Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-09-08, 19:39
lilles avatar
lille lille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Midt i Norge
Inlägg: 87
Standard Rethymnon

Vi tenker på å reise til Rethymnon neste år (nu er det kun 17 dager til vi reiser til Rhodos ). I Apollos katalog er Rethymnon delt opp i R. by, Missira, Platanes, Adele og Scaleta. Kan noen fortelle meg litt om disse stedene og kanskje gi meg en anbefaling. Vi skal ha med barn, så vi ønsker å bo ved stranden.

Hilsen Lille som er ny her på Kalimera.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-09-08, 19:52
lenode lenode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Strängnäs
Inlägg: 20
Standard Sv: Rethymnon

Hej!

Jag bodde för 2 år sedan på hotell Akti Chara, Platanias. Rel billigt hotell med gratis solstolar, tillräckligt stor pool, med gräsmatta och precis nere vid stranden. Vi bodde på andra våningen lite bakom, hade ingen havsutsikt men det gick bra ändå. Fanns luftkonditionering.
Fanns mkt affärer och tavernor i närheten. I receptionen kunde man köpa färskt bröd varje morgon och personalen var trevlig.
Jag och mina ungdomar tyckte det var ett bra ställe om man bara vill sola, bada och äta gott. Annars är det ett väl stort hotell för min smak, jag gillar hotell i storleksordning 10-15 lägenheter och lite i utkanten. Men med barn är det ju en annan sak...
Hoppas ni får det bra på resan!
Hälsningar
Lenode
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-09-09, 09:51
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av lille
Vi tenker på å reise til Rethymnon neste år (nu er det kun 17 dager til vi reiser til Rhodos ). I Apollos katalog er Rethymnon delt opp i R. by, Missira, Platanes, Adele og Scaleta. Kan noen fortelle meg litt om disse stedene og kanskje gi meg en anbefaling. Vi skal ha med barn, så vi ønsker å bo ved stranden.

Hilsen Lille som er ny her på Kalimera.
Hej !

Vi bodde i Platanes utanför Rethymnon i augusti i 5 dagar,
fint ställe med mycket tavernor och butiker.
Bodde på La Stella som vi bokade genom nätet, jättefint och rent,
trevlig ägare dessutom.
Stranden var i mitt tycke inte barnvänlig för det var jättestenigt där
man skulle gå i havet och sedan sand och det var inte så långgrunt.
Nu var vi ju bara 2 vuxna och det var ändå jobbigt att ner i havet
för det gick dessutom riktigt stora vågor, men på själva stranden var det
rent och snyggt. Man förstod ju varför barnfamiljerna låg vid sina hotell
vid poolen.

P.S Våra barn hade nog inte gillat denna strand att bada på kan jag
säga, ändå är vår dotter 11 och vår son är 16.

2:a veckan åkte vi hem till vår by och där är ALLT bara perfekt.
Gissa vilken??

//Joppan
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-10-17, 17:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rethymnon

Vi ska bo på Ilios Beach en vecka i april 2006. Det ligger nära Rethymno stad(400m) det vet vi, men känner någon till hotellet ?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-10-17, 20:34
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Rethymnon

Hej !

Ilios Beach ligger efter strandpromenaden in mot stan, i mitt tycke
ligger den mitt i smeten efter stranden med en väldigt trafikerad gata
som ni måste korsa och sedan har ni stranden på andra sidan så det
är ju strandnära. Jag tror att detta hotell är helt ok.
Ving hade det förut men vi har aldrig bott där men passerat det åtskilliga
gånger när man har promenerat in till stan, vi bodde lite längre bort.

Det är ju mycket restauranger och butiker runt om överallt.

//Joppan
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-10-17, 20:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rethymnon

Jag har bara sovit där en natt när en väninna och hennes dotter bodde där. Ordinärt hotell som har många återkommande stamgäster. Populärt med pool på innergården. I mina ögon inte särskilt mysigt men helt ok. Ligger direkt vid strandpromenaden som är ganska trafikerad. Kvällstid stängs delar av strandpromenaden av men tyvärr ligger Ilios utanför avspärrningarna. Om inte hotellet bytt fönster så hörs trafiken in på rummen. Finns andra hotell efter strandpromenaden som har isolerade fönster. Stranden utanför är helt ok och fortsätter ni några 100 m ut från centrum blir vattnet lite renare. Inåt skitigare men många tycker det är ok att bada där. Vid påsk bör det vara ganska lugnt i Rethymnon men det brukar vara ett förfärligt smällande enligt dottern som arbetat där ett par säsonger dock inte på Ilios men på andra Vinghotell samt på ett par restauranger och en nattklubb. Vid påsk doftar Kreta härligt från alla blommande örter. Fint att vandra men på en del ställen kan det vara svårt att ta sig fram beroende på hur mycket det regnat under vintern. Tag gärna kontakt med Calle och Git som har färska upplysningar
om stan.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-10-17, 21:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rethymnon

Tack för upplysningarna. Det är nog ungefär som vi också trodde, men eftersom vi denna gång INTE är på sol-och badsemester utan vill upptäcka stan och framförallt blomsterprakten på våren och vandra i omgivningarna så betyder inte själva hotellets läge och standard så mycket. Sommarsäsongens resor har inte riktigt kommit igång 8 april så utbudet är inte så stort tror jag.... Tyvärr så infaller väl inte grekernas påsk då....och vi åker hem på påskaftonen..Jag har ju påsklov v 15 och kan inte påverka ledigheten....Git och Calle ska jag absolut kontakta när det börjar närma sig avresa.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-10-18, 06:22
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon

Avspärrningen som gör själva centrum till gågata infaller nog inte förrän 1/6,annars tror jag att hotellet är helt ok.
(ok som Eva skrev så ligger det ju utanför avspärrningen i vilket fall som helst)

Senast redigerad av Athanasia den 2005-10-18 klockan 06:33.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-10-18, 08:26
AndersB AndersB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 10
Standard Sv: Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Vi ska bo på Ilios Beach en vecka i april 2006. Det ligger nära Rethymno stad(400m) det vet vi, men känner någon till hotellet ?
Bodde på Ilios Beach två veckor i september i år. Har tidigare bott längre ut från stan och utan tvekan var det skönt att vara så pass nära centrum.
Dessutom nära att parkera bilen vid den stora parkeringen vid hamnen .

Fönsterisoleringen var mycket bra, inga som helst problem med trafikljuden.
Och vattnet vid stranden där man hade gratis stolar var lika bra som längre ut , åtminstone märkte jag ingen skillnad.

Det blir sannolikt det hotellet igen när vi återvänder till Rethymnon!

AndersB
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-10-18, 11:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rethymnon

Ja hotellet har ju några år på nacken så det har säkert renoverats några ggr.
Bör väl ha centralvärme också eftersom Kreta kan vara fruktansvärt kallt nattetid även i april. Jag tror också att staden byggt bättre och nyare reningsanläggningar för den äckliga stank som ibland spred sig över strandpromenaden när jag besökte Kreta ett antal år under främst 90-talet
har Calle och Git inte känt av.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-10-18, 15:18
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag tror också att staden byggt bättre och nyare reningsanläggningar för den äckliga stank som ibland spred sig över strandpromenaden när jag besökte Kreta ett antal år under främst 90-talet
har Calle och Git inte känt av.

Eva
Hej!
Nere på strandpromenaden har vi aldrig känt av någon stank, men däremot händer det att det stinker rejält en stund här i lilla gränden Souliou (och även inne i vår studio) när avloppsrören och gatubrunnarna rensas.
Nytt för i år var att det sattes upp ett antal papperskorgar på den lilla strandremsan mellan Venetianska hamnen och marinan. Det var ju ett steg i rätt riktning i att bekämpa den oerhörda nedskräpningen på stranden!

Calle!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-10-19, 11:35
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Rethymnon

Bodde där för ett par år sedan, var helt OK. Alla rummen ligger inte heller ut mot gatan. Poolen ligger som i en innergård till hotellet och det finns även rum "innanför/bakom/runt" poolen.
//Camilla.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT