Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-01-01, 16:12
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2021, december

Det mest fantastiska med livet här, är den nästan varje dag närvarande SOLEN. Trots kyliga perioder t.ex. under ovädret Carmell den 18-20 och efterföljande kalla nätter, tittar denna härliga strålningskälla fram nästan varje dag och gör att vi människor har lättare att le och prata med varandra. En man i den yngre medelåldern, som brukar komma till gymmet, har en teori. Ierápetra har de flesta soltimmarna i Europa och det beror på alla växthus, som tar emot och behåller energin. Å andra sidan för det med sig mindre regn, än det borde vara. Han glömmer dock att Ierápetra bara är en liten del av sydöstra Kreta, där det är brist på regn varje år. Vi får inte glömma bort att solenergin kan ge solskador och plåga oss under sommarens hetta. Så låt bli att bygga växthus!

Nu har återbetalning skett av alla Aegeans vouchers. Det gick bra till slut med en i taget.

Svaret Ylva fick av läkaren på sin blodtest var, ”Drick vatten”. Billigt och enkelt. Tack doktorn! Angelina och Jannis hade bett oss fråga angående deras ”check up”. Ingen sekretess här inte. A. hade inga problem och J. skulle dricka mjölk! Bra recept där också. Synd att jag inte testat mig. Han kanske skulle ordinerat mig raki!

I Grekland är inte julen den största högtiden. Det är påsken, eftersom återuppståndelsen – undret – räknas större än födelsen av en vanlig men obefläckad människa i den ortodoxa tron. En stor högtid dock, då många troende gör dagliga kyrkobesök och fastar upp mot 40 dagar innan juldagen. Som européer är alla indragna i det kommersiella med reklam och dekorationer – granar, slingor, tomtar och båtar. Julafton är en vanlig dag med öppna affärer liksom nyårsafton. Det originella som händer, är att barn springer runt i grupper med trianglar och frågar om de får sjunga en julsång, kalanda. Deras förhoppning är pengar och godis. Under de följande juldagarna är det gudstjänster och frossande. Det är vanligare att man ger varandra klappar på nyårsaftonen.

När vi i Sverige klagar över Post Nord, är det ingenting emot Post Syd. Även här har det varit privatisering med uppsägning och nyanställning av okunnig personal, som har bidragit till problemet. Förr fick vi alltid breven levererade vid dörren eller via grannen Pelagia. Nu kan vi, om vi har tur, hitta dem på byns supermarket. Ierápetra har ett postkontor med endast två öppna kassor. Det har under perioden före jul betytt att stora mängder pakethämtande personer fått vänta i timmar, maskförsedda, utanför kontoret. Vi hade inga frimärken och de sälgs enbart på Posten. Vi hade gett upp en gång och vid nästa försök kom Ylva dit kvart i 10 och tog kölapp. 10 minuter senare ställde sig en ung pojke i kön och Ylva frågade honom, om han inte skulle vara i skolan. Det skulle han och han började kl. 10. ”Då byter vi kölapp”, sa Ylva. Kvart i 11 blev han hjälpt, medan vi stod kvar till 11, innan julbrevet blev skickat! Hur det blir i framtiden, får man skåda i stjärnorna efter. Det sägs, att postkontoret skall ersättas med ett parkeringshus.

De som följt månadsbreven sedan lång tid tillbaka, kommer kanske ihåg att våra närmaste grannar i de tre radhusen bor i Kalifornien. De har länge velat sälja, men har nog önskat tjäna pengar på affären och trots många visningar, har de inte lyckats tidigare. I slutet av månaden återkom samma familj vid två tillfällen och jag gick ut och pratade med en man (55), på grekiska naturligtvis. Han sa sig jobba i servicebranschen, vara boende i Ierápetra men ursprungligen komma från Serbien. Efter ett långt samtal när han är på väg att lämna huset, säger jag: ”Jag heter Jannis och kommer från Sverige”. ”Va” säger han och vänder sig om. ”Då kanske du känner svenskan som bor i staden, Ia? Och Christian, tysken, som bor där uppe”? ”Naturligtvis”, svarar jag. Det visade sig, att han reparerar de begagnade Fiatbilar, som de två har köpt. Dagen därpå, när vi hade besök av engelskan Kathleen med nyköpt Fiat, var han inne i sitt hus och inspekterade. Jag sa till Kathleen: ”Res dig upp, så han ser dig”. Gissa om han blev förvånad. Min kommentar blev: ”Dina kunder kommer alltid först till oss”. Nästa gång skall jag fråga honom, om han känner tyskarna Olli och Gaby, vars bil han också servar, för de är också våra vänner. Det kommer att bli god kontakt och den lilla bostaden är nog avsedd för nästa generation.

Under månaden har vi besökt gamle vännen kirio Manolis några gånger. Den första gången tog han sin middagsslummer, men hans sköterska berättade om besöket för honom. När vi kom på förmiddagen nästa gång, sa hon till oss: ”Sedan ni var här har han frågat efter er varje dag”. Då känns det skönt att vara på besök, även om vi har svårt att höra hans svaga röst med den annorlunda kretensiska dialekten. Han sköterska är helt underbar, så det blir mycket prat och skratt ändå. På lasarettet kallar sköterskorna honom för: ”Vår lilla baby”. Han har roat dem med sina maidinada (rimmade verser).

Vi fick vår boosterinjektion den 19:e. Det gick smidigt och lätt. 321 personer har på Kreta dött av coronaviruset under 2021 (10 på sjukhuset i Ierápetra), vilket kan jämföras med 37 självmord under året. Jag utelämnar alla restriktioner, böter o.d. Det sker förändringar varje vecka.
För vaccinering gäller: använd FÖR-stånd, inte MOT-stånd.

Om ni undrar hur vi klarar oss utan svensk julmat, kan jag berätta att skinkan saltades in och kokades av mig. Det blev tom. dopp i grytan. Många olika sillsorter och gravad lax köptes och serverades av tyska vänner.

Ni vill väl lära er fler grekiska ord än de två ni redan kan, kalimera och ja mas? Talgoxe! Det heter detsamma, men stavningen får ni klura ut på egen hand!

Greklands befolkning uppskattas till 10 679 000 den 1 januari 2021 enligt årets folkräkning, 250 000 fler än i Sverige.

Den ortodoxa påskdagen är den 24 april 2022.

På nyårsaftonens kväll visade man på kretensisk TV ett 40 minuter långt turistprogram om Stockholm. Med så många superlativer, måste det ju vara en vacker stad med många sevärdheter! Jag håller med!

Årsnederbörden blev drygt 200 mm. Kallaste nattemperatur 7,1 grader och varmaste dagstemperatur 19,9 under december månad.

Åren de komma, åren de gå. Nå’t år kan det väl bli, vår utan pandemi?


Med en önskan för er alla om ett förbättrat nytt år./ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-01-01, 17:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, december

Jannis!

Som vanligt finns det bara ett ord med vilket man kan inleda och avsluta sitt svar på ditt månadsbrev.

TACK!!!!

Värdet av Greklands soltimmar torde vara oomtvistat i det här forumet.
Oj så vi längtar! Och oj så väl vi förstår varför ni är där! Härligt!

Så skönt att ni har fått klart med Aegean! Som med så mycket annat så gäller det att vara envis och ligga i om man ska få rätt.

Vad gäller köande så har vi numera inte särskilt många postkontor i Sverige att köa utanför. Däremot kunde man skåda både dagarna före jul och före nyår att folk snällt fick finna sig i att stå i kö utanför Systembolaget innan vakten kunde avräkna maxantalet kunder i butiken innan man fick kliva in. Som väl är så är det ju ganska generösa "Bästföredatum" som gäller för Systembolagets produkter, så undertecknad hade ju klarat inköpen av raki, ouzo mm i god tid och slapp stå i kö.

Slutligen vill jag instämma i din hälsning vad gäller vaccinering! Hoppas att alla antivaxxare har FÖR-stått ditt budskap. För nu bör det väl ändå vara så att de flesta normalbegåvade har fattat att det viktigaste MOT-medlet är att vaccinera sig. Om så är fallet så tror jag också att vi kan hoppas på ett bättre nytt år.

TACK!!!!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-01-03, 18:54
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, december

Stort TACK, Jannis, för dina månadsbrev från Koutsounari! Så roligt att få läsa om stort och smått i ert liv på södra Kreta. Ser fram emot nästa....
Solen, som jag saknar den! Här i Stockholm är det mest bara kallt och mörkt. Inte konstigt att vi nordbor blir lite träiga och långsamma, energin saknas....
Önskar dig och Ylva en härlig vår (vad jag är avundsjuk) på vackra Kreta!
Catlady, som önskar hon vore där.......
PS: SJÄLVKLART är det mest FÖRståndiga att vaccinera sig, det enda sättet att MOTstå detta elaka virus!! Även om vi kommer att behöva fler doser.... Fick själv 3:an i förra veckan och är helt redo att ta fler om det behövs!

Senast redigerad av Catlady den 2022-01-03 klockan 19:03.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-01-04, 10:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, december

Så bra att det löste sig med Aegean. Det där med talgoxe förstod jag tyvärr inte. Så du får gärna förklara, vill gärna lära mig mera än de där två orden.

Tack igen för intressant läsning.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-01-04, 11:30
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, december

Tack för era inlägg. Det inspirerar, att läsa andras synpunkter! Angående taloxe, var det Ylva, som ville lära sig namnet på fågeln, vi ser här ibland. Hon är ännu mer intresserad av natur och grekiska språket än vad jag är. Hon gick in på Google tranlate (eftersom udda ord inte går att hitta i språklexikon) och skrev in "talgoxe" och fick både ordet "ταλγκόξε" skrivet fonetiskt skrivet och uttalat.
Försök med flera ord.
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-01-04, 14:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, december

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Åren de komma, åren de gå. Nå’t år kan det väl bli, vår utan pandemi?
Det får vi verkligen hoppas!

Tack snälla för rapporten och grattis till tredje dosen.

Talgoxe heter Parus major på latin, Great tit på engelska och Kjöttmeis på norska.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT