Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #221  
Gammal 2012-01-15, 14:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Härligt, då är allt åter som vanligt!!
En nyrakad Arne är nog bäst
Tror att Arne "passar bäst" i ouzo och inte Norrlands Guld

Lissi
Svara med citat
  #222  
Gammal 2012-01-15, 14:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Fredag 13 Januari. Hemåt det bär

Hoppas det känns skönt att komma hem också, Birgitta och Arne.
Det har varit roligt att läsa om ert lugna vinterliv i Paleochora, men jag har undrat OM ni har kunnat hålla värmen endast genom den omvända air-condition när de nu inte har centralvärme hos Haris och det har varit både blåsande och kyligt nattetid. Förklaringen fick jag här:
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi överlämnade vår termostatreglerade värmefläkt...
Måste ha varit den som gav er den riktigt goda och mysiga "stugvärmen" i rummet när vinden var riktigt barsk mot den ganska spinkla dörren.
Tur att ni bodde med morgon- och förmiddagssol på den sköna altanen (och vid Waters Edge), där det är gott att sitta.
Spännande om detta blir tradition för er framöver vid jul och nyår.
Svara med citat
  #223  
Gammal 2012-01-15, 19:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Fredag 13 Januari. Hemåt det bär

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Spännande om detta blir tradition för er framöver vid jul och nyår.
Ja, för oss alla!
Svara med citat
  #224  
Gammal 2012-01-15, 19:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: De förlorade ränslarnas återkomst

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Så, äntligen, efter 40 timmars försening anlände till slut våra ränslar hem till huset i Umeå.
Det var då för väl! Då är det väl bara att börja packa om inför nästa resa.

Välkomna hem!
Svara med citat
  #225  
Gammal 2012-01-15, 20:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Vi har inte tänkt att göra någon resumee över vår resa. Det mesta har vi skrivit om, priser på logi, buss - och taxiresor och tavernabesök. Vardagslivet i en levande by, dom vänliga människorna på Kreta och lite om krisen i Grekland.

Men lite om vädret. Många på forumet frågar om hur vädret är en viss månad på en viss ö. Och vad ska man svara???

Vi var i Stockholm i början av december 2010 och vadade i snö på centrumgatorna. Kom knappt fram. Hur var det ett år senare? Just det, ingen snö!

Det är likadant på dom grekiska öarna. Ingenting är förutbestämtbart. När vi pratade med Ekaterina i somras sa hon att det brukar vara fint på södra Kreta i december och januari. I februari har vi vinter. Vi hade sommarväder med 20 till 26 grader första veckan och vårblommorna växte upp. Sedan avstannade allt. Varierande väder, men vi trivdes, när vi visste hur mycket snö som fallit i Västerbotten efter jul.

Vi var på Naxos i april förra året. Där kan solen lysa hela månaden och skön värme brukar infinna sig. Men där sa man också att vädret inte var som det brukar vara. Inte större kyla men regn kom ganska ofta. Som alla Naxosbor gladde sig över!

Så, det går aldrig att svara på hur vädret är i "lågsäsong".

Birgitta, som är så glad över att ha fått tillbaks vårt bagage efter nästan 2 dygn.
Svara med citat
  #226  
Gammal 2012-01-15, 20:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Det är likadant på dom grekiska öarna. Ingenting är förutbestämtbart. När vi pratade med Ekaterina i somras sa hon att det brukar vara fint på södra Kreta i december och januari. I februari har vi vinter. Vi hade sommarväder med 20 till 26 grader första veckan och vårblommorna växte upp. Sedan avstannade allt. Varierande väder, men vi trivdes, när vi visste hur mycket snö som fallit i Västerbotten efter jul.

Vi var på Naxos i april förra året. Där kan solen lysa hela månaden och skön värme brukar infinna sig. Men där sa man också att vädret inte var som det brukar vara. Inte större kyla men regn kom ganska ofta. Som alla Naxosbor gladde sig över!

Så, det går aldrig att svara på hur vädret är i "lågsäsong".

Birgitta, som är så glad över att ha fått tillbaks vårt bagage efter nästan 2 dygn.
S l i k er det, Birgitta, det har du helt rett i, så b r a det er at man trives i Hellas uansett
Svara med citat
  #227  
Gammal 2012-01-15, 21:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Jag har ju bara upplevt jättebra väder i Grekland. Tur att man tillhör den skaran som aldrig tycker vädret är dåligt, bara upplever att man ibland kanske har fel kläder med sig
Grekland visar en annan sida under lågsäsong och vi gillar att uppleva den sidan.

Men jag kan MYCKET väl förstå att de som reser en gång om året och vill ha SOL blir väldigt besvikna om den inte visar sig...
Vi som har förmånen att åka fler gånger får ju fler tillfällen till detta.

Lissi - som tycker att augustiresan till Rethymno vädermässigt var den jobbigaste med över 30 grader hela tiden och alldeles för varmt i vattnet
Svara med citat
  #228  
Gammal 2012-01-18, 20:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard All heder åt SAS!

Detta mail ankom just nyss från SAS. Vi tycker det är mycket hedrande att bolaget kontaktat oss efter vårt något svavelosande mail angående svårigheterna att nå bolagets bagagereklamation.

Bästa Arne & Birgitta,
Jag är l likhet med er en stor vän av Grekland. Har haft förmånen att både arbeta och frekvent besöka landet sedan i början av sjuttiotalet. Jag är därför en hängiven besökare på www.kalimera.se och läser bl.a. olika bloggar och annan kul information. Jag följde med stor glädje er senaste blogg under resan till Kreta över jul & nyår. Fick på detta vis läsa om er situation efter hemkomsten.

Vi beklagar mycket era negativa upplevelser både när det gäller ert bagage och den efterföljande bristen på korrekt telefonservice från vår sida.
Jag har sänt vidare era inlägg direkt till ansvariga kollegor inom SAS med syfte att följa upp händelsen. Jag informerade också Janne om detta eftersom vi har haft en del dialoger via e-mal tidigare.
Har nu som ni ser fått via Janne i retur era kontaktuppgifter som jag nu vidarebefordrar till mina kollegor inom SAS.

Vi hoppas att få se er ombord på ett SAS flyg snart igen.

Många Hälsningar,
Lasse

Lars-Ove Filipson
Vice President
Corporate Sales
Scandinavian Airlines System
Dept: STONA
SE-195 87 Stockholm, Sweden

Senast redigerad av Kalimera den 2012-01-18 klockan 21:39. Anledning: Tog bort telefonummer och e-postadress
Svara med citat
  #229  
Gammal 2012-01-18, 21:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Haha, det var det bästa jag läst! Bravo SAS-Lasse, kan jag bara säga!

/Netwolf
Svara med citat
  #230  
Gammal 2012-01-18, 23:28
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

SAS skal si opp 300 personer i administrasjonen:

http://www.hegnar.no/bors/article675599.ece

78% sannsynlighet for at SAS går konkurs:

http://www.hegnar.no/analyser/aksjet...icle675360.ece

Det vil jo være synd, men tvilsomt om SAS har livets rett i dag. Siste tur jeg hadde med SAS var fra Aten til København i november og det var et fly fra forrige årtusen, nesten komisk, men frembrakte minner fra 80-tallet da jeg reiste mye. Fyllt fly ogkun det ene toalettet fungerte. Flyvertinner som alle snart hadde nådd sin pensjonsalder og så ut tl å glede seg til denne!

Beklager, men SAS har jeg liten tro på, og de har jo vært holdt i live ved hjelp av kunstig åndedrett siste ti-året ved at de nasjonale eierne har kastet gode penger etter dårlige penger! Hver eneste krone som har vært kastet inn i SAS i denne perioden har selskapet tapt i sin helhet.
Synd, men dessverre sant!
Svara med citat
  #231  
Gammal 2012-01-19, 12:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Det kom ett samtal från SAS nyss.

En trevlig kille ringde nyss från SAS Service. Killen beklagade de olägenheter vi drabbats av i samband med bagaget.
Vi erbjöds facil kompensation. Dels ett frikort till SAS Lounge, dels skulle vi få ett presentkort att handla för vid vår resa till Egypten den 4 Februari.

Någon som har erfarenhet av SAS Lounge? Det leder tanken till en lyxig lokal där allt ingår och lite till.....

I sanning en fin present.

Arne och Birgitta

Med 30 cm nysnö att skotta efter nattens snöfall.
Svara med citat
  #232  
Gammal 2012-01-19, 12:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Men nu fattar jag INGET Är det en ny giv från SAS att man får så fina gåvor för att bagaget är försenat om man bara skriver ett ilsket brev eller två???

Då kan det ju löna sig riktigt att klaga...

Lissi - som tycker kompensationen är sjysst
Svara med citat
  #233  
Gammal 2012-01-19, 14:00
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Då kan det ju löna sig riktigt att klaga...
En klage som er berettiget og skrevet på en troverdig måte og i høflige vendinger vil nesten alltid avstedkomme en positiv reaksjon/overraskelse!

Lounger er veldig bra hvis man har en lang stopover mellom to flighter med ro, gode stoler, kaffe/te og aviser osv, men skal man bare fra a til b så er det nokså unødvendig.
Svara med citat
  #234  
Gammal 2012-01-19, 14:56
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Lounge er avslappende, mye bedre enn å sitte 'på vent' i avgangshallen. Frisk frukt, god mat og drikke om man vil. Bare nyt det!
Svara med citat
  #235  
Gammal 2012-01-20, 09:24
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Det kom ett samtal från SAS nyss.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Någon som har erfarenhet av SAS Lounge? Det leder tanken till en lyxig lokal där allt ingår och lite till......
Ja det är lugnt och trevligt med något att äta o dricka och tidningar att läsa. Tyvärr var det några år sedan jag hade förmånen att ha tillgång till Loungen.

Vi emotser rapport från nästa resa.

Carina
Svara med citat
  #236  
Gammal 2012-03-30, 15:22
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ja, det är exakt denna bro jag avser! Nu vill jag ha vägbeskrivning hur man sig tager från Paleochora till denna vackra bro.

Svar emotses!

Arne
Arne,
idag var Lisbet och jag där, vid bron. Hustrun stannade i bilen, medan apostlahästarna bar mig framåt, till halva bron ungefär. Det blåste rejält, men nu är detta gjort.
Någon km innan bron fanns massor med bikupor och vi handlade en burk underbar honung där för 5 E.

Paul
Svara med citat
  #237  
Gammal 2012-03-30, 16:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Bron måste bara vara en upplevelse icke av denna världen! Nu fara vi ju strax till Kreta, närmare bestämt den 14 April för en tvåveckors sejour till Paleochora och Haris Hotel.

Jag avser att förhyra fordon för att på ort och ställe själv besöka denna vackra bro. Med eller utan Hustrun i fordonet. (Mera troligt utan enär Hustrun är livrädd för att besöka höga broar och raviner)

Hustrun är nu alltmer pigg och har efter dagens återbesök på NUS fått klartecken att fara till Kreta. Förvisso medföres medicin samt vissa förhållningsregler, men det bådar gott.

Arne
Svara med citat
  #238  
Gammal 2012-03-30, 16:44
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
...Jag avser att förhyra fordon för att på ort och ställe själv besöka denna vackra bro. Med eller utan Hustrun i fordonet. (Mera troligt utan enär Hustrun är livrädd för att besöka höga broar och raviner)...
Arne

Jag trodde det skulle hjälpa Pauls fru med en rejäl dos Raki, så jag skickade en sådan... Jag gör gärna ett nytt försök med Birgitta när ni kommer

//Kikh

P.s. Fråga hustrun om man fortfarande kan hitta gamla rejäla köttkvarnar på loppis i Sverige, min son hade inte en aaaaaning...D.s.
Svara med citat
  #239  
Gammal 2012-03-30, 16:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Köttkvarn? Vi ska kolla loppmarknaderna, men vi tror att det kan vara svårt att finna en dylik! Vi har dock en ambition att söka dylik tingest att medbringan till Kreta den 14 April när vi till Kreta anlända.

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #240  
Gammal 2012-03-30, 16:52
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Köttkvarn? Vi ska kolla loppmarknaderna, men vi tror att det kan vara svårt att finna en dylik! Vi har dock en ambition att söka dylik tingest att medbringan till Kreta den 14 April när vi till Kreta anlända.

Arne och Hustru Birgitta
Ni får då de mest förunderliga förfrågningar av mig - Rabarber, flugfångare, köttkvarn... Men om NÅGON alls kan skaka fram en handvevad köttkvarn á 1820- års modell är det du Arne!
Köp bara inte något dyrt, min budget efter vintern gränsar till obefintlig och jag vill gärna betala för mig!

//Kikh
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT