plaka, stranden Janne skrev om - är den jag flydde från, inte p.g.a. naturister utan alla skalbaggar som ville dela badlakan med mig.
Prismässigt är Naxos den billigaste ön jag besökt och det gör inte saken sämre.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-04-26, 20:37
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Citat:
Ursprungligen postat av Annlotta Visa inlägg
Jag vill också till Naxos, ska dit, men jag hittar inga billiga resor. Någon som har tips?
Ann-Charlotte, som alltid åker till Naxos, men är sent ute
Vi hittade en enkel charter med apollo för 6500 per person i slutet av juli... Inte värdens billigaste men för veckors njutning får det vara värt det

/Göran
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-04-27, 12:26
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Behöver tips på allt!

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Skiathos är en av mina favoritöar. Naxos besökte jag för första gången förra året och jag tror inte du behöver oroa dig. Naxos har fina stränder
- undrar om Plaka, stranden Janne skrev om - är den jag flydde från, inte p.g.a. naturister utan alla skalbaggar som ville dela badlakan med mig.
Prismässigt är Naxos den billigaste ön jag besökt och det gör inte saken sämre.

Det låter betryggande att höra att du som också gillar Skiathos går i borgen för ön.
Om det är billigt kan man ju bara unna sig mer, det låter som utmärkta förutsättningar Skalbaggar är dock inget roligt, förhoppningsvis var det bara en tillfällighet.

Börjar redan räkna dagarna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT