Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-19, 20:26
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Torsdag 19/4

Torsdag 19/4


God morgon alla Kalimeror. Jag har fått mail om att det är fler som vill ha vädret i rapporten varje dag. Först vädret idag, blå himmel och 19,7 grader ute. Prata om varannandagsväder. Idag fick jag sova till 08.30 helt ostörd och tuppen har det inte hörts ett ljud ifrån. Nu kom kommunalarna och började bila i det nygjutna för att sätta dit ett rensrör. Lite väl bakvänd arbetsordning i mitt tycke.

Min hämtning kommer hit 10.15 för marknaden i stan. Tur jag inte har så mycket pengar idag utan först på måndag är det pension. Annars är det lätt gjort att man hittar fynd där. Det tar tre dagar att få pengar överfört från SEB till Alpha bank. Jag ska ta kameran med mig idag så blir det lite nya kort att titta på. Nu tutar det utanför så det är dags att gå.

Liten promenad som blev till några bilder. Orkade inte gå längst ner så Inga Lill fick köpa jordgubbar åt mig. Undrar hur det här ska sluta om jag fortsätter att vara lat? Träffade Gunilla och Lasse på kafé Vafe. Jag tog en toast och en bira, det blir frukost nummer 2 idag. Men vad gör det, man lever bara en gång, utom Bond som lever två gånger. Sedan träffades vi alla, sammanlagt 10 personer och satt o babblade länge. Jag var hemma 16.00 och det är sent för mig.

I morgon ska vi gå i kyrkan, det är den svenska prästens sista gudstjänst här, sedan flyttar han hem till Sverige. Annars har det faktiskt inte hänt så mycket här idag utom att de har lyckats gräva av vattnet så nu är det brunt och äckligt ett tag. Jo, jag hann med Lidl på hemvägen och fick tag i lite Brieost till kvällssnack.

Surprutten Antonis hör jag ingenting av. Han är så förbaskat långsint av sig så det är inte klokt. Det är precis som någon annan skrev (tror det var Monika) och jag är likadan och försöker ta tag i problemet på en gång. Det går inte för sig utan det skall krusas en massa först och det ligger inte mig till last att göra så. Jag är rak till 100% och det kan besvära vissa personer, inga namn nämnda.

Nu satte tuppen igång 18.30 på kvällen. Hoppas att han lägger av när det blir mörkt. Nu kom Giannis och sa att jag inte skulle dricka vattnet utan att ha spolat jättelänge först. Bra att veta i efterhand, men det smakade så illa att jag inte drack utan spottade ut det direkt.


Grekisk byggnadsteknik är lite märklig. Först bygger man ett hus med väggar och rum och tak. Sedan kommer elektrikerna och bilar sönder väggarna för att dra ström till alla rum. När de är färdiga kommer rörmokarna och bilar sönder igen för att dra avlopp och vatten. Konstigt att de inte kan samarbeta när huset byggs. Som ett bra typexempel har jag Älvsbyhus som levererar färdiga moduler med allting klart. Det är bara att sätta ihop och flytta in.


Nu har jag varit och ätit igen och det var mycket gott. Idag bad jag om en bakad potatis till maten och inte något av det andra. Sedan när det var dags för frukten såg jag att jag får lika mycket frukt som de som är fyra. Det är så gott efter maten med lite frukt. Ingen raki till mig det gjorde jag upp första dan jag gick dit. Nu slutar jag för idag och önskar alla en god natt.

Uffe
  #2  
Gammal 2007-04-20, 14:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Torsdag 19/4

Hej Ulf, värmen kommer, snart klagar vi för att det är för varmt.
Om banken: vi låter vår pension stå kvar på Swedbank och tar ut vartefter här på automat, det har aldrig krånglat. Vad kan det medföra för fördelar att ha grekisk bank? Jag kan tänka mig att ändra vårt system om vi ska köpa tomt eller hus, men inte till hushållskassa och hyra. Berätta om det är något vi har missat, euron flödar ju inte över i kassan för en pensionär.
MP
  #3  
Gammal 2007-04-20, 15:48
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Torsdag 19/4

Mycket enkelt.
Jag skaffade konto i grekisk bank för många år sedan och det var för att kunna smyga undan en del av de pengar jag tjänade. Sedan har det gått av bara farten att fortsätta. Jag tycker det är bra att ha ett grekiskt Visa kort då jag slipper avgifter och allt sådant, plus att det funkar bra de gånger jag far till Sverige. Bankomaterna här har käkat upp 4 svenska Visa kort för mig och det är inte så kul, speciellt när man ska betala hyran. Min hyresvärd tycker att det är bra att jag har en grekisk bank som referens och garant. Därför har jag inte behövt deponera några hyror utan betalar som vanligt varje månad. Vet ej om det är skillnad på Kreta och andra öar. Jag tycker personligen att de anser sig lite förnämare här än på andra ställen. Om jag handlar något dyrare som t.ex. tvättmaskinen och halade upp mitt kort sa de att vi kan skicka räkning om du vill. Ja tack sa jag och det gick 3 veckor innan den damp ner i brevlådan. Där har du min förklaring.

Uffe
  #4  
Gammal 2007-04-20, 16:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Torsdag 19/4

När min dotter hyrde på Kreta räckte det också med att hon betalade varje månad men så hade hon ju också ett grekiskt bankkonto.

Eva
  #5  
Gammal 2007-04-20, 16:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Torsdag 19/4

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Grekisk byggnadsteknik är lite märklig. (...) Som ett bra typexempel har jag Älvsbyhus som levererar färdiga moduler med allting klart. Det är bara att sätta ihop och flytta in.
Du kanske skulle starta en säljagentur av Älvsbyhus där nere
  #6  
Gammal 2007-04-20, 16:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Torsdag 19/4

Jag är så otroligt förtjust i mitt Visakort, en av världens betydelsefullaste uppfinningar måster det vara. Kommer ni ihåg vilket krångel det var innan korten fanns? Jag har mängder av jobbiga episoder som jag inte vill komma ihåg, när vi var strandsatta på grund av dåvarande bankservice. Tror att jag ska öppna ett konto här för att ligga bra till om vi vill låna till hus nångång. Men i vår ålder måste (något av)barnen skriva på om man ska få ett långfristigt lån. Man behöver också deklarationer från tre år tillbaka som bevis på stabil ekonomi.
  #7  
Gammal 2007-04-20, 16:40
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Torsdag 19/4

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Du kanske skulle starta en säljagentur av Älvsbyhus där nere
Tyvärr var inte Älvsbyhus intresserade av export till Kreta kan jag meddela. Inte förra året i allafall. Däremot börjar grekerna själva intressera sig mer för monteringsfärdigt. Undra varför

Kickie
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT