Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-11-01, 15:04
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierápetra oktober 2022

Då var oktober månad till ända och Ylva har ännu inte tagit fram virkningen. Det betyder för oss långboende, att en månad passerat snabbt och invant och livet varit rikt och varierat. En turist får under några veckor nöja sig med färre upplevelser som hotell, bad och sol, då allt är nytt, men tidsupplevelsen ändå känns förlängd. Turisttillvaro nöjer vi oss ibland med bara under några dagar, men inte denna månad. Den planerade resan till Sitía fick vi ställa in pga. regnkatastrofen.

Månadens höjdpunkt ägde rum i början av månaden. Den äldre sonen hade aviserat besök med hustrun på ett av byns hotell. På kvällstid skulle vi hämta upp dem för biltur till taverna. Så härligt att få krama om dem vid hotellentrén! Men vad dyker då ytterligare upp? Den yngre sonen med 10-årig son bakom hotellets mur! Vilken glädje för oss alla. Det var Apollo som erbjöd resa och hotell för bra pris. Vi hade bara sett hotellområdet utifrån, men nu har vi också varit inside. Stor pool, gym, träningsgrupper med introduktion till yoga och vattengymnastik m.m. erbjöds. Sönerna, som är duktiga kockar, tyckte att maten var utmärkt. På kvällarna åt vi dock på byns tavernor. Att dessa håller hög klass vet vi sedan förut. Familjehumorn flödade! Vilka fina killar vi har! Ylva och jag hoppas på fler överraskningar i framtiden. Tyvärr var veckan blåsig.

Vad händer i Grekland och på Kreta? Detsamma som i Sverige, dock inga gängskjutningar! Mord, bränder, hustrumisshandel, haschodlingar, unga flickor som rymmer, utnyttjas och håller sig borta, drunkningar och wish-bedrägerier, sexuella övergrepp och våld. En olikhet mot Sverige är dock att den 56-åring som ”anställde” en 12-årig flicka som prostituerad, visas nu i TV och i tidningar med ocensurerad bild. Utanför hans supermarket i Aten demonstrerar man, hans skåpbil har bränts och hans affär har plundrats. 5 äldre män är inblandade och fängslade, för att ha utnyttjat flickan med eller utan betalning!

Den 15:e kom den första höststormen, som spred död och katastrof på norra sidan av ön genom de stora regnmängderna. Högst uppmätt av väderstationer var Agios Nikólaos med 157 mm. Omedelbart ska en ersättning på 4 miljoner € utdelas till de drabbade framför allt i Sitía och Agia Pelagía, där skadorna var störst. Akram fick jobb med förbättringar inuti hus, där vattnet hade nått 160 cm.

När jag fyllde 80 år fick jag en röd småmyntsbehållare i den färg som Olympiakos har, dvs. röd. Den har berett oss stor glädje. En dag, när vi gjort ett inköp på en supermarket i staden, såg jag att ägaren hade en grön skjorta på sig. Jag passade på att fråga honom, om han var en anhängare till det gröna laget Panathinaikos eller mitt röda, samtidigt som jag höll fram börsen. Vi var utomhus och han höjde armarna i skyn och vrålade: ”Jag har alltid varit Olympiakos”, till omgivningens glädje. Där blev det ytterligare en vän! På ”Posten” är däremot alla gröna, men det betyder bara att vi retas med varandra. Just i höst går det bra för de ”gröna”, som leder klart i ligan, så nu är det jag som får ta emot gliringarna. Men jag kontrade: ”Har ni bara gröna gurkor”? Apropå fotboll: Det är problem med rekryteringen av grekiska spelare i Super League. I en match mellan Panathinaikos och Aris var det under 20 minuter 22 utländska spelare, 2 utländska tränare och 4 utländska domare på plan.

Skall vi inte införa sommartid varje dag? Det var så skönt med en extra timme i sängen. En timme gav så stor skillnad. Tänk om vi åldringar kunde få en timme extra åtminstone varje vecka.

Den 30:e skedde en olycka i en grannby (Agia Fotiá), då ett stort stenblock lossnade nattetid från berget ovanför och rullade ner på ett hotellkomplex. En 45-årig kvinna från Slovenien var död, när hon grävdes fram. En 9-årig son var klämd på ett ben, medan maken hade klarat sig utan skador. Olika faller ödets stenar (rolling stones).

I år finns granatäpplen i stor mängd. Kärnorna hamnar i plastflaskor i frysen för användning året om i morgonyoghurten. Många tycker det är jobbigt att rensa dem. Manligt tips: Skaffa en snäll hustru, som älskar er så mycket, att hon orkar stå i timmar innan allt är klart. Nu glänser också oliverna i solen, oljefyllda i väntan på att skördas.

Priset på måltider med förrätt, sallad och huvudrätt inkl. vin har nu ökat från 10 euro och närmar sig 15 euro per person. Då bjuds man på efterrätt och dessutom på raki. I alla fall i vår by. Nu vid månadsskiftet stänger de flesta tavernorna i byn och de stora hotellen har redan gjort det. Vi har besökt byns alla tavernor utom pizzerian och den mest lyxiga (om man nu kan säga lyxig?).

Månaden har innehållit två födelsedagsfester, en bjudning mitt i olivlund, på tisdagskvällarna träffas vi internationellt och Oxi-dagen har också passerats. Motionerar gör vi som vanligt på gym och på våra bergspromenader. Konstigt nog har jag bara behövt ta Mg-tabletter en gång, sedan vi kom ner. De används, som ni väl vet, mot sendrag.

Vädret har med konstant nordlig vind av varierande styrka varit soligt och varmt. 63 mm föll under två dygn den 15-16:e. Lägsta temperatur har varit 14,4 och högsta 31,7. Tropiska nätter t.o.m. den 13:e och vattentemperaturen är fortfarande bra, 22.

Våra kretensiska äventyr har nu resulterat i över 150 månadsbrev och historier och som även delgivits under kalimera.se under FORUM och HÖRNOR.

Lev Livet Levande Lagom Leende! Ordningsföljden kan få variera.


Tycker / Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-11-01, 16:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Er man i Ierápetra oktober 2022

Tack Jannis för rapporten! Börjar längta tillbaka fast jag bara har varit hemma en dag! Men det är inte långt kvar till nästa resa.

Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-11-01, 18:49
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Er man i Ierápetra oktober 2022

Tack för ytterligare ett trevligt o intressant "reportage" från livet i söder.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-11-01, 22:10
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 188
Standard Sv: Er man i Ierápetra oktober 2022

Tack, Jannis! Dina månadsbrev är både intressanta, roliga och informativa, inte lätt att få till...
Så kul att läsa
Catlady, som är lite avis på dig....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-11-01, 22:22
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 747
Standard Sv: Er man i Ierápetra oktober 2022

Har du fyllt 80??!! Det fick jag inte ihop riktigt.
Jag är djupt imponerad av dina rapporter och din klarsynthet!!🙏
Tack!!
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-11-02, 05:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Er man i Ierápetra oktober 2022

Stort tack för rapport!

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-11-03, 12:22
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierápetra oktober 2022

Tack ni damer som gjort inlägg. Kul med svar!
Kajja, jag är född före världskriget (det senaste) och då måste det stämma! Jag tänkte hänga med er yngre ännu ett tag, för äventyren tar aldrig slut på Kreta!
Vink tillbaka!
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-11-03, 13:08
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Er man i Ierápetra oktober 2022

Tack Jannis!
Jätteskoj att läsa dina brev!!

Maria
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-11-03, 16:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Er man i Ierápetra oktober 2022

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Våra kretensiska äventyr har nu resulterat i över 150 månadsbrev och historier och som även delgivits under kalimera.se under FORUM och HÖRNOR.
Fantastiskt!

Stort tack för denna månadsrapport, och alla tidigare, och grattis på födelsedagen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT