Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2016-12-12, 08:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Måndag 12 December. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Haha, ni har blivit tillvanda vid flygfotogenen, kan det ha med de många flygturerna att göra? Själv minns jag med en viss fasa när vi traskade runt ön med Roussos som ville bli omvald till borgmästare, (och som inte blev det, tur för honom, otur för Kalymnos) och ideligen blev vi bjudna på husets eget vin eller liknande...bara att ta emot...det blev godare vartefter...väldigt kul sällskap när vi gått färdigt för dagen...


Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
...och vi andra som INTE är med där (...av en eller annan anledning) får med vår fantasi till hjälp måla upp våra egna bilder av er resa
Ja, det är lite synd. Antar att det beror på att Kalimeras bilduppladdningar är avstängda. Men Arne. Du har ju använt forumbilder.se tidigare. Kanske du kan använda det igen?

/Netwolf
Svara med citat
  #22  
Gammal 2016-12-12, 09:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Måndag 12 December. Chania

Det är tidsödande att sitta och ladda upp bilder på mer eller mindre långsamma uppkopplingar, det ska vi nog ha med i beräkningen.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2016-12-12, 09:51
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det är lite synd. Antar att det beror på att Kalimeras bilduppladdningar är avstängda.

/Netwolf
Vad jag menade var att det går ju lika bra liksom... som att läsa en bok utan bilder vilket ju de flesta gör

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det är tidsödande att sitta och ladda upp bilder på mer eller mindre långsamma uppkopplingar, det ska vi nog ha med i beräkningen.
Ja, var och en väljer vad de vill slösa sin tid på. Använder mig själv av PHOTOBUCKET där jag skapat många album hur lätt och snabbt som helst och som jag sedan länkat till via e-post och annat. Mottagarna kan sedan välja hur de vill se bilderna - en och en, som bildspel eller "view a story". Helt suveränt bra! Har även använt mig av enstaka bilder som jag lagt in här på forumet någon gång ibland. / Simetra
Svara med citat
  #24  
Gammal 2016-12-12, 09:55
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 349
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Tack Arne och Birgitta för mycket trevlig läsning så här i juletid.
Jag går gärna in och kollar fotona på FB fast jag egentligen inte gillar FB. Ha det nu riktigt bra på älskade Kreta.

Marilene
Svara med citat
  #25  
Gammal 2016-12-12, 10:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

I morse sa jag till min man när vi startade till jobbet att nu känner jag på mig att mörkret börjar tynga mig. Tycker att jag i år har klarat mig ganske bra. Så tack för att ni bidrar med lite mera värme och ljus än vad vi har här i alla fall. Skulle vara så fint att nångång resa till Grekland över julen. Den där ouzomezen i saluhallen skulle jag gärna smaka på.

Skall kolla Fb-bilderna.

/ Anne
Svara med citat
  #26  
Gammal 2016-12-12, 10:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Simera - jag använde också photobucket i många år men har faktiskt gått över till imgur. Den är den användarvänligaste bildsajten jag stött på. (Nämner det för dem som kanske inte gillar photobucket eller har letat efter ett bra ställe att ladda upp sina bilder på).
Svara med citat
  #27  
Gammal 2016-12-12, 14:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Måndag 12 December. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Till vår förvåning visade det sig att fotogenen faktiskt var drickbar,något densamma i normalläget icke är.
Ni ser, övning ger färdighet!

Härligt att följa er igen!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2016-12-12, 22:47
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Arnes adventskalender
Jag ska försöka läsa varje dags kalender framöver. Tack Arne! Ha en fantastisk semster!

Helena S
Svara med citat
  #29  
Gammal 2016-12-13, 08:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 13 December. Chania. Mot Paleochora

Tisdag 13 December. Chania. Mot Paleochora.

Uppenbarligen har det regnat denna natt. Gatstenarna i gränden äro våta . sak samma med vårt balkongbord. Utetermometern visar nu vid åttatiden på svaga 15 grader,och någon sol finnes ej att skåda.

Under gårdagen erhöllo vi besked hemifrån att köparen av vårt radhus vederbörligen inbetalat handpenningen på i runda tal 200.000 Sek.
Vi själva betalade handpenningen på HSB-lägenheten redan den 7 December allt enligt avtalet.

Så gick vi ner till receptionen att betala för våra trenne nätter här på pensionatet. 40 € per natt är enligt vårt förmenande ett bra pris då det ingår AC samt daglig städning. Rummet är på 45 kvadrat och har en fin balkong. Det finnes fyra bäddar samt ett praktiskt duschrum med toalett.

Vi har därtill bokat fyra nätter från den 13 Januari i anledning av hemfärden den 17-e dito. Pensionatet heter Hanim Lounge

Pensionatet har såvitt vi kunnat erfara sex rum fördelade på tre våningsplan. Alla rum äro pietetsfullt renoverade. Kan bokas via Booking.com alternativt direkt till pensionatet.

Vid elvatiden igår tog vi den korta promenaden upp till den vackra saluhallen att intaga varsin lunchouzo med tillhörande mezetallrik. Åtta Euro kostade kalaset, men mezetallriken motsvarade en hel lunch för oss.

Slaktaren i butiken mittemot hade tydligen slintit med köttyxan och hade vänsterhanden i bandage. Tvenne fingrar var tejpade. Slaktaren hade dock inga problem med att hålla verksamheten igång.

En sång-och musikgrupp bestående av sex albanska ungdomar anlände till vår cafenion att bjuda underhållning. Gruppen var suveränt professionell, och erhöllo av oss fyra Euro i insamlingsbössan.

Besökarna i saluhallen voro nästan uteslutande greker.
Vi inhandlade ett stycke kryddig kretensisk ost i butiken just vid ingången. Osten skola mumsas på i studion nr 1 i Paleochora.

Vid pass halv två vandrade vi hemåt att siesta vila.

När klockan nalkades fem gick vi upp till Taverna Röda Cykeln att spisa middag. Birgitta fick sin tomatsoppa som hon så innerligt trånar efter vid besök i övärlden. Arne fick en helportion grekiska vällkryddade köttbullar med pommes.
Vi voro denna afton de enda matgästerna. En anmärkningsvärd scenförändring jämfört med söndagens välfyllda tavernor.

Tillsammans med ett krus vitt stannade notan på sexton Euro.
Vi gick hemåt i den varma kvällen att på rummet lyssna på nyheterna hemifrån samt sportnytt, innan det var nattardags.

Idag har vi klockan halv tolv förbokat Georges taxi att hämta upp oss och våra ränslar för den korta färden till bussterminalen i Chania. Bussen till Paleochora avgår 12.30 att forsla oss längs kustvägen via de igenbommade turistbyarna Kato Stalos, Ag Marina, Platanias och Geriani, taga oss fram till Maleme där det blir den vackra vägen över bergen ner till Paleochora. Beräknad ankomst Paleochora 14.30.

Vännen Flora har lovat ombesörja transporten till Haris Studios.

Lite bilder från gårdagen lägges in i Kalimeras Facebook

Livet leka

Arne och Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2016-12-13 klockan 08:15.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2016-12-13, 08:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Tisdag 13 December. Chania. Mot Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
En sång-och musikgrupp bestående av sex albanska ungdomar anlände till vår cafenion att bjuda underhållning. Gruppen var suveränt professionell, och erhöllo av oss fyra Euro i insamlingsbössan.
Trevlig gest av er!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2016-12-13, 09:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tisdag 13 December. Chania. Mot Paleochora

Kikade på Hanim lounge nu - vilka fina studios! 40€ var då verkligen inget överpris. Ser ut att vara ett ställe med atmosfär.

Helena S - jag också! Julkalendern från Kreta är ett trevligt inslag varje förmiddag.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2016-12-13, 10:23
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Det är ett måste att kika in i denna kalender varje dag!

/ Anne
Svara med citat
  #33  
Gammal 2016-12-13, 10:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Skulle den dröja någon dag så ser jag framför mig hur öns internet har brakat ihop, Arne står och studsar som ett nervigt fullblod i en startbox utanför kommunkontoret för att få fatt på den tekniskt ansvariga medan Birgitta sitter och stickar och tar det med stoiskt lugn.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2016-12-13, 12:22
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Skulle den dröja någon dag så ser jag framför mig hur öns internet har brakat ihop, Arne står och studsar som ett nervigt fullblod i en startbox utanför kommunkontoret för att få fatt på den tekniskt ansvariga medan Birgitta sitter och stickar och tar det med stoiskt lugn.

Ha ha!!! Den var go!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2016-12-13, 14:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Masse

Fast jag har lite inside i form av sms från Birgitta under åren, när tekniken fallerat för plikttrogne rapportören Arne.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2016-12-13, 14:24
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Skulle den dröja någon dag så ser jag framför mig hur öns internet har brakat ihop, Arne står och studsar som ett nervigt fullblod i en startbox utanför kommunkontoret för att få fatt på den tekniskt ansvariga medan Birgitta sitter och stickar och tar det med stoiskt lugn.
Hur kunde du gissa å rätt Inkan? Och nu har jag fått bud på att sticka en halsduk till Raina i receptionen på Hanim. Jag blir så glad när jag får nåt att sticka!

För övrigt var det nästan med sorg vi åkte från vår studio, Lonicera på Hanim Lounge. Det är så hemtrevligt. Samt att allt är så nära. Tavernor, apotek och minimarket. Samt trevlig personal och taxichaufför. Och ett bra pris även om det är i lågsäsong. Men vi kommer tillbaks i 4 nätter i januari.

Birgitta.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2016-12-13, 14:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Det är lätt att gissa rätt Birgitta, jag minns ju t ex dina sms när du hade glömt koden till bredbandet på Skäret. Färjeturerna är ju glesa så Arne var startsnabbare än Usain Bolt när det gällde att komma med färjan för att kunna åka hem och hämta lappen med koden.

Så ni fick kaprifolstudion. Den såg verkligen fin ut - och gigantisk!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2016-12-13, 15:22
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tisdag 13 December. Chania. Mot Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Kikade på Hanim lounge nu - vilka fina studios! 40€ var då verkligen inget överpris. Ser ut att vara ett ställe med atmosfär.

Helena S - jag också! Julkalendern från Kreta är ett trevligt inslag varje förmiddag.
Vi har bare "nesten" bodd der
Likevel kan jeg rose dem "opp i skyene" for spesielt god service

Vi hadde bestilt Hanim Lounge for noen år siden,
Noen dager før vi skulle reise til Chania fikk jeg en mail fra dem.

De ville informere om at de var påbegynt gravearbeid i gaten, de visste ikke hverken hvor mye det skulle graves, eller hvor lang tid arbeidet ville pågå..
Så om vi ville, kunne vi kostnadsfritt avbestille! (fristen var ute på booking.com)
- siden vi ikke er A-mennesker, og gjerne ville sove litt lenger enn til kl 7, avbestilte jeg...
Jeg takket selvsagt for utmerket service
- fikk hyggelig svar, de forsto oss godt.
Ikke nok med det, men vi ble invitert på kaffe!
"- kom gjerne innom på kaffe, det ville være så koselig å hilse på deg/dere"

Jeg t r o r dette er litt over "gjennomsnittet" og at det sier "alt" om stedet
Svara med citat
  #39  
Gammal 2016-12-13, 15:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tisdag 13 December. Chania. Mot Paleochora

Kari Vilken service!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2016-12-13, 15:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Ni åker till södra Kreta och vi lämnar! Ni har väl varma kläder med er, för nu blir det blåsigt och kallt? Men vid värmen vid KKE:s brasa och med varm rakómello får ni nog upp värmen hoppas
/ Jannis och önskar er varmare väder och goda dagar i er favoritby.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT