Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-08, 18:25
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard översättning

Kompisen ska resa med sina tonårsdöttrar till Kreta nu i maj. Men den äldsta som snart är 20 år, är super allergisk mot ägg bla.
hon vill ha en översättning på att hon inte får äta ägg och då måste man tänka på att majonäs är gjort på ägg (faktiskt många svenska restauranger, som inte har en tanke på att ägg är grunden till majonäs!!!) det är förenat med livsfara om hon får i sig ägg, hon kan dö av det. så att säga att det är inte så mycket, så är det förenat med livsfara för henne. hon kan inte ens vara i en hemkunskapssal om de har vispat ägg där innan, för det finns äggpartiklar i luften!!! så kom gärna med en översättning på hur viktigt det är att maten inte på något sätt får innehålla ägg. skriv gärna på grekiska och svenska.
tack på förhand!
ioslina och tacksam jobbarkompis med familj!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-08, 18:38
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: översättning

Έχω πολύ σοβαρή αλλεργία στα αυγά. Είναι πολύ σημαντικό να μην έχει καθόλου αυγό στο φαγητό.

Så här uttalas det:
Echå påli såvari allergia sta avga. Ine påli simantikå na min echi kathålou avgå stå fagitå.

Jag har en mycket allvarlig allergi mot ägg. Det är mycket viktigt att det inte finns ägg i maten över huvud taget.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-09, 21:13
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: översättning

Tack för hjälpen med översättningen. Men kompisen vill att det även ska stå att (dottern) hon dör om hon äter ägg eller något som innhåller ägg...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-10, 13:57
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: översättning

Översättningen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men jag kan lugna din kompis med att Grekland är ett ganska bra land att resa till om man har äggallergi. Min son är väldigt allergisk mot ägg och han har rest i Grekland med mig under tre somrar. Vi har även rest till t ex Italien, Turkiet, Spanien, m fl, men Grekland har kännts säkrast vad gäller hans matallergi.Tycker att den grekiska maten ofta inte är så komplicerad utan består av ett fåtal "rena" råvaror och det är därför relativt lätt att undvika ägg genom att använda sunt förnuft. Man ska framförallt undvika ljusa såser (t ex moussaka), dressingar, bakverk, pajer och "köttbullar/biffar" av olika slag.

Restaurangpersonalen är oftast väldigt hjälpsamma och tillmötesgående men min erfarenhet att man ska akta sig för att lita för mycket på vad de säger. Det är t ex inte alltid servitörer/servitriser vet vad de talar om. Enda gången sonen har råkat få i sig ägg i Grekland var när han hade beställt grillad kycklig och den till vår förvåning serverades i en sås. Vi frågade servitrisen om såsen och hon sa att den absolut inte innehöll ägg, vilket visade sig inte stämma. I sonens fall är det som tur är inte förenat med livsfara att äta ägg men han blir rejält sjuk.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-10, 22:11
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: översättning

Αν φάω αυγό ή ίχνος αυγού κινδυνεύω να πεθάνω

An faå avgå i ichnås avgou kindinevå na pethanå

Om jag äter ägg eller spår av ägg riskerar jag att dö
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-15, 12:28
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: översättning

Tusen tack för hjälpen! Hoppas nu alla ord var rätt, så att det inte blir ngt tokigt/farligt missförstånd! Min kompis blev jätteglad över hjälpen! Hon ska visa den varje gång hon ska köpa ngt till dottern...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-15, 21:39
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: översättning

Alla ord är rätt. Om det inte varit rätt hade jag inte givit dig översättningen. Jag har själv en allvarlig allergi, så jag vet mycket väl att det inte är något att ta lätt på.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-04-15, 23:03
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: översättning

Jag tycker det känns som att det är fel att det står "om jag äter....", borde väl stå "om hon äter..." då det verkar som att det inte är den allergiska som kommer att visa lappen. Blir ju lite tokigt om mamman får det äggfria och dottern får det med ägg i.
Mvh Janéik
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-04-16, 20:36
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: översättning

Tack för översättningen, Lilithsdotter!! Det var inte så att jag misstrodde dig, utan jag tänkte bara att det är lätt hänt att det slinker in något fel. Eftersom en annan inte kan vartenda ord som står där. Så det var bara en extra koll att allt stod på rätt plats!!
-Janérik, jag ska säga till kompisen det som du skrev. Men dottern är 19 år så jag förmodar hon visar sin lapp själv..men jag säger till kompisen så det inte blir så som du skrev!!!

Tusen tack för all hjälp och här på kalimera får man alltid hjälp med allt, känns det som!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT