Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Syros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-05, 17:32
LenaPernilla LenaPernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 6
Standard Första resan- Syros eller Milos?

Hej,

Vilken bra sida! Jag hoppas någon har tid att svara oss på några små frågor. Vi är ett par som ska resa till Grekland för första gången. Vi landar i Athen men reser antagligen vidare redan samma dag. Eftersom vi bara har fem dagar på oss vill vi välja en ö som ligger nära till hands. Har läst igenom alla öar här om Kykladerna på Kalimera och har vissa aningar.

Men att bara tipsa är ju inte lätt, alla priorieterar ju olika Vi vill ha en ganska lugn (men inte sömnig!) ö, party är inget måste alls, hellre romantisk. Har hittat några sådana men då är stränderna inget att tala om och för oss är en vit härlig sandstrand viktig. Helst inget bad från klippor. Dessutom vill vi åt det genuina grekiska och tycker inte om kommersen där allt exploaterats och gynnar turisterna.

Förslagen jag själv har blev Milos eller Syros. Mykonos och Naxos verkar också bra, då det verkar som man kan hitta guldklimpar ändå. Vi vill veta att vi kan ta oss därifrån efterosm vi har ont om tid. Hur går båtarna till t.ex. Syros och Milos och vad kostar det??? priset hittar jag ingenstans

Hoppas verkligen på svar, då vi åker på mån!

Mvh
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-05, 20:02
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Första resan- Syros eller Milos?

Hej LenaPernilla!

Kan bara gratulera till valet av land! Ni kommer säkert att få det jätte mysigt vart ni än åker. Även om jag är en hängiven kyklad-människa så tror jag inte att jag skulle rekomendera er att åka dit...inte om ni bara har fem (5) dagar på er. Det finns många öar närmre Athen som också är jättefina, som kanske inte slukar så mycket restid!!

Men allt beror ju på, när landar ni i Athen och när ska ni vara tillbaka på flygplatsen? Utan dessa uppgifter är det omöjligt att kolla båtar och tider. Man kan generellt säga att snabbfärja är dubbelt så dyr som den långsamma, så det handlar ju lite om vad man är beredd att betala för sina fem dagar också! Kom med mer info så kan säkert jag eller någon annan ge tips och råd!!

Liselotte
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-05, 20:54
LenaPernilla LenaPernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Första resan- Syros eller Milos?

Hej Liselotte
Du menar alltså att det är för långt att åka till Syros eller Milos? Jag som tyckte att Syros verkade relativt nära, stod att det skulle ta 3 tim med snabbfärja.

Vilka öar rekommenderar du istället? Vi kommer fram till Athen kring lunch mån den 7:e och flyget går igen den 11:e på morgonen.

Tack för svar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-05, 21:41
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Första resan- Syros eller Milos?

Du har helt rätt, det tar ca 2,5-3 timmar med snabbfärja till Syros! Men det är ju inte alltid som färjorna går bara för att man själv kommer ner till hamnen även om man gärna vill det!!

Här är länken till de flesta färjor

http://www.danae.gr/ferries-Greece.asp

Vad jag kan se så går det en färja 17,45 som är framme 20,15 på Syros (det går en vid 13-tiden också, men den tror inte jag att ni hinner med om ni landar vid lunch). Den skulle kanske passa er?

Vilka priser som gäller (beroende på vilka typer av biljetter som finns kvar) kan jag inte kolla för just denna rutten, det är för få dagar kvar. Men veckan efter så ligger ekonomibiljett på 46,50 euro/pers enkel resa. Businessbiljett kostar 62,50/pers enkel resa.

Eftersom ni har relativt begränsad tid så tycker jag att ni ska hålla er till de Saroniskaöarna. Visst, inte lika fina stränder (jag har inte besökt alla öarna där! så egentligen kan jag inte säga så!) som i kykladerna, men ni får mer tid till att vara där och det kostar mindre att ta sig dit!

Själv skulle jag välja Hydra, mer för att jag tycker att det verkar vara en genuint Grekisk ö, vilket jag prioriterar framför fina stränder. Jag har aldrig varit där, vill jag påpeka!

Men framför allt vill jag rekomendera er att till nästa år ta en 2-3 veckors tur i kykladerna det är underbart!!

Vad ni än väljer...lycklig resa / Liselotte
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-06, 05:07
LenaPernilla LenaPernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Första resan- Syros eller Milos?

Tack så hemskt mycket för all hjälp Liselotte! vad gullig du är Dte blir kanske Hydra ändå. Vad kostar båt dit? känns som om du kan detta bättre än jag...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-06, 10:03
LenaPernilla LenaPernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Första resan- Syros eller Milos?

Och nu har jag läst att Syros ska vara hemskt tråkigt, smutsigt, jätteofräscha hotell, bara äckliga katter och dyrt!

Stämmer detta? Ni skrev ju så mycket bra om Syros
Jag vill ju tro på er
Nu åker vi så snart, så jag blir jättenervös, varför skrivs det massa dåligt om Syros?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-06, 11:19
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Första resan- Syros eller Milos?

Båtarna till Hydra går ofta och det tar dryga timmen dit. Kostnaden för en biljett är ca 25-30 euro/pers enkel resa.

Inte tror jag att Syros är smutsigt och äckligt, ska ju själv dit om mindre än en vecka, jag vill tro att det är en vacker ö!

När du kommer hem, skriv gärna och berätta om vilket resemål det till sist blev och vad du tyckte om platsen

Liselotte
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-06, 12:30
LenaPernilla LenaPernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Första resan- Syros eller Milos?

Hej Liselotte,

ja, vi får hoppas att de hade otur.
Vi åker imorgonbitti jag hör av mig om hur resan blev
trevlig resa till dig med!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT