Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-30, 09:54
camilla I camilla I är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 45
Standard Tips om Zak!

Hej!

Jag tänker ev åka till Zak med min sambo och mina föräldrar, jag har därför några frågor om ön.

Är det någon som besökt ön i maj, och början av juni som kan berätta om sina erfarenheter av vädret vid den tidpunkten?

Sedan undrar jag om det finns några genuina grekiska byar som man kan besöka under sin vistelse?

Till sist undrar jag om det är någon som bott på hotellet divina i laganas som kan berätta om vad det tyckte om det lägenhetshotellet.

Tacksam för alla svar...

C med familj
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-14, 13:27
Zante Zante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Gräsmyr utanför Umeå
Inlägg: 28
Standard Sv: Tips om Zak!

Hej!

Zakynthos är en av de solsäkraste öarna i medelhavet. Dock kan det vara
som det vanligtvis är under maj, de kan regna lite. Juni, juli och Augusti är rätt säkra månader.

Zakynthos har väldigt mycket att ge och är en mycket vacker ö, söker ni det genuint grekiska så kommer ni kanske tyvärr att bli besvikna. Ingen av turist orterna är speciell genuina (få hus finns bevarade och allt byggs snabbt, snabbt och kanske inte med alltför mycket tanke bakom). I mitt tycke finns några av de mysigaste och vackraste omgivningarna ute på Vassilikoshalvön, annars skulle jag kunna tänka mig att bo i några av de mindre byarna kringa laganas, för att ha nära till havet.

Jag har ej bott på hotell Divina i Laganas, så jag kan ej svara på det. Laganas är dock en ganska stor turistort, som kan vara rätt livligt. Titta kanske på Lithakia som ligger i närheten.

Zakynthos har en lång tradition av sång och musik, intressant historia och underbar natur. Stränder är många och vackra. Ön lagom stor att hinna utforska men omfattar både slättland där man odlar samt den höga bergskedjan Vrachionas som går tvärs igenom hela ön.

Hoppas att ni hittar er pärla på Zakynthos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-14, 13:49
Ma-Pia Ma-Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 64
Standard Sv: Tips om Zak!

Hej har varit på Zak Laganas just maj-juni, var lite väl turistigt i Laganas för min smak, vi hyrda jeep och åkte upp i bergen där folk var både mycket trevligare o lugnare tempo. Vädret var relativt varmt 1:a veckan lite svalt men det tog sej i slutet. Bodde på Sunshine som låg en bit upp från stranden där bilarna körde på kvällen eftersom det inte fanns någon gata. Havssköldpaddorna började komma till ön när vi var där så fick några på bilderoch även se spår efter dom när de lagt ägg på natten.
Zante är väl den ön som jag varit på som jag inte vill återvända till på grund av alla dessa inkastare på restaurang gatan. O bartjejer. Hade jag varit 20 kanske. Men nu är semester lugn o ro o "lagom" fest. Hoppas ni får trevligt för grekland är ju grekland.
Pia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-14, 14:45
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Tips om Zak!

Något som jag tyckte var trevligt, när jag var på Zakynthos, var en biltur uppåt bergen till en vingård. Det var en äldre herre, som hade hand om försäljningen. Han kunde enbart grekiska, men det räcker långt att bara peka och se glad ut. Vi fick smaka på olika viner från stora tunnor och sen köpte vi med oss några flaskor, som han tappade upp. Kul och annorlunda för en svensk!

Tyvärr har jag ingen aning om, vad vingården hette eller platsens namn, men det går säkert att fråga sig fram.

Titti
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-21, 16:50
camilla I camilla I är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 45
Standard Tips om Zak!

Hej allesammans!

Tack för alla era svar, nu blir det bara till att bestämma sig.

hälsningar

C
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT