Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-18, 11:24
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Återkomsten

Hej på er från ett snöigt Piteå.

Nu har läkarna fått frispel på Sunderbyn. De ska bryta upp foten igen, för det är något ben som ligger fel. Ooh så ”glad” jag blir. Jag gjorde som sjukgymnasten Monica P sa och satt o vickade på tårna. Jag trodde allt var bra för det gjorde inte ont att gå längre.
Det har blivit väldigt lite skriva och mycket DVD-film i stället. Gubben är lat och har tappat lusten. Det blir bättre när det börjar närma sig sommaren. Bästa tiden är ju faktiskt sommar i norrbotten, med ljust dygnet runt.
Jag har blivit med en liten billig lägenhet i Öjebyn på hela 38kvm, och mina planer inför framtiden är konkret att vara i Sverige under sommaren och på Kreta under vintern. När jag far tillbaka så kommer jag att söka mig en liten billig lägenhet med centralvärme. Centralvärme hade jag på Villa Katerina och det behövs under vintern. Varmvatten är det heller inte så dumt om det finns tillgång till.
Jag har läst om Kickies äventyr när hon flyttade till Kreta och jag känner inte igen någonting av det hon skriver om. Antingen har jag haft tur eller så är vi i helt olika världar på kreta. Om någon vill läsa om hennes äventyr så är det bara att skicka mig ett meddelande. En hel del av mitt positiva bemötande kan bero på att jag har en fast ordnad ekonomi genom pensionen, så jag har inget behov av att arbeta, men tycker det är kul att plocka apelsiner. Jag passar då på att äta en hel del under plockningen. Efter att jag har ätit Kreta-apelsiner under många år så smakar dom jag köper här i Sverige ingenting eller bara surt.
På tal om surt så köpte jag mandariner 1kg från Spanien på Coop i stan. De gick helt enkelt inte att äta. Sura och med en skarp bitter eftersmak. Nu börjar det låta som om jag recenserar vin i stället för mandariner.
Det kan ju låta som om jag bedömer en vinsort. Jag undrar varför inte retsinan som finns på bolaget inte är njutbar. Hemma på Kreta dricker jag bara retsina till maten eller tar en öl.
Åkte taxi här om dan med en av mina bekanta och i år kommer han och frun att vara före mig på Kreta och det stör mig lite grann att jag inte kan vara där och bjuda på en pilsner o något att äta, men det går ju flera tåg.
En personlig reflektion om detta att ”blogga”. Det är inte bara jag som har lite paus. Den som är mest flitig och har mycket underfundiga saker att komma med är faktiskt Kalymnos Monica. Hon skrev om skräpet på stränderna runt ön. Jag vill bara tillägga att hela Stalos-stranden kan se ut som det hon beskriver i sin blogg. Vi har även samma typ av mopeder här, d.v.s saknar ljudämpare. Vägen ovanför där jag bodde verkar vara en delsträcka av Le Mans under vissa perioder. Under sommaren törs inte jag gå över gatan. Att jag har krycka eller ibland rollator spelar visst ingen roll. Situationen inne i Xania är tack och lov något bättre.
Vissa förare kan faktiskt stanna och släppa mig över gatan utom de som kör buss.
Lite kort ska jag berätta lite om att flytta till Sverige igen efter att ha varit mantalsskriven på Kreta sedan 2003. Det är verkligen inte lätt att bli svensk igen. Som ett mycket tydligt exempel vill jag berätta om när jag låg på sjukhus i januari. Efter sjukhusvistelsen fick jag en räkning på så lite som 47.500.- med förfallodag 30 dagar senare. Kris och panik o många telefonsamtal senare fick jag reda på att jag måste ha ett grekiskt sjukvårdskort. Så kallat
EU-kort var jag tvungen att skaffa fram. Tur man har vänner kvar på Kreta, och som har bil. För det är bara att ge sig av till IKA i Souda och fylla i en ansökan. Alla blanketter är på grekiska och så mycket är det inte många i bekantskapskretsen som klarar av. De som hjälpte mig kan så mycket grekiska och har bott där i över 20 år. Efter det kom så byråkratin här i svedala. Den är nästan i klass med den grekiska. Jag får fortfarande inte betala hemma service på apoteket och får inte räkning om jag behöver gå till doktorn. Så ett gott råd till er som funderar på att flytta permanent. Tänk er för ordentligt innan ni skriver ut er totalt ur Sverige.

Jag kommer att skriva lite mera i framtiden om hur det är att komma tillbaka. Banala saker som jag tror ni inte tänker på.

Uffe
  #2  
Gammal 2008-03-18, 11:42
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Återkomsten

Hej Uffe!

Kul att höra ifrån dig igen, vi har funderat och undrat hur det går för gubben.

Att spendera sommaren i Sverige är inte fy skam, särskilt om man kan få bo andra halvan av året på Kreta! Då får man ju det "göttaste" av båda världarna. Och då slipper du ishalkan här, den kan jag gärna också slippa!

Trist att foten krånglar så där, men det är väl bara att lyssna på doktorerna. Det blir nog bäst så.

Välkommen till ditt andra hemland! Och skriv gärna och berätta om dina reflektioner nu när du kommer tillbaka. Gillar din stil, rakt på utan krusiduller.

Hälsningar
Gita
  #3  
Gammal 2008-03-18, 12:06
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Återkomsten

Inte roligt att höra om att Din fot krånglar fortfarande,men väldigt trevligt att se några rader från Dig.Önskar Dig allt gott uppe i Norrbotten.
  #4  
Gammal 2008-03-18, 12:12
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Återkomsten

Hej Uffe

Jag är ingen storbloggare heller, så ha inte dåligt samvete för det.
Tråkigt med foten, önskar att jag oxå kunde göra som du halva året i Sverige och halva i Grekland.

Hoppas att du blir bättre efter operationen, varma och soliga hälsningar från Menidi med 18 grader ute.

Monica
  #5  
Gammal 2008-03-18, 17:50
Gilla & Berts avatar
Gilla & Bert Gilla & Bert är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Återkomsten

Hej igen Uffe.
Så roligt att få höra av dig igen. Tråkigt bara att din fot fortfarande inte är riktigt bra. Hoppas att du bättrar på dig sen.
Det brukar ju vara skönt i Sverige på sommaren, så var inte ledsen för det. Du kan ju vara på Kreta på vintern i stället.
Vi brukar aldrig resa utomlands på sommaren, utan reser tidigt och sent, alltså utanför de värsta turistperioderna.
Ha det så bra och se till att foten grejar sig ordentligt!

Hälsningar Gilla
  #6  
Gammal 2008-03-19, 11:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Återkomsten

Välkommen "hem" Uffe! Ser fram emot att läsa mer om din hemkomst!
  #7  
Gammal 2008-03-19, 13:57
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Återkomsten

Hej Uffe! Kul att höra om dig igen! Och det ska bli verkligen intressant att höra om dina erfarenheter och dina "feelings" i Sverige efter en så lång period på Kreta. Hoppas att din fot snart ska bli bättre och du kan resa frisk till ditt andra HEM igen ! Väntar ivrigt på ditt svenska blogg också.
ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ!!
eijukka från grannlandet
  #8  
Gammal 2008-03-19, 16:58
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Återkomsten

Hej Ulf!

Kul att du är tebaks!

Mvh!
  #9  
Gammal 2008-03-19, 19:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Återkomsten

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Jag har blivit med en liten billig lägenhet i Öjebyn...
Nä, men då kan du ju frossa på Paltserian. Nu blev man allt sugen...

/Netwolf
  #10  
Gammal 2008-03-20, 14:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Återkomsten

Kul att hora fran dig igen, Uffe!
Nu fattas det bara att din fot blir bra igen. Under tiden kan du val kolla livet i Norden ...jag la marke till nagra saker i Sverige nar jag var dar senast, som jag inte reflekterat over tidigare: bussar och bilar stannar nar man vill over gatan!!!!! och sa manga rollatortanter som stuffar runt i snodrivorna....men det ar inte tillrackligt for att fa mig att langta till Sverige.
Den har sommaren kommer flera av barnen hit dessutom, det kanns bra. Hor av dig!
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT