Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Thessaloniki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-10, 14:26
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Snabbtåg Thessaloniki-Aten

Såg igår via Ert World de grekiska nyheterna och där hade man ett inslag om att senast år 2013 så ska tågnätet vara fullt utbyggt för snabbtåg.

Idag tar det 6,5 tim med tåg och med de nya snabbtågen kommer restiden att minska avsevärt, endast 3,5 tim.

//Zanét
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-11, 07:13
kostasevosm kostasevosm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Thessaloniki
Inlägg: 3
Standard Sv: Snabbtåg Thessaloniki-Aten

jag bor i grekland sa jag vet i forsta hand om snabtaget . den ar myckett betre an de vanliga taget vilkett tar 7 timmat omkr.
problemet ar biljettprisett vilkett ar ungafar 40-45 euro med snabbtagett.
om man bokar flygbiljett en manad fore avresan kostar det bara 39 euro och det tar 30 min sa om man vet i god tid fore att man ska resa farfor foredra tagett vilkett tar 5 timmar och inte flygplanett vilkett tar 30 min.
i varje fall ar snabbtagett ocksa ett braa val om man vill se pa landskapett specielet nar man paserar tembi dalen och pinios floden.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-12, 09:28
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Snabbtåg Thessaloniki-Aten

Tågresan mellan Saloniki - Aten ger många härliga vyer att titta på och jag skulle inte ha något emot att resa där med tåg igen

Visst, resan tar med det nya tåget 3,5 tim, men om man jämför med flyget så kanske det inte blir så mycket snabbare med det sistnämnda.

Väl ute på flygplatsen så ska det checkas in och man ska igenom säkerhetskontrollerna och när man väl landat så är det dags att vänta på bagaget och det kan som bekant ta lång tid.

Ur miljösynpunkt är det också bättre att resa med tåg framför att ta flyget.

Är priset redan nu satt till 40 - 50€ ? När vi tog tåget för ett par år sedan (tror det var 2004-2005) så har jag för mig att vi betalade 25€/person så ökningen kanske ändå inte är så himla stor om man dessutom kommer fram på halverad tid.

//Zanét
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT