Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-12-16, 10:43
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Guldkorn-"måsten"

En av mina favoriter som skriver/pratar om Grekland är Susanne Ljung.Hon har bl a skrivit boken "Susanne Ljungs guide till det goda Grekland. Guldkorn&tips från Rhodos, Kos,Samos och andra grekiska öar".Utgiven år 2002.
Kanske är den för dagen slut i bokhandeln,men finns på bibliotek.

I boken skriver hon bl a om Farmakio (apotek), en källa till fynd.Hon tipsar om Lysopaine-mintpastiller som effektivt drämmer ihjäl halsontpastiller.Hon köper alltid med sig sådana från Grekland.
Jag har tagit henne på orden och köper med mig sådana inför förkylningstider i Sverige.Har just tagit fram dessa för att kurera mig (det var då jag kom på att skriva dessa rader).
Vilka "måsten" tar du med dig hem från Grekland-d v s vad måste du köpa med dig hem när du åker från Grekland? Är nyfiken -och hoppas få tips!
Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-12-16, 10:53
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Jag kan inte va utan grekisk vin och metaxa.Och så klart måste jag ha med mig massor med oliver och olivolja.Och så ost så klart.

Bara godsaker här
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-12-16, 10:57
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Citat:
Ursprungligen postat av eva_bbe
I boken skriver hon bl a om Farmakio (apotek), en källa till fynd.
Jag älskar att botanisera på apoteken i Grekland. Utbudet är så mycket större än i Sverige. Jag brukar köpa med mig en massa krämer o.dyl som inte finns eller som är mycket billigare än hemma i Sverige.

En nackdel är när man är förkyld och bara vill ha hostmedicin. Då brukar de plocka fram 5 olika produkter och försöka övertyga en om att man bara måste köpa allt för att bli frisk... Det märks att apoteken är privatägda i Grekland och att konkurrensen är stor. Men det är ganska charmigt tycker jag.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-12-16, 11:25
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Citat:
Ursprungligen postat av eva_bbe
I boken skriver hon bl a om Farmakio (apotek), en källa till fynd.Hon tipsar om Lysopaine-mintpastiller som effektivt drämmer ihjäl halsontpastiller.Hon köper alltid med sig sådana från Grekland.
Är dessa pastiller verksamma, tycker du? Är det halstabletter eller medicin?

Undrar
Gita
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-12-16, 11:37
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

-såg att jag skrev fel-"drämmer ihjäl halsontbaciller"ska det vara.
Ja, det är halspastiller och de säljs bakom disk hos Farmakio.
Jag tycker att de är bra, men ingen dunderkur -för någon sådan har jag aldrig funnit.
Eftersom jag inte kan grekiska så vet jag inte vad som står skrivet på förpackningen.
Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-12-16, 11:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Jag gissar att det inte är medicin. Under åren har jag också fått tips om diverse receptfria dunderkurer mot förkylning, halsont, insektsbett, vad det nu kan vara.

Men det mesta av det har varit på nivån läkerol eller nivea och inte hjälpt särskilt.

Däremot FINNS det helt klart dunderkurer på grekiska apotek. Nån gång när jag hade ont i halsen fick jag frågan på apoteket "Vill du antibiotika eller halstabletter?" Jag kunde alltså lätt ha fått en pc-kur mot nåt som förmodligen var en virusinfektion.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-12-16, 12:29
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Blåsor på läpparna ...det finns ju olika salvor i Sverige..svindyra små tuber...Finns en på apoteket i Grekland,halva priset och supereffektiv..Abduce..inhandlas alltid.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-12-16, 12:59
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Jeg må ha med meg ouzo, metaxa, mythos (i bøtter og spann ) og rør-pasta. Pluss en spesiell oregano. Neste gang skal jeg imidlertid stikke innom et apotek, det høres jo utrolig spennende ut å kikke der! Kanskje jeg får noen nye må-ha-med-hjem!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-12-16, 12:59
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Jag haller med om att det finns mycket att hitta pa grekiska apotek eftersom de inte bara saljer medicin. Vissa apotek saljer ocksa naturliga kramer.
Det ar verkligen stor skillnad pa priserna i Grekland och Sverige! Forpackningarna ar inte sa stora , men det ar bra att man kan kopa medicin aven om man inte tjanar sa mycket pengar.
Tandborstar ar daremot jattedyra sa det brukar jag ta med fran Sverige.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-12-16, 13:30
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Och jag köper alltid med mig Voltaren Gel och Erythro Forte som är alldeles utmärkta att massera på "onda" ställen. Ex vid muskelsmärta eller ryggont.

Yvonne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-12-16, 13:46
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Vin, olivolja, ouzo, retsina, metaxa (eller hellre Sans Rival), keps (lite av samlare) och någon gång har vi släpat med oss hem tomater...

//Åke
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-12-16, 13:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Grekiska kryddor, honung köper jag alltid med mig hem. Kum Quat eller hur det nu stavas likör samt gärna en almanacka med bilder av George Meis eller en mer lokal variant från det ställe jag besöker blir det också ibland. Hittade en jättefin på Paxos med flera bilder som jag inte har sen tidigare. Köper gärna lokalt producerad likör om den ö jag besöker har det typ "Amorgos röda guld". Något nytt smycke som är designat och tillverkat i Grekland är alltid kul att köpa samt ex handgjorda ljuslykor eller fin keramik. Den lagrade hårda Sifnososten av parmesantyp börjar också bli ett måste om den finns att inhandla där jag är.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-12-16, 14:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Oj, här blev det visst två trådar av en...

Vad måste jag ha med hem från Grekland? Jo, MUSIK....CD-skivor i massor, samt några flaskor retsina av den sorten med kapsyl..Bara för nostalgin, för den smakar ändå inte som i Grekland när man kommer hem Finns det sedan något lokalt vin vi tyckt om så tar vi några flaskor av det med, samt ouzo förstås! 2 liter minst.... Olivtvålar så det räcker till nästa resa , samt lite kryddor...
Olivolja och dyl har jag däremot aldrig med hem, det köper jag grekisk här hemma....

Till sist håller jag med m att man kan göra de mest fantastiska fynd på Farmakeío... Jag glömmer aldrig på Paros sommaren -95, när min fd man fick ett ordentligt ryggskott .Värken hade tilltagit flera dagar och vi var på biltur.Vi hade pausat i en by högt upp i bergen.. Där såg vi ett apotek och stegade in. Det var en liten böjd gumma som fanns där och när hon såg min man dök hon direkt ner bakom disken utan att han hann säga sitt ärende. Så visade hon en ask med små rosa piller och pekade på sin rygg och nickade glatt! Min man fick ett piller direkt och ett glas vatten... Han köpte pillren och pekade på bilen och frågade på engelska "Can I drive?" Då gjorde hon korstecken och tittade mot himlen och ryckte på axlarna....
Jo han körde hem...Pillren var KANONBRA och dessa vårdade han ömt och tog vid verklig kris åren efter..Vi skrattade ofta åt detta när ryggskott kom på tal!

Lissi- som snart ska göra fynd igen!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-12-16, 15:29
sakis sakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 74
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

dricka, oliver,krydor,olivtvol,olivolja,komboloi,begleri,honung,cigg
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-12-16, 17:40
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Citat:
Ursprungligen postat av sakis
dricka, oliver,krydor,olivtvol,olivolja,komboloi,begleri,honung,cigg
Hänger med här med allt utom "begleri" , vad är det?

Till min lista då:
Cd-skivor
Ouzo+andra (gärna lokala) drycker, som är drickbara
Kryddor och honung
VÄLDIGT gärna hudvårdsprodukter med märket "Afrodite" (vad annars )
Tyvärr så har jag inte fått klart för mig i fall de säljs någon annanstans än på Rhodos och Kreta, där jag har hittat dem. Vet ni andra kalimeror?
Gärna ett smycke (om reskassan tillåter det) och alltid en liten souvenirbåt till sambon, som samlar sådana, och minst ett bokmärke (gärna broderad) till mig, som samlar sådana.

Skulle väldigt gärna ta med mig även ett och annat från bagerierna, men hållbarheten är ju inte alltid den bästa , men det ska jag kanske vara tacksam för egentligen...

Ivi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-12-16, 18:01
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Ouzo, brandy helst Brettos O grovt havssalt, honing, ost, oliver, korv, nötter m.m.

Tommy
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-12-16, 18:34
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Citat:
Ursprungligen postat av sakis
komboloi,begleri
??????
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-12-16, 18:53
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Citat:
Ursprungligen postat av Inge
??????
http://www.efosjewelry.com/

Titta här, så ser du vad det är. Du har sett dem flera gånger, jag lovar!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-12-16, 19:08
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
http://www.efosjewelry.com/

Titta här, så ser du vad det är. Du har sett dem flera gånger, jag lovar!
Aha! Hade ingen aning om att "begleri" var ett slags "komboloi", men NU vet jag det! Tack, Karin!

Ivi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-12-16, 19:15
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Guldkorn-"måsten"

Citat:
Ursprungligen postat av eva_bbe
Eftersom jag inte kan grekiska så vet jag inte vad som står skrivet på förpackningen.
Nei, dette er noe som forundrer meg... Når man er med i EU, burde man i alle fall blitt pålagt å ha pakningsvedlegg på engelsk. Jeg mener, når det finnes reglement på hvor stor åpningen på postkassene skal være, og hvor mye bøyning det kan være på en banan - - ja da bør det også finnes regler for dette. Det er jo litt viktigere...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT