Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-24, 18:09
micke63 micke63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 44
Standard hemkommen från parga

hej alla vi är nyss hemkomna efter kombi resa lefkas/parga .Vi trivdes toppen bra och bodde på byzantio hotell vid valtos stranden .De som kommer efter oss hoppas jag får lite svalare än veckorna vi varit,mysiga promenader bland oliv lundar och annat var bara att glömma då termotern var 40+ vissa dagar.Kan verkligen rekomendera resturang sakis uppe på höjden i parga det var nog här uppe vi trivdes bäst.Det var otroligt mycket folk runt hamnen på kvällarna och barerna som försöker överösta varandra var ganska jobbigt tycker jag men det passar säkert andra//micke 63
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-24, 20:09
Krille74 Krille74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 44
Standard Sv: hemkommen från parga

lungt å skönt på sakis+bra priser
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-24, 21:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: hemkommen från parga

- det er nesten bare såvidt jeg våger å si det.....

...men v i fikk ikke spesielt god mat på SAKIS faktisk, ble skuffet fordi "alle" skryter av stedet
Deres husets vin er den dårligste jeg har smakt...så???
Men hyggelig service fikk vi

-det ble likevel med e t t besøk for oss, kveldens middag er jo viktig

Vi var ellers veldig godt fornøyd med maten vi spiste i Parga
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-24, 22:01
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: hemkommen från parga

Ja jag längtar till 10 september! 40 grader kan inte vara nådigt! Olivlundarna gav väl lite svalka ändå?
Sakis ligger så fint. Jag trivs också bäst där omkring. Servicen är i topp men vinet...nja...bättre har jag druckit. Vi beställde husets röda. Iskallt och med en pikant smak av kylskåp! Vi kanske bara hade otur? Solnedgången där uppe går däremot inte av för hackor!

Jenny- som längtar efter saganaki och Anthoussas goda fasolakia!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-24, 22:08
micke63 micke63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 44
Standard Sv: hemkommen från parga

Vi testade bara det vita vinet som vi tyckte var helt ok.Testa gärna pork in earthen pot.En gryta med fläskkött potatis vittvin feta ost lök eller stifadon som också var kanon,//micke
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-25, 06:46
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: hemkommen från parga

Citat:
Ursprungligen postat av micke63 Visa inlägg
hej alla vi är nyss hemkomna efter kombi resa lefkas/parga .Vi trivdes toppen bra och bodde på byzantio hotell vid valtos stranden .De som kommer efter oss hoppas jag får lite svalare än veckorna vi varit,mysiga promenader bland oliv lundar och annat var bara att glömma då termotern var 40+ vissa dagar.Kan verkligen rekomendera resturang sakis uppe på höjden i parga det var nog här uppe vi trivdes bäst.Det var otroligt mycket folk runt hamnen på kvällarna och barerna som försöker överösta varandra var ganska jobbigt tycker jag men det passar säkert andra//micke 63
Oj de va mäktig värme !!
Stort omslag för kroppen men de blir skönt med värme . Blir de så varmt när vi är där så blir det en semester som " bara vara" . Blir säket bra de oxå efter ja jobbat 2 sommrar i rad utan semester .

Låg det någon Super Market i Valtos ? Vi ska ju bo i lgh 3 pers så nog behövs det handlas . Åh så mysigt få sitta ute och äta frukost med hela Valtos sköna vy ut mot havet.
På tal om havet så är säkert havet mkt uppvärmt nu samt många morgon tidiga simmturer blir det.
Hur många grader tror du det va i havet?
Nu står vår nedräknare på 19 dagar samt vilken skön känsla , snart ligger vi på en solig varm strand och slappar
Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-25, 07:22
micke63 micke63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 44
Standard Sv: hemkommen från parga

Hej birgitta har för mig att du sa att du skulle bo på ionian isåfall har du kanske 200 meter till 2st super markets på valtos samt nära till parga stad `bara`backen kvar upp till gamla stan.Det var varmt ivattnet kanske 25grader så det svalkade lite än, fast det var betydligt svalare här än det var på lefkas så ha en trevlig resa ni som har den kvar att se fram emot.//micke
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-26, 09:07
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: hemkommen från parga

Citat:
Ursprungligen postat av micke63 Visa inlägg
Hej birgitta har för mig att du sa att du skulle bo på ionian isåfall har du kanske 200 meter till 2st super markets på valtos samt nära till parga stad `bara`backen kvar upp till gamla stan.Det var varmt ivattnet kanske 25grader så det svalkade lite än, fast det var betydligt svalare här än det var på lefkas så ha en trevlig resa ni som har den kvar att se fram emot.//micke
Tack va bra , skickar min son till Super Market ( 20År ) , en rolig kick för honom se skillnad .Sen får min man samt sonen bjuda på frukost ute i de sköna .Med den fina utsikten från vår lgh kan man njuta länge.
Ett tidigt morgon dopp är ett måste , 25 gr är perfekt.
Birgitta med 18 dagar kvar
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-26, 10:11
karin.w.t karin.w.t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 11
Standard Sv: hemkommen från parga

Hmmmm - att termometern slår i topp under runt slutet juli och början av augusti får man nog räkna med men visst är det jobbigt!! Speciellt om luftfuktigheten dessutom är riktigt hög. Föredrar själv att åka i början av september. Då har även alla italienare och grekerna själva slutat sin semester. Jag lovar dig att det är skillnad som natt och dag runt hamnområdet. Kul att du tyckte om Parga.
Åker snart tillbaka. Vi ska fira vår 1-åriga bröllopsdag där. Gifte oss hos borgmästaren i Parga förra året (efter 24 års funderande..)
Karin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-26, 10:13
karin.w.t karin.w.t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 11
Standard Sv: hemkommen från parga

Kari! Äntligen en till! Jag har länge funderat på vad som är så speciellt med Sakis..!?!?
Personligen äter vi aldrig där. Har givit det två chanser under våra vistelser i Parga men har blivit lika besviken varje gång. Så visst vågar man säga vad man tycker!

Karin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-26, 10:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: hemkommen från parga

Citat:
Ursprungligen postat av karin.w.t Visa inlägg
Åker snart tillbaka. Vi ska fira vår 1-åriga bröllopsdag där. Gifte oss hos borgmästaren i Parga förra året
Grattis!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-26, 10:39
karin.w.t karin.w.t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 11
Standard Sv: hemkommen från parga

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grattis!
Tusen tack
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-26, 11:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: hemkommen från parga

Citat:
Ursprungligen postat av karin.w.t Visa inlägg
Kari! Äntligen en till! Jag har länge funderat på vad som är så speciellt med Sakis..!?!?
Personligen äter vi aldrig där. Har givit det två chanser under våra vistelser i Parga men har blivit lika besviken varje gång. Så visst vågar man säga vad man tycker!

Karin
Jag har ätit där tre gånger men det är ju några år sen sist. Mitt livs godaste spetsofai har jag ätit där annars var maten helt ok även om jag inte minns att någon av de andra rätterna utmärkte sig särskilt. Vid den kalimeramiddag som vi var ett gäng som avnjöt tillsammans för några år sedan var alla rätterna vällagade och goda. Min favoritplats i Parga blev dock Meetings men det är ju en ouzeria och inte en taverna. Tilltuggen och familjens bergste var helt fantastiska. En gång fick jag en djuptallrik med en underbart god köttsoppa som tilltugg till retsinan.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-07-26, 11:48
karin.w.t karin.w.t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 11
Standard Sv: hemkommen från parga

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har ätit där tre gånger men det är ju några år sen sist. Mitt livs godaste spetsofai har jag ätit där annars var maten helt ok även om jag inte minns att någon av de andra rätterna utmärkte sig särskilt. Vid den kalimeramiddag som vi var ett gäng som avnjöt tillsammans för några år sedan var alla rätterna vällagade och goda. Min favoritplats i Parga blev dock Meetings men det är ju en ouzeria och inte en taverna. Tilltuggen och familjens bergste var helt fantastiska. En gång fick jag en djuptallrik med en underbart god köttsoppa som tilltugg till retsinan.

Eva
Man kan ju naturligtvis ha otur. Annars så delar vi favoritplats. Meetings antar jag är densamma som Anáykio ouzeria. Det blir många besök under en Pargavistelse. Pröva också EDEN - de har bl a Pargas godaste Tirramisou.

Karin

Senast redigerad av karin.w.t den 2012-07-26 klockan 11:49. Anledning: Felstavning
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-07-29, 22:14
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: hemkommen från parga

Lekfas + Parga i kombination känns lyckat, 10 år seda vi var på Lefkas, men vill gärna åka dit igen
Nu är även jag hemkommen och positiv till Parga. Det var så mysigt där med alla gränder.
MEN även vi drabbades av högtrycksryggen som sveper över Medelhavet..det var varmt...det var bada, bada o bada som gällde hela tiden - mer orkade man inte...i fredags var det extremt hög luftfuktighet så på kvällen när vi var o åt middag, reste sig folk o gick en vända för att försöka få svalkat ner sig lite, men omöjligt. Vi åker alltid under juli el augusti då vi har skollov att rätta oss efter, men har inte haft så här varmt tidigare....men man ska inte klaga

På badbåten till Lichnos pratade vi lite med "kaptenen" som berättade att antalet turister i Parga är ungefär detsamma som tidigare, till skillnad mot ute på öarna. Skandinaviska turister minskar medans antalet turister från bl a Serbien, Ukraina o Kosovo ökar...tyvärr är det inte en köpstark turistskara vilket medför minskade intänkter, o detta är ju inte bra för dem.

Sakis gillade vi och det klart mest prisvärda av de restauranger vi besökte under veckan. God mat och - som alltid - trevlig service o personal.

Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-07-30, 00:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: hemkommen från parga

Citat:
Ursprungligen postat av karin.w.t Visa inlägg
Kari! Äntligen en till! Jag har länge funderat på vad som är så speciellt med Sakis..!?!?
Personligen äter vi aldrig där. Har givit det två chanser under våra vistelser i Parga men har blivit lika besviken varje gång. Så visst vågar man säga vad man tycker!
Karin
Bra vi er to, Karin - og kanskje blir vi flere og ?
- for det er faktisk sjelden vi har fått mat vi har blitt så skuffet over som vi ble den kvelden på Sakis og det skyldes ikke b a r e at forventningene var høye.
Det begynte bra med en velkomst ouzo, men...

Foruten udrikkelig husets hvitvin, fikk vi varmt hvitløksbrød som så fristende og godt ut, men... som viste seg å være så s e i g t at det nesten ikke kunne tygges
- om det var varmet opp igjen flere ggr, eller brødet var gammelt er vanskelig å si ?
På en PIKILIA for to
- fikk vi en gemista ( tomat) med smakløs og kladdete ris.
- fritert squash og grillet paprika som var god
- tzatsiki som var ok
- en liten tiropita, ganske ordinær
- noen båter poteter fra ovnen som var gode
- en mix grill hvor lamme"koteletten" var uspiselig ( det lille som var av kjøtt var s e i g t), et stykke kyllingfilet som var tørrere en vanlig, men ganske ok.
Pølse som ikke var i nærheten av de greske pølsene vi bruker å få og liker så godt, og en bifteki som var ganske ordinær.

Ingen kom og spurte om det smakte, men.. da vi gjorde tegn til å ville betale, kom en hyggelig servitør, jeg syntes han så litt beklemt ut, som om han visste at vi ikke hadde fått bra mat ( innbilning kanskje )

Han ville gjerne gi oss kaffe, eller mer ouzo "på huset", men vi sa nei takk til det, da skrev han bare "19 euro" på papirduken, det var regningen!

M y e for pengene dersom det hadde vært et så godt måltid som vi bruker å få
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-07-30, 07:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: hemkommen från parga

Låter jättetrist. Ibland blir det ju så med populära tavernor. Det här är ju en gammal taverna och kanske är det inte sammma kockar eller gummor som står vid grytorna längre. Är ju ett antal år sedan jag var där. Har också besökt tavernor som andra rekommenderat och blivit väldigt besviken.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-08-09, 16:16
Madpals avatar
Madpal Madpal är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: hemkommen från parga

Intressant. Kom själv hem i måndags och noterade många tomma solstolar på Valtos. Enligt Apollo guiden är det fullt, svenskar föredrar Lefkas, och Svennar Parga. Det som framförallt minskat är den grekiska turismen. Positivit med Parga var annars att de skandinaviska turisterna inte var i majoritet.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-08-09, 16:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: hemkommen från parga

Citat:
Ursprungligen postat av Madpal Visa inlägg
Intressant. Kom själv hem i måndags och noterade många tomma solstolar på Valtos. Enligt Apollo guiden är det fullt, svenskar föredrar Lefkas, och Svennar Parga. Det som framförallt minskat är den grekiska turismen. Positivit med Parga var annars att de skandinaviska turisterna inte var i majoritet.
Parga brukar ha en mycket stor andel italienska turister i augusti. Vad betyder svennar?

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-08-09, 16:51
Madpals avatar
Madpal Madpal är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: hemkommen från parga

Parga generellt utmärkte sig inte med den godaste maten jag ätit i Greklan (smaken är som baken och kan inte diskuteras). Däremot var det intressant att notera hur olika man hantera "klagomål". På Filomania, den italienska nära Sakis taverna, var vi tre personer som konstaterade att det var något fel på vissa feta-bitar i Xoriatiken. När vi påtalade detta för "hovmästarinnan" fick vi till svar att det var ur samma paket, att det inte var något fel. Och eftersom det inte var något fel enligt henne var det knappast någon mening att byta till en nya Xoriatikis.
Två kvällar senare beställd vi skordalia på Sodis, vid hamnen, jisses vilken sörja, som måste varit gjord på pulvermos = klister. Påkallade uppmärksamheten att det var något fel. Positiv respons - would you like something else instead, and of course no charge. Helt annan attityd, som gör att jag hellre går tillbaka till Sodis än Filimania.

Flera tavernor tog betalt för bröd vi avbeställt det och det hände flera gånger att vi blev debiterade saker vi inte hade beställt. Det var lite trist, det har jag inte tidigare varit med om så ofta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT