Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-10-02, 12:31
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Vandra på Samos

Hej alla!
Först en bild, som togs för drygt en vecka sedan i Kosmadie:



På Samos pågår nu ett arbete med att röja leder och märka upp dessa på ett för vandraren betryggande sätt. Tydligen med stöd av projektmedel. Samos natur och kultur förtjänar verkligen det. Där är egentligen obegripligt att det tidigare inte tagits ett samlat och ordentligt grepp om vandringsmöjligheter. De är ju ”oändligt” många och kan anpassas för i sort sett alla. Kanske har man även här kommit till insikt om att den sk. vandringsturismen är på stark frammarsch och att ”vanlig” besökssäsong med den kan förlängas.

Tidigare och befintlig struktur har funnits och finns i Nightingale valley med avgränsning Kokkari, Lazarus (en av öns högsta toppar) och byn Ambelos. Här har leder, många forna åsneleder, röjts fram och märkts upp av ideella krafter. Under många vandringar här har jag ställt mig frågan om hur länge de kommer att orka....

Nåväl - på fotot ges ett exempel på runda, en tuffing som kräver styrka i framförallt fötter och knän. Jag rekommenderar medsols vandring. Den sliter minst och vidgar efterhand vyerna över stora delar av ön på bästa sätt.

Jag har tidigare gått hela rundan, förra veckan blev det mellan Kastania (taxi från Votsalakia), Kosmadei, Marathokambos och Votsalakia. Åsneleden mellan Kastania och Kosmadei var höjdpunkten, liksom fikan med bjudhutt i Kosmadei. Behövdes för det är faktiskt kallt på 700 - 800 meters höjd.😉

Återkommer med fler, förhoppningsvis inspirerande bilder.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-10-02, 15:41
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Vandra på Samos

De där var ju lite roligt,jag tog samma foto igår
Men lika hurtig som dig är vi då inte,vi åkte bil.

Pia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-10-02, 16:12
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Vandra på Samos

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Återkommer med fler, förhoppningsvis inspirerande bilder.
Inspirerende er det allerede Ser frem til mere info.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-10-03, 05:37
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Vandra på Samos

Som du säger, Samos natur och kultur är fascinerande. Även jag ser fram emot kommande rapporter och bilder, Anders!

Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-10-03, 13:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vandra på Samos

Kul att de arbetar med att röja leder så att fler upptäcker att Samos är en bra vandringsö. Som du skriver så är det många som gillar att vandra, och då under lågsäsong, så det skulle vara jättebra för Samos om det kom fler vandringar.

Den vandringen du gjorde här skulle jag nog inte orka med idag, tidigare i livet hade det gått bra, men kroppen är äldre och svagare.

Ser fram emot fler inspirerande bilder.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT