Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-03, 23:22
Mirann Mirann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 9
Standard Äkta pitebo till Rhodos

Äntligen.Den 20/9 åker vi från Luleå till Rhodos,blir första gången.Ser fram emot detta,och efter allt positivt som jag läst här,så lär det nog inte bli sista gången.Som nybörjare undrar man ju alltid?Vad ska man absolut inte missa!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-04, 09:57
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Äkta pitebo till Rhodos

Hej Mirann! Här träder en positiv sjöborre fram. Det finns så mycket att berätta om ön ... rekomenderar dig att gå in på Dodekaneserna och Rhodossidan. Där får du massor av tips om vad man bör se. Och tips om fina stränder, resturanger m.m.
Lycka till! Och ha en riktigt skön semester på Rhodos.

M.v.h. Lilla sjöborren, som njutit av ön 15 gånger.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-04, 13:14
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Äkta pitebo till Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Mirann Visa inlägg
Äntligen.Den 20/9 åker vi från Luleå till Rhodos,blir första gången.Ser fram emot detta,och efter allt positivt som jag läst här,så lär det nog inte bli sista gången.Som nybörjare undrar man ju alltid?Vad ska man absolut inte missa!!
Gamlebyen må besøkes, men prøv å gå litt bort i fra hovedgatene. Lindos er en fin plass, og hvis dere skal bo i Rhodos by, er det en fin tur å gå opp til Monte Smith.

God tur til Rhodos!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-05, 11:48
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Äkta pitebo till Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Mirann Visa inlägg
Äntligen.Den 20/9 åker vi från Luleå till Rhodos,blir första gången.Ser fram emot detta,och efter allt positivt som jag läst här,så lär det nog inte bli sista gången.Som nybörjare undrar man ju alltid?Vad ska man absolut inte missa!!
Hyr bil eller vespa eller ta bussen och utforska ön! En tumregel är att den västra stranden är blåsig med steniga, karga stränder och den östra är vindstilla med sandstränder. De flesta brukar föredra den östra sidan och här finns massor att se.

Några tips är: Kalithea, Kolimbia, Ladiko, Anthony Quinn Beach, (bör vara hyfsat folktomt i slutet av september), Tsambika och Stegna. Vill ni besöka den pittoreska staden Lindos, så gör det tidigt på morgonen innan det blir för varmt. Här kan ni också passa på att äta lunch på den restaurang som utnämnts till Greklands bästa restaurang av New York Times: Mavrikos!

Vill ni ta er inåt ön föreslår jag bergsbyn Psinthos. En sömnig liten by högt upp i bergen där ni kan äta en bit klassisk grekisk husmanskost på någon av torgets två tavernor eller ta en kaffe på kafenion och hälsa på de söta gubbarna som spelar tavli medan barnen i skoluniform leker utanför på torget.

I byn Embona finns en trevlig vingård med provsmakning. Om ni frågar snällt kan ni få en guidad tur, men det är inte säkert att de talar så bra engelska just här (i Embona hittar du inte en enda turist), så kolla upp det först!

Epta Piges (Sju källor) är ett annat tips på en dagsutflykt som ni kan kombinera med bad i Kolimbia som ligger ett stenkast därifrån.

Om ni absolut vill vistas i Rhodos stad finns här några guldkorn: Vill ni bada är det bäst att lägga sig nedanför akvariet, längst ut på udden. Här är det minst folk. På Ellistranden ligger folk som packade sillar. Windy beach kan vara trevligt, men ibland blåser det så mycket att man knappt kan läsa en tidning här.
Om ni mot förmodan skulle föredra Elli är det bäst att lägga sig längst bort, mot Mandrakihamnen till. Här har de byggt upp en strandbar i St Tropez-stil och stolarna är gratis förutsatt att ni beställer något att dricka. Blir ni hungriga kan ni gå upp till restaurang Meltemi för ett skrovmål, den enda tavernan som ligger direkt på stranden i Rhodos stad.

Gamla stan är givetvis ett måste, både för shopping och genuin medeltida atmosfär, men gå hit kvällstid annars blir det för varmt. Här undviker ni Sokrates-gatan (tingel tangel och tjockt med turister) och tar er istället in i gränderna där ni fortfarande stöter på svartklädda, vänliga gummor som inte kan ett ord engelska. Sätt er inte på vilken taverna som helst här, för det fullkomligt kryllar det av turistfällor! Ett säkert kort är "Nireas" som fått utmärkelsen Rhodos bästa fisktaverna 2008. Vacker miljö, hyfsade priser och trevlig personal.

Trevlig resa till Rhodos!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-05, 23:49
Mirann Mirann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 9
Standard Sv: Äkta pitebo till Rhodos

Tack så jättemycket för alla tips jag fått.Det här blir en toppenresa känner jag på mig.Kram/Mirann
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT