Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-21, 13:10
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Det blev Naxos

Då var det bokat och klart, efter mycket velande om vi skulle välja Karpathos eller Naxos så har vi nu äntligen bestämt oss. Det blev Naxos det ska bli så underbart att äntligen få se ön jag har velat åka till så länge.

Vi hade tänkt åka charter, men efter mycket hjälp härifrån och många skräckhistorier om dom båtar chartern har, så bokade vi flyg och boende själva, båten över ska jag fixa senare dom bad mej återkomma i Maj när dom nya turlistorna är färdig.Tack alla som har hjälpt mej med diverse frågor.

Vi ska bo på Pension Irene 2, är det någon som har bott där? som vet något om hotellet som ni kan dela med er av så vore jag jätte tacksam
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-21, 16:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Det blev Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Det blev Naxos det ska bli så underbart att äntligen få se ön jag har velat åka till så länge.
Grattis! Det kommer bli fantastiskt!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-21, 21:24
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Det blev Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grattis! Det kommer bli fantastiskt!
Tack det tror jag med,ser fram emot att se dom vackra gränderna med egna ögon som jag bara sett på bilder förut..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-21, 21:41
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Det blev Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Det blev Naxos det ska bli så underbart att äntligen få se ön jag har velat åka till så länge.
Grattis till ett bra val Theresa! Nu får du se dom söta gränderna i verkligheten!
Vart flyger ni till/från? Tänk på att ni ev kan komma att behöva en övernattning där isåfall...

Yanna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-21, 21:56
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Det blev Naxos

tack, vi flyger från Arlanda till santorini, vi flyger med apollo inte som charter utan med flygstol, vi landar i Santorini kl. 13.30, så jag hoppas vi kan få biljetter på båten över till Naxos samma dag. Jag har mailat till Blue star ferries och dom bad mej återkomma i maj.Vi borde komma över till Naxos samma dag. Jag ska boka båtbiljett så fort det går.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-21, 22:22
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Det blev Naxos

Jassau Theresa.

Mycket bra val av resmål, o jag lovar att ni kommer att få en underbar vistelse. Innan vi var på Naxos första gången,kunde jag inte förstå hur många åkte till samma ö/ställe år efter år....Nu förstår jag....mitt hjärta bor där....och så kommer vi också att göra förhoppningsvis ..snart.

Om ni landar kl 13.30 bör ni hinna med Blue Star Ferries kl 16.00... en taxi till hamnen,kostar ca 20 euro lite beroende på hur många personer o väskor.Vi åkte 3 pers o 3 stora resväskor i september 2010 för 20 euro.

Om du vill ha tips om bra tavernor o annat,skicka gärna frågor till min privata box.så ska jag svar så gott jag kan.

bopia/ Naxos i mitt hjärta för alltid.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-01-21, 23:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Det blev Naxos

Grattis Theresa!

Det blir säkert jättefint. Och visst är det kul att själv få hålla på lite att planera, boka och joxa, och att ha en go Greklandstur att se fram emot.

Mats
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-01-21, 23:54
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Det blev Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av bopia Visa inlägg
Jassau Theresa.

Mycket bra val av resmål, o jag lovar att ni kommer att få en underbar vistelse. Innan vi var på Naxos första gången,kunde jag inte förstå hur många åkte till samma ö/ställe år efter år....Nu förstår jag....mitt hjärta bor där....och så kommer vi också att göra förhoppningsvis ..snart.

Om ni landar kl 13.30 bör ni hinna med Blue Star Ferries kl 16.00... en taxi till hamnen,kostar ca 20 euro lite beroende på hur många personer o väskor.Vi åkte 3 pers o 3 stora resväskor i september 2010 för 20 euro.

Om du vill ha tips om bra tavernor o annat,skicka gärna frågor till min privata box.så ska jag svar så gott jag kan.

bopia/ Naxos i mitt hjärta för alltid.
Problemet som vi haft är att vi kommit sent ut från plygplatsen så alla taxi har redan åkt. Då kan väntan bli hopplös. Vi har då åkt med en rumsraggare ner till hamnen, 20 euro. Betalning sköts lite lagom diskret så inte polisen kan se det, låter överdrivet, men men.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-01-22, 08:52
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Det blev Naxos

Ett jättebra val av öar! I år har vi gjort samma val som ni o åker också med Apollo, flygstolar.
Vi stannar i 2 veckor och har då valt övernattning på Santorini både i början o slutet av resan. I år har vi dotter med familj med så det blir tufft med en liten 3-åring att ta sig ända ut till Naxos på en dag.
Vi har en bit till Arlanda o vår resa startar vid 3-tiden på natten. Vi har valt ett hotell där hämtning vid flyg/färja ingår i rumspriset. Hotellet finns här på Kalimera och är riktigt bra.
Det går annars utmärkt att åka ut fr Santo med den BS som går på em, det hinner ni gott.
Det blir vår 13:e gång på Naxos o vi längtar alltid tillbaka!!!

Kicki
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-01-22, 11:45
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Det blev Naxos

Hej ja för oss är det likadant vi har velat till Naxos i flera år,och nu äntligen.
Vi har också flygstol till Santo med Apollo dyrt javisst,men de är ju semester.
Ska bo på pension Sofi på rekommendation av Kalimera Janne.
Jag har mejlat en del med Rena,hon verkar jättetrevlig så det ska nog
bli toppen att bo där.Vi åker 11 juni. Tror ni att det är nödvändigt att boka båtbiljetter i förväg? svara gärna.MVH Ellada
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-01-22, 12:14
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Det blev Naxos

Tror absolut inte att du behöver köpa biljetter i förväg i juni månad, det brukar finnas biljetter då.

Kicki
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-01-22, 16:11
Tess74 Tess74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 10
Standard Sv: Det blev Naxos

Kize, får man fråga vad hotellet på Santo heter? Vi kommer dit sent på kvällen och ska sova en natt innan vi far vidare.

Tess
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-01-22, 17:45
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Det blev Naxos

Visst får du det! Det heter Honeymoon Beach Hotel och du hittar info om hotellet här under Hotell högst upp på Kalimeras förstasida.
Har sett att en del tycker det är för mkt svenskar där men oss har det aldrig gjort något tvärtom. Vi har träffat många trevliga kalimeror där genom åren och fått en hel del bra tips med oss på färden ut i övärlden eller till nästa resa.
Ett gott råd är att avsluta med minst en natt där även inför hemresan.

Kicki
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-01-23, 11:55
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Det blev Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Grattis Theresa!

Det blir säkert jättefint. Och visst är det kul att själv få hålla på lite att planera, boka och joxa, och att ha en go Greklandstur att se fram emot.

Mats

Håller med dej jag älskar att sitta och leta hotell, trixa och fixa, det är faktiskt redan då jag känner att semestern har börjat på något vis.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-01-29, 00:58
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Det blev Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Då var det bokat och klart, efter mycket velande om vi skulle välja Karpathos eller Naxos så har vi nu äntligen bestämt oss. Det blev Naxos det ska bli så underbart att äntligen få se ön jag har velat åka till så länge.

Vi hade tänkt åka charter, men efter mycket hjälp härifrån och många skräckhistorier om dom båtar chartern har, så bokade vi flyg och boende själva, båten över ska jag fixa senare dom bad mej återkomma i Maj när dom nya turlistorna är färdig.Tack alla som har hjälpt mej med diverse frågor.

Vi ska bo på Pension Irene 2, är det någon som har bott där? som vet något om hotellet som ni kan dela med er av så vore jag jätte tacksam
Vi har bott på Irene 2. Ett ganska trevligt ställe med pool, ligger lite utanför byn men ändå inte långt att gå om man börjar studera runt sej. Nära till Rendez Vous bageri och till den stora butiken som finns längs vägen mot Agios Prokopios, det är också nära till stranden fast det känns som man är en bra bit från den. De som äger hotellet var lite småstressade hela tiden men ställde ändå upp på det mesta man kunde behöva hjälp med. Rummen var fräscha och städades bra hela tiden. Han hade en förmåga att alltid komma i sista stund då han skulle skjutsa folk till båten men det gick ändå alltid bra. Eftersom vi hade mycket packning och barnvagn valde vi att dra en liten nödlögn att vi skulle göra nåt nere i stan innan vi skulle åka båt så vi fick tidigare skjuts, vi hade sett lite för många nervösa resenärer för att det skulle kännas bra.
Längs vägen in mot stan finns en riktigt bra taverna som vi aldrig upptäckt tidigare fast vi varit många gånger på Naxos, finns på vänster sida innan man kommer upp mot torget, har tyvärr glömt vad den heter. Missa inte att svänga höger nångång då ni kommer ut från hotellet, man kommer lite utanför det turistpåverkade Naxos om man går in till stan den vägen.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-01-29, 16:41
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Det blev Naxos

Tack så mycket för väldigt bra information om hotellet, vi valde det för att det hade pool och priset var bra. Det står i beskrivningen att alla rum vetter mot poolen, stämmer detta? vi vill gärna ha utsikt över poolen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-03-12, 15:18
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Det blev Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
tack, vi flyger från Arlanda till santorini, vi flyger med apollo inte som charter utan med flygstol, vi landar i Santorini kl. 13.30, så jag hoppas vi kan få biljetter på båten över till Naxos samma dag. Jag har mailat till Blue star ferries och dom bad mej återkomma i maj.Vi borde komma över till Naxos samma dag. Jag ska boka båtbiljett så fort det går.
TIPS! Apollo tar 495 kr t/r för transfer (buss+båt). Kanske värt att tänka på om ni inte har bokat transfer på egen hand.

H: Carina
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-03-13, 10:37
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Det blev Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
TIPS! Apollo tar 495 kr t/r för transfer (buss+båt). Kanske värt att tänka på om ni inte har bokat transfer på egen hand.

H: Carina
Jag vet, men jag har hört så mycket om vilka små båtar chartern har, så därför bestämde vi oss för att åka med Blue Star Ferries i stället, jag är livrädd för att åka båt, hatar det, så ju större båt desto bättre
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-03-13, 20:17
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Det blev Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag vet, men jag har hört så mycket om vilka små båtar chartern har, så därför bestämde vi oss för att åka med Blue Star Ferries i stället, jag är livrädd för att åka båt, hatar det, så ju större båt desto bättre
hm, det är inte så kul att vara båträdd, men det kommer gå bra ska du se. till mig sa apollo att det är dem stora man åker med, men vad vet jag. du ska absolut göra det du vill/känner.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-04-01, 20:32
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Det blev Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
hm, det är inte så kul att vara båträdd, men det kommer gå bra ska du se. till mig sa apollo att det är dem stora man åker med, men vad vet jag. du ska absolut göra det du vill/känner.
Jag undrar vad Apollo menar med stora båtar....tyvärr måste jag säga att de gånger vi åkt med Apollos transferbåt Santo-Naxos..har det varit en typ utflyktsbåt..större modell...men ingen höjdare om man är rädd..har åkt den i storm...o det rullade i 4 timmar hit o dit o de körde för full maskin...inget jag vill vara med om igen...iår åker vi till Naxos med flyg.

Ska man åka båt från Santo-Naxos föreslår jag Blue Star ferries.stor båt typ bilfärja..o tar bara 2 timmar....kostar fr.15 euro/pers enkel.

bopia (138 dagars väntan bara)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT