Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Syros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-13, 14:53
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Syros

Hej!
Har nu blivit riktigt nyfiken på Syros så det kanske blir dit kosan bär innan Naxos i stället för Milos. Är det i Ermoupolis man 2skall" bo? (Har fyra tonåringar med oss) Snabbaste vägen dit? Rafina Pireus eller Lavrio?
Mvh Athina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-13, 16:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Syros

Ja, snabbaste vägen det är ju i så fall inrikesflyget direkt från Athen till Syros. Lite dyrt emellertid!!!

Annars går det rent förträffligt att taga sig en färja från Pireus till Syros och hamnmstaden Ermaupoli. Beräkna cirka tre timmar med Blue Star.

Att bo ja. Vi kunna rekommendera boende i lilla Kini, beläget cirka 15 minuters bussresa från Ermaupoli. Bussen kostar 1,2 € pp. En taxi kostar
cirka 7-10€ beroende på tid på dygnet.

Att bo på Kini. Ja, endera Argo Studios, (egen hemsida) alternativt
Kinibay Hotel.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-13, 17:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Syros

Om man inte bara vill vila och sola och bada så är nog Ermopouli bättre och roligare för tonåringar (och vuxna) det är ju ändå lätt att ta sig till stränder därifrån och sen ha massor att göra på kvällarna...Vi är 2 vuxna som ska dit i juli och vi ska bo i Ermopouli och sen åka runt på ön. Det blir första gången för oss på Syros..
Vår resa börjar på Tinos med 11 dagar så vi åker från Rafina ut och sen hem via Pireus troligen.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-13, 18:09
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Syros

Jag tror också på grund av mina egna erfarenheter att det vore kul för tonåringar att bo i Ermoupoli, där det finns många ställen att se på och säkert flera ungdomar. Visserligen stannade jag bara två nätter på Syros. Kanske kunde ni bo en del av nätterna på Kini och njuta av strandlivet där. Jag badade bara på en mycket liten strand i stan, men har läst att det finns söder om Ermoupoli t.ex. Azolimnos strand, som är den strand man besöker om man bor i Ermoupoli. Det är ett trevligt område med en del träd vid sandstranden.
Och lite längre söderut finns det många utmärkta badorter, t.ex. Achladi, Vari och Megas Gialos.
Jag tycker nog, att Syros är en mycket olikartad ö bland de Kykladiska öarna, i synnerhet dess huvudby E och därför ganska intressant.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-01-13, 19:24
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Syros

Tack alla! Tips på boende i stan?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-01-13, 23:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syros

Citat:
Ursprungligen postat av Athina Visa inlägg
Är det i Ermoupolis man 2skall" bo? (Har fyra tonåringar med oss)
Javisst! Ermoupolis er etter min mening eneste stedet å virkelig oppleve Syros. Det er hovedstaden i Kykladene, noe som betyr at byen lever sitt eget liv uavhengig av turismen. Masse gode restauranter, barer, kafeer og utesteder. Med tenåringer, definitivt byen å bo i hvis de vil ha litt frihet i ferien. Og en nydelig by å være i for hele reisefølget, masse å oppdage, mange turer å gå, masse historie, mange vakre gater og bydeler.

Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-01-14, 09:05
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Syros

Jag föreslår också att ni bor i Ermoupolis. Jag och min son var där för två år sen och gillade staden väldigt mycket. Ön är liten så det var väldigt smidigt att åka buss till stränderna på dagarna. Rekommenderar också att ni åker från Rafina om det passar med era flygtider. Jag insåg vid ankomsten till Aten att vi inte skulle hinna med båten från Pireus så vi hade inget val utan tog bussen från flygplatsen till Rafina istället, tog inte mer än 20-30 minuter. Väl framme var det bara att traska in på biljettkontoret köpa biljetter och sen slå sig ner på närmaste fiskrestaurang och beställa in calamares och en Mythos. Det kändes nästan som om man redan var ute på öarna jämfört med röran i Pireus.
Lycka till!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-01-14, 10:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Syros

Vi har kollat priser på Ethiron i Syros, de har annons under boende här på Kalimeras framsida. De har priser för 40-50 euro för en studio för 2 beroende på om man vill ha boende i gatuplan eller högre upp.... Vi ska dock inte boka nu utan chansar på tips från värdinnan på Tinos eller chansar på "roomsare" ... Vi kommer att anlända Syros på förmiddan så vi har hela dagen på oss att leta rum.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-01-14, 13:00
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Syros

Citat:
Ursprungligen postat av Kalypso Visa inlägg
Jag föreslår också att ni bor i Ermoupolis. Jag och min son var där för två år sen och gillade staden väldigt mycket. Ön är liten så det var väldigt smidigt att åka buss till stränderna på dagarna. Rekommenderar också att ni åker från Rafina om det passar med era flygtider. Jag insåg vid ankomsten till Aten att vi inte skulle hinna med båten från Pireus så vi hade inget val utan tog bussen från flygplatsen till Rafina istället, tog inte mer än 20-30 minuter. Väl framme var det bara att traska in på biljettkontoret köpa biljetter och sen slå sig ner på närmaste fiskrestaurang och beställa in calamares och en Mythos. Det kändes nästan som om man redan var ute på öarna jämfört med röran i Pireus.
Lycka till!
Hej och tack för svaret. Minns du möjligen när båten från Rafina gick för den ligger inte ute på tidtabellen ännu. Vi landar 13.25
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-01-14, 20:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Syros

Citat:
Ursprungligen postat av Athina Visa inlägg
Hej och tack för svaret. Minns du möjligen när båten från Rafina gick för den ligger inte ute på tidtabellen ännu. Vi landar 13.25
Var inte orolig, det går FLERA båtar på eftermiddagen /kvällen från Rafina..Bussarna dit går varje halvtimme och tar ca 25 min...Vi brukar landa samma tid och åker färja 17.30 AquaJewel Vanlig bilfärja för 20 euro/pp till Tinos. Plussa på någon euro för Syros...Färjan går Andros-Tinos- Syros-Mykonos-Naxos(eller om Mykonos är före Syros) Vi hoppar ju av på Tinos Det går även snabbåtar....
Turlistan visar bara morgonbåten än så länge men i april/maj är alla tider utlagda..

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-01-14, 23:17
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Syros

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Var inte orolig, det går FLERA båtar på eftermiddagen /kvällen från Rafina..Bussarna dit går varje halvtimme och tar ca 25 min...Vi brukar landa samma tid och åker färja 17.30 AquaJewel Vanlig bilfärja för 20 euro/pp till Tinos. Plussa på någon euro för Syros...Färjan går Andros-Tinos- Syros-Mykonos-Naxos(eller om Mykonos är före Syros) Vi hoppar ju av på Tinos Det går även snabbåtar....
Turlistan visar bara morgonbåten än så länge men i april/maj är alla tider utlagda..

Lissi
Hej Lissi!
Är det så alltså
Vad skönt i så fall, för i GTP's tjocka böcker gick inte en enda färja från Rafina till Syros i fjor...
Andros, Tinos och Mykonos? Absolut! Men inte en enda till Syros som sagt. Varken i juni eller juli.

Och tittar man på Alpha Ferries hemsida finns inte heller Syros med i tidtabellen (och inte Naxos heller).
Nu funderar vi iofs att ta Andros först och Syros sedan, men det verkar ändå bli till att byta på Tinos?!

Sven
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-01-15, 07:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Syros

Har jag så himla fel??? Jag var ju på Tinos 2 ggr förra året...Var det Andros-Tinos-Mykonos-Naxos rutten var på de stora båtarna?? Fick man verkligen byta på Tinos?? Sommaren 2007 åkte vi samma väg till NAXOS och DÅ var det stopp i Ermopouli i alla fall för då stod vi på däck och det såg helt underbart ut där!! Det var då vi bestämde oss för att åka till Syros... Då har de ändrat rutten sen dess.. Man kan ju i så fall stanna en natt på Tinos , fast då riskerar man ju å andra sidan att inte komma längre utan bli kvar på Tinos...
Lissi

..ser när jag söker från Rafina att det i dagsläget bara finns färja från Pireus...SYND att de ändrat!! Men jag tror man ska kolla när hela sommaren är utlagd.

Senast redigerad av Lissi den 2009-01-15 klockan 07:56. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-01-15, 11:41
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Syros

Ja man blir ju lite osäker...Någon som kan rutten?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-01-15, 22:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Syros

Alpha Ferries verkar ha lite "Hej kom och hjälp mej" över sin planering. Jag är ganska säker på att deras båt i högsäsong helt plötsligt börjar gå till Naxos också. På deras hemsida ser man ju också att de har Paros och Naxos inom parentes. Däremot tror jag inte att de brukar köra till Syros. Förra vintern hade ju NEL två mindre båtar som tuffade runt på en massa udda destinationer men dessa båda har blivit utdömda av myndigheterna så de finns inte kvar. Jag har för mej att de körde bland annat Syros, Paros och Naxos. Det finns så vitt jag vet ingen ersättningsbåt till dessa.
Sedan har ju SAOS ferries också kört en del udda linjer men de är strandade på grund av ekonomiska problem så det är väl osäkert om de kommer igång igen till nästa sommar.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-01-16, 08:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Syros

OK, men sommaren 2007 då VET jag att de åkte över Syros på den sena färjan från Rafina till Naxos...eftersom vi då var ombord......

Men vill ni veta redan nu säkert så satsa på färja från Pireus, då det i alla fall är snabbare/kortare sträcka...
Vi ska som sagt ta den vägen hem från Syros..

Lissi - som älskar grekiska turlistor
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-01-16, 09:33
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Syros

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Alpha Ferries verkar ha lite "Hej kom och hjälp mej" över sin planering. Jag är ganska säker på att deras båt i högsäsong helt plötsligt börjar gå till Naxos också. På deras hemsida ser man ju också att de har Paros och Naxos inom parentes.

Mvh Janérik
Hmm, ja skumt. Frågan är om det bara är ngn gammal annons som de inte orkat redigera.
För om man tittar under Time Tables så ligger ju förra sommarens tidtabeller där, och då finns varken Naxos eller Paros med...

Sven
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-01-16, 09:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syros

Greske reisebyrå har kontroll på dette med båtruter. Kontakt et som ligger i eller nær havnen dere skal dra fra eller et av de store byråene i Athen (finn på nettet - Hellasguru Matt Barrett anbefaler Fantasy Travel og Dolphin Hellas Travel Agency). Det koster ikke mer å kjøpe billetter via reisebyrå enn å kjøpe dem på egen hånd.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-01-16, 11:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Syros

Nackdelen är väl om flyget blir försenat från Skandinavien. Det hände vänner till mig när flyget blev försenat nästan 5 timmar missade de färjan som de hade förbeställt till.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-01-16, 11:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syros

Men snakk med reisebyrået om det. Noen reisebyrå kan fikse ny billett uten at det koster deg noe ekstra, kommer an på hva slags avtale de har med ferjeselskapet. Når et fly er såpass mye forsinket, vil man jo ofte ha god mulighet til å ringe reisebyrået og be dem overføre ferjebilletten til neste aktuelle avgang. (Ha med telefonnummeret deres i reisepapirene.)
En annen ting er jo at det går an å sjekke med et reisebyrå om og når det går båter. Man behøver jo ikke bestille der og da

Senast redigerad av Admirala den 2009-01-16 klockan 11:40.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-01-16, 12:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Syros

Nu har jag VÄLDIGT svårt att tänka mig att det är nödvändigt att förboka de stora färjorna om det inte är fredagsfärjor mitt i högsäsongen då många atenare ska ut till öarna. Snabbåtar kanske är annorlunda, dessa nyttjar vi aldrig om vi själva kan välja
Vi har aldrig haft några som helst problem att få plats och det är ju ofta flera avgångar man kan välja på beroende på hur flyget landar och då är det ju onödigt att förboka....

Vi tvekade på om vi skulle börjat med Syros i år (vilket vi sen inte gör) och just för att det är så himla smidigt med Rafina så skulle vi ändå ha åkt till Tinos för en övernattning och sen tagit morgonbåt till Syros för att ha dagen på oss att leta bra rum....

Det är ett kul pussel med många möjligheter att starta en resa, och det mysigaste av allt är ju att OM man inte förbokat så kan man ju vid flygplatsen helt välja fritt vart man ska...fast i år vet vi..

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT