Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-05-06, 12:43
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 63
Standard Åka över till Bodrum!

Någon som vet om det ställer till "problem i passet" om man åker över till Bodrum,Turkiet en dag eller två?
En annan fråga om någon kanske vet;
Min dotters pojkvän som är turkisk medborgare, kan han åka över till ,oss på Kos utan visum? Eller finns det nåt tillfälligt turistvisum för turkarna? Har vänt mej till ambassaderna men deras svar är rena rama kinesiskan!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-05-06, 14:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Åka över till Bodrum!

Vi har åkt över till Kusadasi från Samos, och det var inga problem, men passen skulle lämnas dagen innan, och vi fick en massa stämplar. Hur det är med Bodrum vet jag inte, och inte heller hur det funkar för din dotters pojkvän
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-05-06, 19:06
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Åka över till Bodrum!

Citat:
Ursprungligen postat av Mia62 Visa inlägg
Någon som vet om det ställer till "problem i passet" om man åker över till Bodrum,Turkiet en dag eller två?
En annan fråga om någon kanske vet;
Min dotters pojkvän som är turkisk medborgare, kan han åka över till ,oss på Kos utan visum? Eller finns det nåt tillfälligt turistvisum för turkarna? Har vänt mej till ambassaderna men deras svar är rena rama kinesiskan!
Jag har åkt från Kos till Bodrum (över dagen) och även vice versa, inga problem! Behöver inte lämna ifrån er passet vad jag minns (3 år sedan). Inte heller från Rhodos till Marmaris, däremot är det fortfarande så från Samos till Kusadasi (2 år sedan), olika regler konstigt nog.
Vad gäller din dotters pojkvän som är turkisk medborgare, så borde han väl veta eller lätt kunna ta reda vad som gäller.

Bodrum är fint och lite "tjusigt" om ni inte varit där förut
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-05-07, 08:43
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 63
Standard Sv: Åka över till Bodrum!

Tack för svaren, då blir det nog en tur till Bodrum.
Pojkvännen borde veta men det "händer inget" med ungdomarna, dom tar det som det kommer medans jag är en person som vill veta och kunna planera därav frågan.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-05-07, 10:50
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Åka över till Bodrum!

Jag TROR det har betydelse om ni åker charter eller på egen hand.

Jag har för mig att FÖRR var charterreglerna så att man kunde nekas att åka med charterflyget hem från Grekland, om man hade en stämpel som visade att man hade varit över i Turkiet under sin chartervistelse. Men det är nog många år sedan. Om ni är där på charterresa är det nog säkrast att fråga arrangören...

/kimmen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-05-07, 14:25
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Åka över till Bodrum!

Jeg har lest litt på Ving og Tui om visum til Tyrkia og jeg slo opp den tyrkiske ambassaden i Oslo der det står mye informasjon i detaljer, men mye å lese.
For meg ser det ut til at svenske statsborgere ihvertfall må ha pass, da den nasjonale ID ikke gjelder her. Videre må visum søkes digitalt - automater på flyplassene ble fjernet i fjor.
Det er kanskje mulig at man ved en chartret utfluktsbåt kan ordne visa via dem for dagstur, men jeg finner ikke konkret informasjon om at dette lenger er tilfelle.
Ring eller sendt epost til den tyrkiske ambassaden i Sverige - engelsk bør gå bra.
Det er mulig det er gjort visse innstramminger pga asylstrømmen. Det er jo ikke koselig å bli nektet innreise, eller måtte stå i endeløse køer i varmere strøk.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT