Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-25, 14:03
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Hemma igen från Kythera

Här kommer en kortrapport från vår underbara 15-dagarsvistelse på Kythera, nu i september (ska försöka tota ihop ett resebrev framöver):
Vi hade hyrbil under hela tiden och utnyttjade detta bl.a. till att bo på fem olika platser (Aronis i Kapsali, Anemes i Avlemonas, Guesthouse Lanos i Potamos, Babouni i Platia Ammos och Iotas i Mylopotamos).
Boendekostnaden låg något över det vi var vana vid (40e, utom Lanos som kostade 50e), men vilka fantastiskt fina boenden vi hade hela tiden! Boendet i Potamos bokade vi via Pyrgos House, vars drivande kraft Frank från Holland sen var otroligt hjälpsam med att fixa suveräna boenden i både Platia Ammos. där han även såg till att tavernan Barkouli hölls öppen till våra tre middagar där, och i Mylopotamos.
Å andra sidan var priserna på mat (och vilken mat - suveränt hela tiden!) och dryck lägre än vi förväntat oss.
Många fina vandringar hann vi med. Flera av dom exemplariskt markerade och de som inte var det fanns väl beskrivna i Franks lilla häfte "Kythera on Foot" (till vilka han mycket tacknämligt tillhandahöll aktuella uppdateringar).
Av öns många stränder var de vi besökte fantastiskt fina (åtminstone om man som oss föredrar små runda stenar framför finkorning sand) och gott om plats på dom var det därtill.
Vädret var mestadels kanon. Lite blåsigt ibland, en kort regnskur och ett ännu kortare skyfall, men överlag bland det bästa vi haft under våra septemberresor.
Människorna vi mötte var utan undantag fantastiskt treviga, älskvärda och hjälpsamma.
Kort sagt, vi har fått en ny favoritö (börjar bli många nu...)! Lugnt men ändå inte stendöttt. Stor chans på återbesök.
Enda minus jag kan komma på så här i brådrasket var att den enda öppna tavernan i Mylopotamos inte serverade mat under vår sista kväll där (kocken var på bröllop). Å andra sidan var de två dagar vi åt där resans absoluta kulinariska höjdpunkt. En liten besvikelse för oss blev väl också Diakofti och (framförallt) Agia Pelagia. Men alla andra platser vi besökte jättefina. Intressantast var kanske ruinbyn Paleochora, dit vi vandrade (jättefin vandring!) en heldag fram och åter från Potamos - klart fascinerande!
Återkommer alltså förhoppningsvis lite mer strukurerat med ett resebrev.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-26, 15:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Hemma igen från Kythera

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Återkommer alltså förhoppningsvis lite mer strukurerat med ett resebrev.
Det hade varit jättekul om du skrev ett resebrev!

Tack för rapporten. Alla som åker till Kythera verkar få ön som ny favorit. Susie skrev med samma entusiasm när hon kom hem tidigare i år, och PA är ju mer än förtjust i ön. Någon gång ska jag dit!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-26, 15:54
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Hemma igen från Kythera

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det hade varit jättekul om du skrev ett resebrev!
Någon gång ska jag dit!
Det ska du absolut! Och jag (nästan) lovar att det kommer ett resebrev framöver.

En sak jag kan tillägga är att kranvattnet smakade umärkt på alla våra boenden (så den sexpack flaskvatten vi köpte vid supermarketstoppet på väg till vårt första boende var ju som att kasta några euron i sjön) och på alla hade man även ställt in en kyld storflaska i kylskåpet.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-26, 16:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Hemma igen från Kythera

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Det ska du absolut!
Har varit på väg måååånga gånger, men har aldrig fått ändan ur. För många år sedan blev jag kontaktad av Göran Svahnborg som bor på ön. Han kom hem till mig och visade diabilder (det är länge sedan!), och berättade om ön. Efter det mötet, och flera telefonsamtal, var jag övertygad om att jag skulle älska Kythera. Jag tro att det är 12-13 år sedan. Ändå har jag inte åkt dit.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-30, 18:43
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 519
Standard Re: Hemma igen från Kythera

Hej Charleston.

Tak for din rapport. Godt at høre, at I også havde en dejlig ferie på Kythira

Ja, det er jo svært andet end at holde af denne skønne ø. Min erfaring er også, at boendekostnaden er noget højere end på andre øer, jeg har besøgt. Til gengæld tror jeg, at det er svært at finde boende af dårlig kvalitet, hvilket du også nævner.

Grattis med jeres nye favoritø.

Måske vi møder Janne dernede til næste sommer

Senast redigerad av Susie den 2013-09-30 klockan 18:49.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-10-04, 11:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Re: Hemma igen från Kythera

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Måske vi møder Janne dernede til næste sommer
Ja, vem vet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT