Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Thessaloniki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-05, 08:33
lindaint lindaint är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Växjö
Inlägg: 8
Standard Thessaloniki

Hej alla! Vad roligt att se att det finns så mycket Greklands älskare! Själv är jag grekiska men bor i Sverige. Har min släkt där nere och vi brukar åka varje sommar till Thessaloniki då vi har sommar lägenhet där. Har lite frågor och funderingar som ni som bor där nere kanske kan svara på med en svensk syn.-)) För några veckor sedan var det inbrott i vår lägenhet mitt på dagen och det konstiga var att det var folk hemma i de andra lägenheterna men ingen hade sett eller hört någonting, dock så tog de vad vi vet nu, kommer ju se i sommar vad exakt de fick med sig mer, men iallafall vad vi vet olivolja och en dammsugare??:-)) lite konstiga saker att ta...Efter två veckor efter detta så kommer det två maskerade män som slår på dörren till den tredje våningen där det var en ensam mamma hemma med sina barn, tur hon hade titt-öga så hon såg vad det var för några, hon skriker till dom att försvinna och ringer till polisen som kommer efter en stund. Det jag undrar är för jag har aldrig upplevt något kriminellt eller blivit utsatt för något men ni som bor där nere kanske kunde berätta lite om hur kriminaliteten m.m ser ut och om den är hög osv. Kommer nu installera en säkerhetsdörr och ett larmsystem antar att det borde räcka??

Senast redigerad av Kalimera den 2009-03-05 klockan 09:22.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-05, 10:33
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Thessaloniki

Hej,
jag bodde i Thessaloniki för länge sedan som utbytesstudent (1997-1998). Då bodde jag uppe i 40 Ekklisies, i ett hus avsett för Erasmusstudenter. Vi drabbades av inbrott flera gånger. Tjuvarna tog sig in via balkongerna, och trots att vi själva var i huset och to m i rummen så kom de in och tog pengar och pass. Detta hände vid ett flertal tillfällen och det kändes förstås väldigt obehagligt just då det hände, för övrigt kände vi oss trygga.
Det var väl så att tjuvarna visste att det var ett hus där det bodde utlänningar, och således fanns det pass att hämta. Vad som hade hänt om vi råkat konfrontera tjuvarna vill jag inte ens tänka på.
//Outi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-05, 10:51
lindaint lindaint är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Växjö
Inlägg: 8
Standard Sv: Thessaloniki

Hej igen! Tack för ditt svar! Fy vad obehagligt, precis som du skrev så har det inträffat en gång för länge sedan att de hade hoppat in från balkongen och tagit sig in, denna gången gick de in genom huvudentren och bröt sig in...Lägenheten ligger i Evosmos och det kanske inte är det säkraste området men vad poliserna hade sagt så är det tydligen väldigt mycket inbrott hela tiden, de åker tydligen på sådana larm hela dagarna. Och då var det kanske pass och sådant de var ute efter, de hade gått igenom hela lägenheten och rivit ut ALLT som fanns, letat igenom minsta skrymsle, det konstiga var att de inte hade tagit vare sig DVD, stereo eller tv vilket även polisen tycket var mycket märkligt.... Endast två dammsugare och olivolja som jag skrev innan....)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-05, 11:13
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Thessaloniki

Nu bor jag inte i Thessaloniki men lite utanför Athen.
För ett par månader sedan en söndag när jag och karln låg och sov på eftermiddagen, tog sig någon in i huset och stal min plånbok lämnade min mans plånbok kvar men rensade den på pengar.

Vi bor en våning upp i ett familjehus, nyckeln satt i dörren då barnen springer ut och in, men den här dagen var båda barnen i sina rum och tittade på tv eller lyssnade på musik.

Ingen av oss märkte något förrän på kvällen då min man skulle åka och handla och tittade i sin plånbok och upptäcker att den är tom. PANIK, då kollar jag min väska och min plånbok är borta.

Nu kan man ju tycka att det var klantigt att lämna nyckel i dörren, men vi bor med grindar runt vårat hus och de var ju tvungna att ta sig en trappa upp som går utanför huset.

Hädanefter låser vi alltid grindsdörrarna på båda sidor av huset och lämnar aldrig nyckeln i dörren. En dyr läxa, men numera är det mycket inbrott som man hör om i Grekland. Obehagligt att veta att någon varit inne i huset när man själv finns där, men jag är glad att barnen inte kom ut från sina rum och ertappade tjuven, man vet aldrig var de kan ha på sig. Knivar och annat läskigt, Usch

Så visst är de vågade, att bara ha nerver att ta sig in i ett hus när man vet att familjen är hemma.

Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-05, 17:24
lindaint lindaint är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Växjö
Inlägg: 8
Standard Sv: Thessaloniki

Ja de verkar inte ha några som helst skrupler vad det gäller att göra inbrott när någon är hemma. Nu ska vi ner ev till påsk och titta till lägenheten samt kolla vad som fattas, ny säkerhetsdörr är beställd och larm är på gång så då borde det vara ganska säkert... Det dumma är ju att det syns ju så väl att det är en semesterlägenhet som står tom större delen av året när allt är nerrullat och så... Det är nästan så man hoppas att de förösker ta sig in när väl larmet är ditsatt
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-07, 18:28
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Thessaloniki

Jag bor nära Evosmos, men jag har aldrig haft några problem med kriminalitet som tur är, tror att området är mycket bättre nu än för några år sen. Hör gärna av dig nästa gång du är här så kan vi gå och ta en fika på mitt favoritställe Il Posto på Platia Evosmou Min e-mail är lilithsdotter@hotmail.com. Hälsningar Helen
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-08, 15:15
lindaint lindaint är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Växjö
Inlägg: 8
Standard Sv: Thessaloniki

Hej Helen! Tack så mycket för inbjudan! Tar gärna en frappè på någon kafeteria när jag kommer ner!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT